Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 10216 ggr
Tangotime
0

Nu ska jag måla golvet!

Nu är det dags! Jag vill verkligen inte vänta längre! Så innan midsommar ska golvet i uterummet vara VITT!

Men jag behöver er hjälp! Efter som detta inte har så jätte hög prioritering i renoveringen hemma vill jag inte lägga flera tusen på det. Så vad ska jag köpa för slitstark färg som inte kostar skjortan? Hur behandlar jag golvet innan jag ska måla? Måste jag slipa det eller tvätta det och i så fall med vad? Kan jag ta grönsåpa eller måste det vara målartvätt?

Tangotime
0

Har letat på nätet efter färg. Har lite fler frågor.

Golvet är några år och som sagt i ett uterum, bör jag kvistlacka alla kvistar eller hur fungerar det på ett golv som är flera år gammalt?

Någon som har målat med Biltemas Oljefärg? Länk

Tangotime
0

Nu har jag skurat hela golvet med Eko Orange och spolat av det med slangen. Är så sugen på att måla det nu i veckan så lite tips och råd vore jag jätte tacksam för! (Vet att många jobbar på dagarna och inte har tid att sitta vid datorn Skrattande Men ni som inte gör det, hjälp mig gärna!)

parsley
0

Är uterummet under tak? Vad är det för färg / ytbehandling på golvet nu?

Tangotime
0

Ja mitt uterum är som vilket uterum som helst! Skrattande Trägolv, tak och 4 väggar. Golvet är bara oljat någon gång tidigare. Vi har aldrig gjort det men vi har bara bott i huset i 1½år.

Jag åkte till Ekholms i stan och pratade med dom. Kom fram till att en olja med pigment i är det smidigaste att hålla efter, bara att stryka på nytt. Målar jag med golvfärg ska det skrapas osv innan jag kan måla det när det blir slitet. Och hon i affären sa att jag kanske måste måla om varje/vartannat år! Så jag valde en vanlig olja med grått pigment i och i går kväll körde jag! Det blev fint! Så i dag ska det sällas in möbler och "piffas"! Skrattande

DesK
0

Det skulle vara intressant att höra vad du tycker om något år. Min erfarenhet av målade golv är tyvärr mycket dålig, det spelar egentligen ingen roll om man gör som du beskriver eller täckmålar. Man måste i alla fall måla om golvet ofta, särskilt om man har hund.

/Désirée

Tangotime
0

Om jag kommer ihåg det så kan jag tala om hur det ser ut nästa sommar Skrattande

Ja jag är beredd på att få göra om detta varje eller kanske vartannat år. Men efter sm jag valde oljan så behöver jag bara dammsuga och tvätta av det innan jag oljar. Hade jag valt att måla med vanlig färg hade jobbet blivit mycket mer. Då hade jag fått skrapa hela golvet för att få bort all flagnad färg osv.

Så jag tror att jag kommer bli jätte nöjd med det här. Flört

Före och efter bilder kommer! Om nån vill se vill säga Skäms

kickboard
0

Tror det blir ett bra alternativ, bättre än täckmålning. Då golvet är inomhus, blir golvet mättat med olja med tiden efter flera behandlingar. Vi har oljat vår uteterrass på samma sätt med vitt pigment. Ska finnas en bild på sajten nånstans.

Puffade upp just det inlägget.

parsley
0

# 5 Vad har du använt för färg när du målat dina golv?

Har lekt lite med tanken på att lägga trägolv och måla det  med linoljefärg från byggnadsvården, t ex Ottossons linoljefärg. "Vanliga" färgaffärer säljer mest alkydoljebaserade färger, vars sammansättning skiljer sig från de färger som är baserade på linolja. Det finns ju även speciella golvfärger som ska vara slitstarka.

Jag tror att ni som valt att olja eller använda pigmenterad olja till era uterumsgolv har gjort ett bra val.

Biltemas sprayfärger har dåligt rykte bland bilfolk, eftersom de löser upp sig i kontakt med bensin.

DesK
0

#8 Jag har varit gift med en målare och även hjälpt honom i hans måleriföretag med målningsarbete i cirka 15-20 år. Under åren målade vi med såväl byggnadsvårdens linoljefärg och annan riktig proffsfärg för olika typer av golv. Ingen färg verkar särskilt slitstark utan kräver bättring ofta för att se snygg och fräsch ut. Pigmenterad linolja har den stora fördelen att slitaget syns mindre och inte blir lika fult som när man täckmålar. För att linoljefärg ska fungera bra krävs dock ett totalt renslipat golv.
Här i huset fanns ett fult trägolv som bara inte gick att slipa trärent med rimlig arbetsinsats. Detta gjorde att vi testade att täckmåla golvet med riktig golvfärg, men tyvärr ser det redan efter drygt ett år ganska skamfilat ut på de mest utsatta ställena. Därav min kommentar i #5.

/Désirée

DesK
0

#8 Jag har varit gift med en målare och även hjälpt honom i hans måleriföretag med målningsarbete i cirka 15-20 år. Under åren målade vi med såväl byggnadsvårdens linoljefärg och annan riktig proffsfärg för olika typer av golv. Ingen färg verkar särskilt slitstark utan kräver bättring ofta för att se snygg och fräsch ut. Pigmenterad linolja har den stora fördelen att slitaget syns mindre och inte blir lika fult som när man täckmålar. För att linoljefärg ska fungera bra krävs dock ett totalt renslipat golv.
Här i huset fanns ett fult trägolv som bara inte gick att slipa trärent med rimlig arbetsinsats. Detta gjorde att vi testade att täckmåla golvet med riktig golvfärg, men tyvärr ser det redan efter drygt ett år ganska skamfilat ut på de mest utsatta ställena. Därav min kommentar i #5.

/Désirée

Tangotime
0

Men har ni målat ett golv innedå? Det slits ju mer än i ett uterum där man bara är om det är någorlunda varmt väder. Och då endast på sommaren. Ett golv inne går man ju ständigt och sliter på.

Men på Ekholms sa hon att ett målat uterums golv ev måste målas om i alla fall vartannat år om man är där ute ofta. Men jag vet inte. Känns i alla fall bra att ha oljat nu! Skrattande

DesK
0

#11 Ja det är i en hall och ett genomgångsrum som vi täckmålade golvet. Men jag beskrev också ovan i #10 att jag varit med om att måla en del olika golv genom åren som aktiv målare och även dessa golv anser jag behöver bättras oftare än vad man behöver göra med andra typer av golvbehandling.
Vad kul att du är nöjd med inoljningen av ditt uterumsgolv Glad Och som sagt ett oljebehandlat golv slits på ett snyggare sätt än ett täckmålat golv Glad

/Désirée