Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: inredning-och-design
Läst 8264 ggr
Stenis
0

Måla linoleumgolv och annat hallfix!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste göra något åt vår hall! Jag blir grymt depprimerad var gång jag kommer hem eller måste ta mig till badrummet.

Se bild så kanske ni får förståelse för hur jag mår =) 

Har någon av er erfarenhet av att måla ett linoleuomgolv? Svårt, svettigt, ohållbart?

Jag hade i sådana fall tänkt måla golvet svart/grått, ganska blankt. Hatthyllan skall bytas ut mot något snyggare, dock måste den vara praktisk och rymma flera jackor då vår övriga förvaring inte är god. Bakom hatthyllan och vid en annan vägg hade jag tänkt placera en tapetvåd med svarta gerberablommor på. Vad tror ni?

Kan ni ge mig tips på hur jag ska måla golvet och har ni några snygga hatthyllor i bakfickan?

tillalex
0

Jag undrar om färgen fäster ordentligt på linoleum. Blir nog ett himla målande med först grund och sedan täck. Är det inte lika enkelt att byta mattan? Om hallen inte är så stor så kanske det finns en stuvbit i mattaffären.

Ett alternativ kan vara att lägga in en tillskuren entrematta (gummi på undersidan) på tvären innanför dörren som räcker ända fram till hatthyllan. Då får du en betydligt större dörrmatta och allt grus och smuts som man drar in stannar där istället för att sprida sig in i lägenheten. Dessutom finns det plats för mer än en person att stå i hallen med blöta leriga skor. Finns på metervara.

Nu var det ju inte det du ville veta men jag nämner det ändå. :-)

Niklas
0

Lägg in ett laminatgolv. Det tar några timmar och blir säkert bra.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Stenis
0

Tack för era inputs!

Fick en idé i natt, klockan ett så jag var tvungen att stiga upp från sängen och slå på datorn… Det har ju kommit lite roligare plastmattor den senaste tiden, vilket faktiskt verkar vara en ypperlig idé.

Har nu nästan bestämt mig för att lägga in detta golvet från tarkett  http://www.tarkett-floors.com/Products/Loupes/5516007Z.jpg.

Fast då blir det ingen mönstrad tapet utan golvet får så att säga tala för sig själv. Skrattande

Har någon sett någon annan häftig plastmatta i svartvitt som ni vill tipsa om så snälla gör det innan jag har hunnit beställa hem denna =)

Pelle
0

Har inte sett den, men skulle gärna vilja. Grymt mönster….

Jag är ingen målare, men visst borde det gå att hitta färg som fäster på linoleum. Vet att det finns ett märke som heter Rustibus (eller dyl) som är specat just för golv med allt vad slitage heter, och med lite grundning och sandning så kanske….

Rev upp en exakt likadan matta i min brorsas lgh för att lägga in parkett, och jag kan säga att de bygger inte så värst mkt på höjden de där linoleummattorna, så var beredd på att det kan bli lite trixigt att lägga in t ex parkett eller laminatgolv pga att de är så mkt tjockare vilket kan bli problem vid skarvar, trösklar, dörrar mm. Vi blev tvungna att lägga dörrarna under sågen för att kapa dem nedtill ca 1 cm för att kunna lägga in ett 14 mm ekgolv.

Lycka till!

/Pelle

Tom
0

Hmm… mitt svar som jag skrev innan det hade kommit några andra svar finns inte längre!?

Det var i alla fall en blandning av svar #1 och #2 så jag behöver inte säga så mycket mer  ;o)

Jag la ett svart/vitt golv i en av mina lägenheter. Tyvärr har jag bara en enda bild där hallen skymtar en aning. Man kan i alla fall få en uppfattning om hur det såg ut. Resten av lägenheten hade väldigt mjuka och harmoniska färger. Men jag ville att man skulle hajja till när man kom in i lägenheten. Golvet var desutom laggt lite snett så att det var lite lustiga huset i hallen.

Tom

Oskar
0

För mig betyder linoleum skolmatsal, dvs jag är inte så förtjust i det. Säkert något trauma från barndommen. :)

Men måste man ha linoleum så tycker jag det som Tom visade är snyggt.

Mörkt trägolv skulle nog vara snyggt. Klinker likaså…

Oskar

Stenis
0

Snyggt! Tom. Jag har aldrig tidigare tänkt på att golv kan pigga upp så mycket!

Nu har jag hittat ett laminatgolv också, som jag tror det blir om det går att få tag på här uppe. Det var mer svart i detta golv än i det jag tidigare visat och jag är lite mer inne på ett svart/vitt golv istället för vit/svart.

Vad tycker ni om detta golv?  

#6 Jag har också varit mot linoleum, har tyckt att det varit gräsligt, ända tills i natt klockan ett då jag fick iden att jag skulle kolla om det fanns något roligare på marknaden.

Vi har pratat om klinker tidigare, planen var att lägga in det samtidigt som badrummet fixas om (kanske om ett år) för att kunna samordna golvvärmen, och min tanke var från början att bara fixa till lite i hallen tills dess. Nu blir jag mindre och mindre övertygad om att det någonsin kommer att bli klinker där.

Pernilla
0

Härligt med så tydligt grafiskt mönstrade golv! Tycker dock att det blir snyggast med en riktigt kraftig, enhetlig färg på väggarna, ungefär som på Toms bild där den härliga röda bryter av mot det svartvita golvet.

Tom
0

Jag hittade en bild till på hallen. Tyvärr är det precis när vi håller på och flyttstädar så det är väldigt kalt och trist.

Under hyllan sitter det krokar för att hänga ytterkläder på. Det är en snygg lösning som inte tar sönder höjden i rummet som en vanlig klädhängare gör.

I taket sitter det infällda lampor som jag lät tillverka speciellt för lägenheten. De gav ett mjukt sken och var snygga.

Tom