Frågor om frys
En dum fråga kanske, men hur kallt ska man ha i frysen?
Och hur vet man när frysen är på upphällning?
Jag tror att vår frys håller på att gå sönder. Det står liksom och "klickar" och går inte igång och brummar inte sådär högt som det brukar göra. Är det risk att en frys kan börja brinna? Är orolig eftersom vår frys är 30 år gammal och innehåller freon. Vi bor i hyreslägenhet, och de byter inte ut den förrän den går sönder.
Dessutom drar den förbaskat mycket ström. Halva vår elräkning rättare sagt. Men det bryr sig inte hyresvärden om, för det är ju hyresgästen som betalar elen. :(
Ps. Visste inte vilken rubrik jag skulle lägga inlägget under. Förlåt om jag har lagt det fel.

-18 grader ska det vara i frysen. Kolla gärna med någon termometer. Tjata på hyresvärden. Säg att den är totalt kass. Det säkraste tecknet på att en frys ger upp är väl helt enkelt att den slutar att avge kyla och antar rumstempratur.
- 18 grader är vad man minst ska ha i en frys. Kallare är bättre eftersom maten håller längre då.
Tom

JA det är en risk för brand.
På många gamla frysar, och även kylskåp, kan det bildas gnistor i startrelät till kompressorn. Om det har samlats damm bakom kylskåpet och frysen kan det uppstå bränder (Och hemma hos VEM finns det INTE damm bakom kyl/frys?!).
Även andra typer av elfel kan uppstå, och ge kortslutning med gnistor på baksidan av kyl/frys.
En typ av kompressorer har ett särskilt drabbat startrelä.
Om du kollar bakom frysen så är det i så fall märkt "Danfoss" på en gul etikett. De här startreläna är riktiga bovar, och har bränt ner många hem. Dessa sitter på många olika märken av kylar och frysar, och företaget Danfoss har varnat flera gånger, bland annat i DN så sent som år 2007 för detta, och kunder har erbjudits att få byta ut startrelät mot ett annat (kyl/frys tillverkade 1994 eller tidigare).
År 2003 såg statistiken ut såhär, för att ge några jämförande exempel:
Elbrand i byggnader
Startföremål:
Kyl/frys 82 st
TV 108 st
Strykjärn 9 st
Kaffebryggare 24 st
Tvättmaskin 129 st
Lysrör 113 st
Sammalagt 1215 elbränder rapporterades 2003.
Hämtat från Räddningsverket, har inte hittat nyare statistik än detta,
men letar vidare efter nyare siffror.
Och NEJ, jag är inte pyroman, jag vill läsa till Brandingenjör - därav intresset 
Om du misstänker elbrand i något föremål hemma:
* Försök INTE släcka med vatten
* Bryt strömmen (huvudströmbrytaren brukar vara smidigast, om det inte är lätt att dra ur kontakten)
* Alla hushåll bör ha en brandsläckare hemma.
Köps ofta förmånligt via ditt försäkringsbolag.
Saneringen efter att någon har gått lös med en brandsläckare är dock inte så smidig - försök kväva elden med t ex en stor filt eller matta eller särskild brandfilt i första hand.
* Branden behöver syre, så ge den inte det!
Stäng fönster och dörrar.
Bra information, tack!
Jag ska genast kolla vad det står på vårt kylskåps relä.
Vågar jag ens dra fram frysen och kylskåpet och titta bakom det? Jo, min sambo har lovat att damma där bakom.
Tack för era svar!
Tyvärr har inte frysen pajat än. Den håller 20 minus efter att jag frostade av den och ändrade till 6 på vredet som ställer in temperaturen. Tydligen bra kvalitet på gamla vitvaror. Suck!

När vi köpte kylskåp senast och klagade på den dåliga hållbarheten så säljaren: Man kan räkna med att ett kylskåp håller i 6 år nuförtiden.
Du kan ju räkna på vad det skulle kosta att på egen hand byta frysen och se hur mycket elkostnaderna minskar om man köper en ny.

