Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 16082 ggr
bassetasse
1

Dödar fogpistolen snart!

Hej,

Är en tjej som blir mer och mer egna hantverkaren hemma efter, som säkert många upplevt, yrkeshantverkare har annan tidsuppfattning än vi har… ;o).

Hur som helst. Håller på att foga och är inte första fogpistolen och inte första gången heller, MEN undar hur gör man för att få fogpistolen att sluta trycka ut fogen "på egen hand" när man lägger ner för ska jämn ut fogen man precis lagt??? Att köpa en "hightech" elektriskt historia är inte intressant för min del då jag fogar1 ggn/året max. Eller det är så att dom funkar så att dom har ett eget liv så man måste lägga all fog man ska ha i "ett och samma drag…???"

Sökt tips och råd på nätet utan framgång. Så lär mig gärna och jag slipper halva fogpatronens innehåll över mig själv, katterna och resten av lghten…

Anders 50
0

Vet inte hurdan pistol du har, men på min (enkel modell) trycker jag handtaget åt motsatt håll (framåt) då släpper matningstrycket.

Man brukar få ta i lite..

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

lisette
0

lossar man inte "metallflärpen"?

jag har fogat en gång… ;)

bassetasse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej #1 och #2…

Tack för svaret #1 Glad!

#2, jaaa, det är så jag gjort och vet inget annat sätt…, MEN det krävs sjukt mycket kraft för "lossa trycket" via "metallflärpen" så dels (då jag håller fogpickadollen mot kroppen för kunna ta i…) håller det på att kosta mig ena tutten och dels så krävs så mycket kraft att man har skönt och snyggt blåmärke på handflatans "yttre utsida"… Det kan väl ändå inte vara meningen..?! Har försökt på alla sätt och vis och mindre "brutala" utan framgång och därför börjar jag starkt tro att det finns något trix som jag inte känner till…

Bifogar bild på fogpickadollen jag har.

lisette
0

#3 haha förlåt, men vilken beskrivning! =)

fast det ska ju inte vara så svårt att trycka in flärpen har jag för mig.

Anders 50
0

Vad är det för "flärp" ni talar om???

bassetasse
1

890-3.

Om du kollar på den bifogade bilden är det den metallplattan som sitter på "kroken" precis stax innan "handtagen" som man pressar ihop för att få fram "fogkletet" (som sen aldrig slutar sippra ut sen…Skrikandes).

Lisette, jaaa va fan, är en väldigt beskrivande förklaring och som tjej du vet så är det verkligen så… Hade jag varit kille hade det kanske gett mig en svullen bringa istället och bara varit en fördel… *SKRATTAR*

lisette
0

jag fick nyss ett samtal av en granne och han bekräftade att det var flärpen som ska lossa på trycket (ja jag var tvungen att fråga). =)

#6 jotack, jag vet hur det är… inte stora, men ivägen ändå… =)

bassetasse
0

Tack lisette för du kollade med grannen!

Antog det var "problemet". Synd bara att "trycket" avtar isamband med fogpatronen blir mer och mer tömd och därmed slutar "pressa ut" fog på "egen hand" lagom till att patronen är tom, typ..

Hade man varit mer begåvad hade man användt dom till att roa någon annan som i sin tur fick se till att fixa fogen…Flört. Men men, nu är man inte så slug förtillfället.

Anders 50
2

Kunde begripit att det var den…den håller ju/låser stången i läge.

Men för att inte behöva kosta på dig dyra plastikoperationer för att rätta till behagen och skämmas för blåmärken så tycker jag du ska kosta på dig en bättre fogspruta!

Kan bli billigare….Skrattande

lisette
0

eller en som kanske fungerar ordentligt? =) billigt kan vara bra… :D

Tom
0

Haha, rolig beskrivning! :-)

Men det är stor skillnad på olika fogpistoler och de dyrare är mycket bättre än de billiga skräppistolerna som säljs på byggmax och liknande. Det finns två olika huvudmodeller där den ena har en spärr som du måste lossa på för att trycket ska försvinna och den andra slutar trycka direkt när du släpper handtaget. Vilken modell man gillar är en smaksak men jag har en av varje och brukar variera.

Tom