Billig konst på väggen?
Det finns ett Svenskt företag som gör oljemålningar av ett valfritt foto. Det är ett billigt sätt att få äkta målningar på sina väggar.
Kul ide tycker jag!
Tom

Kul!
Själv så har jag en idÈ åt våra alldeles förstora, tr4åkiga väggar (har 4 meters takhöjd..gammal stadslägenhet..Jag ska sätta upp en jätte duk och låta alla mina vänner, besökare, barn få måla lite vartefter..
Både minnen och äkta konst:)
:(
Det där var faktiskt det enda dåliga förslag du kommit med hittills Tom.
Skicka ett foto till bortre asien till någon konstnär/kopist och så ska dom frakta tavlan över hela världen … ?
För mindre än 1.500:- så får man faktiskt bra originalkonst av en svensk/stockholmsk konstnär… och slipper risken för skador i transporten
Man måste ju gynna de lokala förmågorna :)
www.precis.to/johan

#2 jag förstår inte. Länken han skrev är ju till ett företag som ligger i stockholm? Eller har jag missat nåt?
Tycker det verkar va bra konstnärer iaf…

Man kan köpa konst på www.nastanakta.se oxå….
#2, …och jag förmodar att du kör Koenigsegg, käkar Kalles kaviar och endast lyssnar på ABBA… ;-)
Det hela måste väl ändå bero på vad man vill ha på väggarna? Jag känner inte till någon svensk konstnär som målar valfritt motiv för 1500 kronor. Gör du det?
Tom

japp, jag kollade på blocket idag och hittade en theresa som hade en oljemålning med elefanter på, sen texten, att hon målar valfritt motiv för bra priser. Elefanterna kostade 700 Kr (cirka 40*50 cm och var faktiskt riktigt bra.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#6, Theres var ganska duktig men hade en ganska markerad egen stil som inte föll mig i smaken. Hon har många år kvar tills hon kommer upp i onyourwalls klass. Konst är ju bara upp till betraktaren och jag gillade onyourwall betydligt bättre än Theresa.
Bifogar ett porträtt från Theres och ett från onyourwall så att var och en kan avgöra vilken stil de tycker bäst om.
Tom
:-) #7 Menar du att det ska föreställa samma person? Ha ha ha!!!
Skoja bara…. :-)
#5 nu förstår jag inte riktigt din koppling? menar du att jag måste köpa en bil? ;) Jag har redan bytt matvanor, bl.a. sill o makrill från skandinavien ist.f tonfisk ifrån thailand.
Jag känner till många konstnärer som målar på beställning, om kunden vet vad den vill ha och vilket format. Konstnärer - som målar sina egna idéer efter eget huvud - sätter rätt höga priser på sina verk, för att överleva (gör höga påslag på materialkostnad och ram dessutom). Men om en kund kommer och säger att max 1.500 får det kosta, så blir nog dom flesta konstnärer jätteglada över den beställningen.
En målning av en lokal konstnär har ju en liten chans att öka i värde också, det har inte en från en okänd asiatisk kopist som sitter på "löpande bandet". (som kanske får 50 spänn för jobbet? din slant ska ju pröjsa tjejen som startade företaget, frakt, mtrl o allt)
I fråga om stil och kvalitet så tycker jag tvärtom att onyourwall inte var så värst likt (eftersom det är mer realistiskt, fast väldigt plastigt/retuscherat och "förskönande" av motivet) och det är mer intressant/charmigt/levande med en tolkning av ett foto.
men smaken är som baken
Johan, Om jag tycker att någonting skulle passa på mina väggar som är tillverkat utanför Sverige. Då tycker du att jag ska strunta i det och istället gå till en lokal konstnär och köpa någonting som jag inte alls gillar bara för principens skull?
Jag förstår inte alls din motivering. Jag sätter upp det jag gillar på mina väggar oavsett ursprung.
(Dessutom är jag för fri konkurrens, men det är en helt annan diskussion)
Mvh
Tom
Jag håller med Tom att man sätter upp det som passar på väggarna hemma. Inte för att gynna den lokala konstnären. Det tycker jag gäller mat ochså. Jag har fått mycket kritik från en del av mina vänner som inte kan förstå att jag köper brasilianskt kött och inte svenskt.
#11 nu har du missuppfattat mig. Jag struntar i vad just du har på väggarna. Du köper vad du vill.
Jag tyckte bara att det var dåligt att rekommendera denna firma utan att visa på att det finns alternativ.
(som är billigare, miljövänligare och lite mer etiskt. du utnyttjar inte nån stackare långt borta bara för att du vill shoppa "billigt")
(jag är också för fri konkurrens, trodde du nåt annat?)
(men hon bakom onyourwall har fått tillräcklig gratisreklam nu tycker jag)

