Kakeldekorer i badrummet?
Är så himla trött på det tråkiga vita kaklet i badrummet, så nu funderar jag på att köpa dekorplast till kaklet. Men min fråga är att jag vill ha en turkos rand som går runt hela badrummet dom en bård, Men hur ska det fungera över badkaret? Gissar på att jag måste ge upp ideén eftersom plasten kommer lossna av allt vatten. Och det skulle inte heller bli snyggt om det gick runt bara halva badrummet.
Någon som har något tips hur jag kan göra?
Bifogar bild hur det ser ut, som ni ser är allt super vitt!!:
Jag hade kakeldekor för många år sedan i en lägenhet och plasten lossade inte av vattnet.
Viktigt är bara att det är riktigt rent och torrt när du fäster dekoren.
(Jag minns att de snarare var svårt att få bort den
)
/Maria
Jag hade också kakeldekor på 70-talet,dem tog jag till och med med mig i en flytt och använde på nya stället.Det var inget problem vid badkaret.
Lustigt nog kan jag nämna att jag har en bård och den har jag satt vit kakeldekor på för jag vill egentligen inte ha bård!
Tack för alla toppen svar :) Här ska genast köpa plast, men vart finner man den billigt?
Det brukar sitta kvar även om det kommer vatten på den så det ska nog inte vara något problem. Men visst just där det kommer mycket vatten på kanske den inte håller riktigt lika länge.
Men då pratar vi nog om x antal år i varje fall. Och dekorplast är ju inte så dyrt så om inget annat blir det till att sätta upp igen. Och då kanske det kommit något annat snyggt som du vill ha.
Håller med bumbleboo - se till att det är rengjort ordentligt innan.
Helt torrt behöver det inte vara, åtminstone inte från vatten. Men det beror lite på hur du tänkt göra. Om du vill kunna putta dekorplast eller kakeldekor på plats så brukar man spraya på liten vatten. Ta bara en droppe diskmedel i en vattensprayflaska och spraya.
Här köper man sådan plast i färgaffären. Kanske är annorlunda på andra ställen.
#4, Jätte bra att det håller. Ska verkligen ta tag i det här nu :) Vill få det snyggt..
#5, Är det svårt att få bitarna raka när man skär?
#6 - jag vet inte - jag har inte testat själv, jag har bara sett att de har sådan plast i färgaffären.
Finns i en del färgaffärer, byggbutiker och på nätet. En del har på löpmeter men de flesta har färdiga rullar.
Det brukar finnas ett rutnät på baksidan så att man har något att följa när man klipper eller så kan du fixa en egen mall och skära efter. Skär med en tapet- eller brytkniv i så fall, alltså en sådan med rakblad eller liknande. Det är en del pill, men det blir billigare än att köpa färdiga kakeldekorbitar. Brukar också finnas fler färger och motiv att välja mellan.
En del butiker har mycket och andra bara några enstaka. Färgbutikerna närmast oss har ett uruselt urval på dekorplast trots att det finns massor.

jag köpte nyss kakeldekor på Bauhaus. Hade en otroligt ful blå kakelbård som gick som en rand runt hela badrummet. Köpte färdiga rutor på 15x15cm (standard kakel storlek) som man bara klistrade över kakel plattorna. Torka först av plattorna, och sätt dit dom nya rutorna som klistermärken. Kostar 44,95kr /10st har jag för mej.