Vi har haft den gamla kombinerade kyl&frys Santo i minst 10-11 år. Nu har vi köpt en likadan kombinerad kyl och frys som vi hade tidigare fast ett annat märke, Bosch. Men jag retar mig över varför ska det finnas is i kylskåp? Jag läste nu i bruksanvisningen och de menar att det är helt i sin ordning att det blir is på kylskåpets inre väggar. Alltså om jag har ost, leverpastej eller vadsomhelst, så ska jag räkna med isflingor i dem. Inte tala om att lägga färsk grön sallad i kylskåpet. Eller gurka. De två översta hyllorna får man inte placera något om man inte vill ska bli frostigt. Jag tycker det är bedrövligt. Vad har ni andra för erfarenheter ang
IS I KYLEN?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Vi har ett kombinerat kyl/svalskåp från Rosenlew som fungerat prickfritt sedan 1995 (ta i trä). Det är självavfrostande och har aldrig isbildning vare sig på innerväggarna eller i varorna.
#7 Har heller aldrig varit med om att det blir is på väggarna i ett kylskåp.
Du skriver att de översta hyllorna är kallast, det borde ju vara tvärt om.
Det måste ju vara nåt galet…..
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vi har också Bosch, dock inte ett kombiskåp (vi har en av var). JAg har aldrig is på insidan av kylen. Hur kallt är det?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Det står bara mellan 2 och 3, så det är inte kallt alls. Eftersom vi körde igång det i morse, har man sagt (jag ringde in och berättade) att vi ska vänta 24 timmar innan det får klimatet fungera stadigt, så jag får lugna mig 24 timmar, men ärligt talat så vill jag slänga det gamla kylskåpet som står intill matbordet nu, men vågar inte förrän jag vet att det nya fungerar bra. Vi hade ju samma problem med det gamla, så det känns oroligt att vi betalade en massa pengar helt i onödan.
Tydligen skriver de detsamma på alla kombiskåpen dvs att is på bakre väggen på insidan är helt normalt. Men det vill jag ju inte ha. Men varför i herrans namn ska man behöva köpa och driva två separata högskåp när det är bara två personer som knappt lagar mat hemma, bara för att slippa isen? Dessutom har de slutat med sval i stora kylskåp, och små frysar är inte inbyggnadsvänliga, blir för varma på sidorna så man har inte mycket val än att återigen köpa ett kombiskåp. Nu ska jag behöva lägga ner en massa tid på ringa service och hålla vakt osv bara för att tekniken blir sämre med utvecklingen.

här kommer en bild också. Det är alltså is och inte vattendroppar.
#7 Mina föräldrar har precis renoverat upp hela deras kök och då köpte dom ett kombinerad kyl och frys och just på dom två översta hyllorna finns det is. Mina föräldrar klagade på detta med fick bara tillbaka "Att det är is på väggarna är ett tecken på att kylen fungerar som den ska"..
För mig låter det helt sjukt, så du är inte ensam
Jag har en kominerad kyl/frys som gör likadant. Det är is på dem 2 översta väggar, vilket innebär att viss mat fyser och blir förstörd om dem ligger för högt upp.
Däremot är det inte upp till mig att byta då jag bor hos en hyresvärd och jag är garanterat säker på att den drar en massa ström. För den är inte som den ska.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Lite halv-OT: Mina föräldrar kastade nyligen ut sin gamla frys. De köpte den 1959 och den har fungerat helt felfritt ända sedan dess. Den var fortfarande tekniskt felfri när de slände ut den förra året, men hade blivit väldigt dyr i drift, mycket pga att de gamla ljusblå tätningslisterna hade blivit stenhårda med tiden. Det var lite annan kvalitet på vitvaror förr… Dagens är väl förbrukade efter ca 10 år!
#59, Imponerande!