"precis" - Men hallå. Det va ett tips. Och man kan inte tipsa om alla konstnärer som finns överallt i hela världen! Så stopp nu. Vem vet INTE att det finns andra alternativ undrar jag? Det finns ju tusentals o säkert miljontals också! Men jag skulle då inte köpa en målning från en konstnär som jag inte gillar motivet på, bara för att det är en svensk eller lokal konstnär. Det är motivet jag vill åt. Dessutom, utan de här "importerna" så skulle faktiskt transportföretagen som har avtal med denna utländska konstnär förlora stora pengar! Så det är HELT beroende på VART i kedjan man väljer att titta. Jag kanske vill gynna lastbilschauffören som kör hela vägen…
#14 men hallå, Tom visste ju inte nån som var så "billig", jag antar att många har såna fördomar om konstbranschen. Man tror att en fet gallerist ska ta provision på tio tusen.
Om du går till en konstnär, kikar på vad den kan göra, och hur denne har målat förr. Och så visar du ett foto o ber om en skiss, ett förslag. Så kan du ju sen avgöra om du vill att denne ska måla upp den eller inte.
Men själva motivet/framställningen/kvaliteten är inte det viktiga i denna diskussion.
Jag tycker det är lite trist att du kan tänka dig att gynna transportbranschen, när resten av världen försöker minska på onödiga utsläpp. Och menar du att det är okej att bara betala en spottstyver till en person långt borta istället för att kanske betala en rättmätig ersättning (som är i nivå med en svensk konstnär)
Johan, förlåt att jag ville dela med mig av någonting som jag tyckte var bra. Det ska aldrig upprepas (om jag inte samtidigt belysar alla alternativ som kan tänkas förekomma och även lyfta fram deras förträfflighet.) …ironi.
Jag tycker att ett forum blir oanvändbart om man inte ska få ge varandra tips utan att bli hårt kritiserad för att någon är partisk för en annan sida. Sorry Johan, men här får du nog acceptera att vi inte delar din uppfattning.
Tom
Någon gång när vi har tid ska vi ta ett jättestort lakan, kladda ner varandra med vattenfärg i olika nyanser (sådan som t ex. dagis använder som finns på flaska) sedan ska vi rulla på lakanet. (I tanken blir det en varsin fram och baksida av oss på lakanet)
Snickra ihop en ram att spänna upp lakanet på och sedan hänga vårt konstverk i trappan mellan våningarna.
Om det blir billig konst vet jag inte då jag inte har en aning om vad färgen kostar MEN jag vet att det blir kul under tiden vi gör den.
Susanne
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
#17 Nästan som på 70-talet, lite hippis.
#17, Urkul! Du måste visa oss bilder på resultatet.
Tom

Det kan ju bli riktigt fint. Men tillbaka till tråden: finns det verkligen intresse att beställa konst efter foto? Tekniken finns ju att förändra och omgöra riktiga fotografier t.ex. i photoshop, och sedan sparar man bilden på stor upplösning, går man till en kopieringsfirma som kan trycka upp det i lagom storlek, och rama in den som tavla. Fast jag själv föredrar nog riktiga oljemålningar och akvareller, och skulle nog säkert falla för en hel del om jag inte hade garderoberna fulla med tavlor som inte får plats. Min far var ju konstnär och även samlare, sedan har jag själv målat en hel del, faktiskt även på beställning, både porträtt och

