Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 7169 ggr
Tom
0

Bygg hus på webben

Här kan du bygga ett hus på nätet och få ett ungefärligt pris direkt. Tänka bara på att det är ganska mycket som tillkommer på priset som inredning mm.

MyDreamHouse

Tom

Sandra
0

ÅH! Jag vill köpa hus direkt! =) Tänk vilka möjligheter man får om man får designa sitt eget hus. Men sen måste det ju såklart vara genomförbart också. Ett slott på en liten tomt kanske inte funkar så bra ihop… hmm.. typiskt!

Oskar
0

Kul funktion! Kan man sitta och leka med länge…

AndersE
0

Lite för begränsade möjligheter väl..? Dörrar, fönster…

Jag provade att bygga ett hus 6 x 12m, men det gick inte att ha dörr mitt på långväggen.

Ingen planlösning - bara fyra väggar med dörrar / fönster?

Vad är vitsen? Är de väldigt billiga?

Madde
0

Hmm det var inte lätt inte. Fast jag är inte så haj på det där med hus än. =) Men det kommer nog det med. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tom
0

#3, Det var ganska bra priser för att vara byggsatshus. Jag tyckte mest att det var lite kul att man kunde sätta ihop sitt hus och få se ett ungefärligt pris direkt på nätet. Normalt är husförsäljarna väldigt restriktiva med att visa priser innan de har träffat dig och låtit en säljare 'bearbeta' dig.

Tom

AndersE
0

#5 Jag har svårt att bedöma prisnivån.

Det pris man får bara gäller skalet? "I husets pris ingår inga innerväggar och innerdörrar och liknande eftersom detta inte går att lägga till på hemsidan, ännu." Så vad ska man jämföra det med?

Precis som du säger i #0 så är det mycket som tillkommer…

Däremot är det ju intressant om man faktiskt är flexibla och kan erbjuda "arkitektritat" till priser som ligger nära standardhus.

Pe hemsidan ser det ju ut som om man bara erbjuder träfasad, tre sorters dörrar och utterst begränsat med fönster. Då tycker jag man är rätt längt ifrån att förverkliga "drömhus"…

gwen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker den där sajten/företaget ser mycket suspekt ut. Själv slutbesiktar jag mitt nybyggda götenehus på måndag och flyttar in om en vecka. Äntligen.

På Götenehus, och många andra bra husföretag kan man även där designa precis som mnan själv vill ha det. Det har vi gjort…

gwen
0

Kolla in på www.byggahus.se istället om ni är intresserade av att bygga hus. Där finns ett forum för alla frågor du kan tänka dig!

Tom
0

Gwen, vad var det som gjorde att du tycker att sidan ser suspekt ut?

De vågar i alla fall skriva ut sina priser till skillnad mot många andra prefabricerade hustillverkare som till exempel Götenehus.

Jag säger inte att Mydreamhouse är världens bästa men jag är för att man får se priser på saker som någon försöker sälja till mig. Om någon försöker sälja någonting utan att vilja presentera priset tycker jag att det är oseriös marknadsföring. Oavsett om det gäller en skruvmejsel eller ett hus.

Mvh

tom

gwen
0

#9> Lusläste inte sidan men lite udda verkar det ju. Udda behöver ju inte vara dåligt, men lite mysko verkar det ju. Jag vet att det tillkommer massor av saker när man bygger, och om det som #6 skriver verkar saknas en massa basic tillval så är det ju omöjligt att säga vad prisnivån VERKLIGEN slutar på.

En annan sak jag funderar på är varför jag aldrig hört om dem förr. Har senaste 2 åren haft råkoll på bygga-hus-marknaden med de flesta av de stora byggföretagen. Har aldrig hört om detta byggföretag. *spanar för säkerhetsskull på byggahus.se om något om dem står där*

gwen
0

Här är söksidan för MyDreamHouse på byggahus.se där otroligt många kommentarer om olika byggföretag finns. Dock finns INGET om mydreamhouse, varken bu eller bä, varken bra eller dåliga saker alltså. :-S

http://www.byggahus.se/forum/search.php?searchid=64650

Konstigt… men de kanske är såpass små?

gwen
0

#9 > Visst, att se ett pris på ett hus säger en del om huset. Men anledningen (tror jag) att ett husföretag INTE skriver ut priserna är att de är så pass individuella. Visst, de kunde ge exempel på vad ett visst hus kunde kosta på hemsidan. Men problemet blir då att kunde blir besviken när de ser ett hus för 1,5 mille och bestämmer sig för det. Ett halvår senare har de gjort massor av tillval (puts istället för träpanel, golvvärme istället för element) och plötsligt kostar huset 2 mille. Då blir de besvikna.

Det går ej heller att jämföra päron med äpplen. Jämför man 2 av sveriges rätt jämnstora företag (i klass och byggresultat) så har tex Modulenthus kamin, kaklade badrum, element och torpargrund som standard. Medans Götenehus har golvvärme, platta på mark, ej kamin och ej kakel medräknat i standard. Slutsumman för de båda blir kanske densamma ändå, när dessa tillval valts till. Men i grundpriset får man inte samma saker, alltså går de inte att jämföra. Kan alltså även vara missvisande för kunden att få jämförspriser som egentligen INTE går att jämföra. Tycker iaf jag! :-)

Tom
0

gwen, jag tycker att du är ganska överens med det jag skrev i #0  =)

Tom