Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 7892 ggr
Cezix
0

Borra i tidigare spacklat hål?

Hej!

Jag undrar om det funkar att borra ett hål på ett ställe som tidigare varit ett hål men blivit igenspaklat? Är det något jag bör tänka på?Räcker det med den vanliga borren?

Anledningen till att jag frågar här innan är för att jag skulle vilja sätta upp en fönsterbräda som de tidigare ägarna till min lägenhet tog ner. (Bor i en bostadsrätt). Jag har tillgång till både en vanlig borr samt en som tål lite kraftigare väggar (som betong etc). Detta är en stenvägg med en gipsskiva ('70-talshus).
Mina tidigare erfarenheter kring att borra hål är på nybörjarnivå, så jag tänkte att jag skulle dubbelkolla med er här på forutmet :)

mariatingsund
0

Du borde nog skaffa pluggar, på fackhandeln kan du fråga och få svar beroende på vilken gipstjocklek och stenvägg ni har. Peta lite i fd hålet och se efter. Du kanske hittar de gamla pluggarna under, då behöver du bara skruvar som passar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Cezix
0

Pluggar finns i diverse storlekar och sorter här hemma :) (alltid en bra sak att ha tillgång till :) ), men ska definitivt till fackhandeln under veckan för skruvarna. Jättetack för tipset!

Tom
0

Använd inte de gamla pluggarna. Om de är använda är de förbrukade och inte att lita på. Kostnaden för nya pluggar är så liten att det inte är värt att chansa.

Har du problem att få ut de gamla pluggarna kan du skruva in en skruv en liten bit och sedan ta en tång och dra ut dem.

Tom

Cezix
1

Ah, jättetack för tipset! Får bli ett projekt till helgen då med andra ord :)