Fast jag skulle vilja måla bättre, men nu är det ju glaset som är mitt liv, så det blir det jag hinner syssla med.
här hjälper illrarna till med konsten ;) lite fingerfärg på tassarna och lite hjälp från matte så har men ett rosa allmänt kaosigt "konstverk"
#16 okej, jag tycker att du överreagerar alldeles för kraftigt på mitt uttalande. Att du tog så illa upp bara för att jag skrev att det var ett dåligt förslag kan jag inte riktigt förstå…
Jag tycker inte alls det är fel att tipsa om saker. Men det måste väl ändå få vara öppet för nån annans åsikt som tycker att det inte var så värst bra och att kanske nån tredje lämnar ytterligare förslag och åsikter???
När t.o.m. dom som skriver på kattsidorna har konflikter och gräl (för att dom har olika åsikter om saker o ting) med avstängningar till följd, så kan man ju börja undra om forumet verkligen är öppet för alla? eller om det är bara ett fåtal åsikter som räknas?
Jag accepterar alla andras åsikter, men jag får väl kommentera när jag tycker diametralt motsatt??? eller??? är oliktänkande förbjudna???
"Jag tycker att ett forum blir oanvändbart om" det bara är till för jasägare, ryggdunkningar och "den rätta klicken" folk som passar in. (jag har haft kontakt med ett par personer som slutat använda iFokus just för de anledningarna.)
#24, Som vanligt kommer bara en liten del fram i text på internet, tyvärr. Jag tolkade dina inlägg som att du var riktigt arg för att jag hade tipsat om en sak som jag tyckte var bra och reagerade så klart på det. Om du inte var arg eller upprörd från början så behöver du inte ta mitt inlägg #16 så hårt heller.
Jag är inte arg och jag har inte reagerat (känslomässigt) på dina inlägg alls. No hard feelings från mig.
Ha det bra!
Tom

Jag tar mig friheten att kasta mig in i debatten så här på slutet - mitt tips för att få "billig" konst på väggen är att gå på auktion och köpa litografier som faller i smak. Det är iallafall bättre än att köpa massproducerade tavlor från IKEA. Vi upptäckte att den konstsamling min svärmor samlat ihop under åren inte var värd nästan någonting - det var mest litografier. Hon hade betalat mellan 2500-5000 för tavlor som auktionshusen säljer för ca 1000-1500 kr. Där tror jag man kan finna mycket fint att hänga för en rimlig peng.

