Måla på golvpapp
Nu är det andra gången jag har sett på TV att man kan sätta upp brunt golvpapp på väggen och måla över den. Men jag undrar hur det egentligen fungerar att måla på.
Är det någon som har någon erfarenhet eller tankar? Skulle tro att den kan bli bubblig. Håller vanlig tapetklister upp den tro?
Bor i ett gammalt hus med gamla tapeter på väggarna. Tänkte nämligen slippa all damm efter bredspackling.

Den typ av papp du tänker på brukar kallas grålumppapp, om jag inte har fel. Det finns även papp som man kan rulla ut på golvet och ha som skydd mot färgstänk när man målar.
Om det är en bra metod eller inte beror på hur petig du är och vilket resultat du är ute efter.
Fram till ca 1850 var det vanligt att man "tapeterserade" genom att riva ark av lumppapper och klistra dessa på väggarna innan man målade med t ex limfärg. Lumppappret rivs i bitar om ca 50*60 cm och sätts 1-2 cm omlott och bildar ett dekorativt rutmönster som syns genom färgen. Lumppappret fästs med vanligt tapetklister. Man stryker dels tapetklister på väggen, dels på lumppappen. Lumppappen kan också sättas i våder på samma sätt som vanliga tapeter, men räkna med att våderna blir ganska tunga av klistret. Lumppapper ger ingen perfekt yta och jag tror även att vissa ojämnheter från den bakomliggande väggen kan slå igenom. Men har du ett gammalt hus och vill vara lite "byggnadsvårdig" så kan du absolut använda den metoden.
Vill du däremot ha en slät vägg så finns det sk "återställare" att köpa i vanliga tapetaffärer. "Återställaren är en slags kraftig "undertapet" som döljer gamla skarvar och även ska kunna fästas över vävtapeter för att man ska slippa bredspackla dem.

Tack. Det var ett uttömmande svar. Jag ska tänka på saken.

Grålumppappen avsedd för golv är ca 1 mm tjock och liknar en sladdrig äggkartong till utseende och konsistens. Hur tapetfabrikanternas "återställare" ser ut vet jag inte, men det kanske är idé för dig att besöka en golv- och tapetaffär för att kolla hur materialen ser ut i verkligheten.