#15 Det är klart att man kan göra så. Gå iväg o fråga om man kan få en skiss. Men om jag råkar ramla över en hemsida på internet så skulle jag nog ändå ta den.
Och det är ju tur att jag vill skicka mina bilder till asien o gynna transportbranchen iaf Kina inte bryr sig ett skit om utsläpp. Det gör dessutom inte USA heller, så hela världen - Nae, där har du fel. Och ja, jag gynnar transportbranchen för att jag jobbar i den själv. Så det är inte helt fel. Jag gynnar min branch, och du vill värna om din - konstnärerna i Sverige.
Skickar man iväg en bild till asien nu då, då får ju personen som gör tavlan en skälig peng räknat i hans/hennes valuta. Man kan ju inte se sig blind på att det kostar en viss summa. Den lilla konstnären där borta kanske blir eld o lågor av lycka!
Det finns fler svenska sidor som gör porträtt. Vacker konst exempelvis, som jag tycker håller mycket hög kvalité och är billigare än onyourwall.
Finns även utomlands, i exempelvis i frankrike. www.isabel.com Dyra men bra kvalité. (När det kommer upp i dessa prisklasser kan man nog kontakta den lokala konstnären lika gärna…)
#27 ditt resonemang är oerhört oetiskt och omänskligt i mina ögon. Att man ska utnyttja billig arbetskraft i andra länder bara för att de blir så himla glada & lyckliga över minsta lilla spottstyver.
Du har så rätt, det är bättre att låta dem svälta.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
#30 det är inte det jag har som avsikt!
Varför inte ge dom skäliga löner???
Slaveriliknande arbetsförhållanden tjänar ingen på.
Att Ingvar Kamprad och jeansfabrikanter reser runt som hyenor i sin jakt på fabriken som betalar minst i lön, bara för att feta europeer och amerikaner ska kunna köpa billiga kläder och möbler (där 5-10% av prislappen består av arbetarens ersättning och resten försvinner till frakt och ner i fickorna på mellanhänder)
Bistånd, dumpad överskottsmat, kläder och gratispengar brukar oftast rubba hela samhällen och ibland länder, förstör den inhemska marknaden på livsmedel, de lokala böndernas arbetstillfällen m.m.m.m.
Lär er lite mer om er omvärld, och tänk till först, istället för att leka "skenheligt samvete".
(Jag har inget emot att Ikea går bra, men de kunde väl fördela omsättningen och förmögenheten lite jämnare bland sin personal…)
Johan, glöm inte bort att det finns två sidor på myntet. Din uppfattning behöver inte nödvändigtvis vara den enda och ännu mindre den enda rätta. Därmed inte heller sagt att den behöver vara fel.
Tom
#32 jag vet att det finns många fler sidor och åsikter i den här komplexa världen. Det är aldrig heller bara svart eller vitt. Men, det är när någon försöker vända mina åsikter till något elakt, som i #30, som jag blir sur.
Jag påstår aldrig att jag har rätt (eller den enda tillåtna åsikten/uppfattningen) det är bara det att jag har ju alltid min rättighet att ventilera vad jg tycker… :)

#31 Du skrev nåt förut om att ha "förutfattade meningar"… det tycker jag att du har precis lika mycket som jag. Helt ärligt.
Vad jag menade i mitt inlägg #27 va att i det landet jag "väljer" att skicka mina bilder till så ser de inte pengarna som "en spottstyver" för valutan där är ju inte samma som här! Men du misstolkar allt jag skriver så skitsamma.
Vill jag gynna transportföretagen så gör jag det. Hur fel du än tycker att det är. Export o import kommer vi aldrig att klara oss utan ändå. End of story.

Jag måste nog lägga in en bild för att ni kanske förstår varför inte jag har mycket för billig konst. Dessa tavlor görst någonstans i sydostasien och kostar under 400 Kr. Men om man känner originalet, så tycker man att det är förfärligt. Jag hoppas ni håller med mig. Stora konstverk borde inte förvanskas så här.

Hmm, det var ju helt klart en egen tolkning.
Tom
raderat offtopicinlägg…

Ke?
iFokus gör reklam för ytterligare ett alternativ till onyourwall.
De är mycket mer hemliga med var konsten kommer från men jag antar att det inte är från Sverige. Jag ska absolut prova något av alternativen och se hur bra de är.
Tom
Jag har beställt en del konst från www.gallerislottsstaden.se
Dom gör lyxiga oljemålningar av dina egna bilder. Perfekt present att ge föräldrar och svärföräldrar, min svärmor blev tårögd av lycka när hon fick en stor tavla på barnbarnen framför hennes sommarstuga i 70 års present…:)

Lokal konst är ofta oerhört prisvärd på auktion. Vilar just nu ögonen på en fyndköpt akvarell, 1200 kr. Konstnären har studerat för Carl Larsson och finns representerad på antingen Thielska eller Waldemarsudde (kommer inte ihåg vilket).
Inom bokvärden är det vanligt att man lägger ut förfrågningar internationellt när man vill ha illustrationer eller omslag till en bok. Speciellt mindre förlag och egenförläggare ser detta som ett alternativ till att anlita en svensk formgivare / konstnär. Och handen på hjärtat hur många omslagstecknare känner du till? Bortsett från bilderboksillustratörer.
Jag tycker det skulle vara roligt om man hade en vän eller släkting som kunde åta sig att måla porträtt eller någon tavla åt en.

Och jag i min tur önskar att det fanns någon i släkten som skulle vilja köpa ens tavlor :-) (ett litet smakprov på att det är inget illa gjort)