Ot! Vem ska betala?
Här kommer en fråga som jag ej vet om den är OT eller inte.
Men iallafall. Sen förra året ca juni flyttade jag och min sambo ihop i en två utanför Enköping.
Jag är bara 16, och han är äldre.
Nu till frågan: Eftersom jag inte bor hemma med mina föräldrar så blir ekonomi frågan ganska knepig. I nu läget får jag bara mitt barnbidrag (som snart blir studie bidrag) som ligger på ca 1000 kr. Med dessa pengar betalar jag mat, kläder, hygien, städartiklar ja allt.
Jag har aldrig några pengar över, så jag kan aldrig exempelvis gå ut med kompisar och äta pizza eller liknande eller handla andra saker än det viktigaste.
Mina föräldrar betalar halva matkostnaden, alltså min kille betala ena hälften o de den andra halvan, det är allt dom betalar.
Jag betalar ej hyra, el, tv/bredband/internet eller liknande för att bo här, eftersom jag inte har någon inkomst.
Har mina föräldrar skyldighet att betala för att jag bor här? Eller ska min kille stå för allt?
Ska jag få mer pengar av mina föräldrar för att jag flyttat hemifrån?
Vad tycker ni? Hur hade ni gjort om er dotter/son flyttat hemifrån vid tidig ålder?
(behöver inte höra att det är fel att jag flyttat hemifrån, får nämligen ta det dagligen av utomstående. Förstår verkligen att det låter fel i andras öron, men nu är det jag som valt att flytta och trivs både fysiskt och psykist bättre av att bo här.)
Är otroligt tacksam för svar
// Kammi
Lustigt sammanträffande,jag har en 16-årig dotter (går första året på gymnasiet) som provar bo med sin pojkvän just nu.De bor i andrahand och bara två månader sedan får vi se.Att de gör det beror mest på att vi bor i Luleå och pojkvännen i Karlstad,det tycker de är så jobbigt och han kan studera på distans men inte min dotter,och så är han 18 så han kan hyra bostad förstås.Precis nu söker båda sommarjobb och hoppas de kan bo på samma ort under sommarlovet.
Så här säger lagar och regler: Innan man fyllt 18 år får man bara flytta hemifrån med föräldrarnas tillåtelse.Tills man gått ut gymnasiet är föräldrarna försörjningsskyldiga.Det betyder att de ska se till att du har mat och husrum men även bussresor och annat som behövs för att t ex kunna ta dig til skolan.
Så här gör vi just nu: Dottern min får matpengar enligt Konsumentverket (jag pratade med dem båda och de lägger ihop matpengarna och har delat upp det i kuvert veckovis).Killar äter oftast mer,dessutom äter han alla måltider hemma och dottern får skollunch så han lägger mer till matkontot.Det blir c:a 800/vecka (även toapapper,diskmedel och sånt) för dem.Jag har peppat dem och sagt att det är bättre lägga en summa som ska räcka och om man får pengar över i slutet av månaden då kan man äta pizza eller lyxa till det eller göra nåt annat kul för pengarna.
Dottern har mobilabonnemang och fickpengar precis som vanligt och hyran betalar jag halva (billig etta som kostar 3000 inkl el,bredband ingår).
Dina föräldrar har ingen skyldighet att betala hyra och sånt för dig nu men jag tycker att det vore bra om ni alla kom överens om hur det ska vara.En sak är då säker - du blir bra på att hålla i pengar om du måste leva sådär snålt.Apropå det kanske du kan hitta nåt jobb så du får in mer slantar,det är alltid härligt att tjäna pengar själv för dem bestämmer man själv över.
Tack så hemskt mycket för svaret. Men hur menar du med att de lägger undan 800 kr i veckan. Är det hennes egna pengar hon lägger undan, eller är det dina?
Det är svårt att ha helg jobb sista terminen i nian nu. Det är så mycket och göra, och den mesta tiden går till att plugga. Men sommarjobb är absolut en självklarhet för mig.
Men enligt lag så ska de betala allting för mig? Allt sånt som jag själv betalar just nu?
// Kammi

Hej, nu e inte jag helt insstt i det här, men som #1 Säger så e dem försörjningskyldiga fram till du är 18 ( vissa fall även fram till 20). Skickar en länk till konsumentverket Konsumentverket
Där kan du se vad skall ha på en månad och vad du kostar i drift
Mat pengar är för din ålder ca 1200 Och för andra utgifter är 1540 ( ex kläder, skor hygien osv), alltså så skall dem ge dig ca 1740 utöver ditt barnbidrag, och om dem och din pojkvän kommer överens så kan dem också bidra till hyra och dem andra delarna som han står för som du också utnyttjar i hans boende ( utnyttjar menar jag inte på något dåligt sätt så missförstå gärna inte det ordvalet).
Och tycker det är duktigt av dig att prova på att inte bo hemma, även om jag tycker du är väldigt ung
, men du lär dig massor ialla fall. Och många flyttar trots allt hemmifrån vid den ålden , med tanke på gymnasium på annan ort.
P.s Kolla gärna in konsumentverket ( länken) och visa den för dina föräldrar så kan ni diskutera detta ihop!
Medarbetare på Science Fiction
#3, kollade in länken och det verkade väldigt bra. Ska skriva ut den och ta med den till mina föräldar så får vi diskutera med dom (även att dom inte lyssnar)
Jag skulle gärna vilja att mina föräldrar betalade en del av hyran och liknande för jag bor här, och (precis som du säger) "utnyttjar" min killes boende. Men de vägrar lyssna på mig och anser att det är mitt ansvar att fixa pengar eftersom jag flyttat hemifrån, detta tycker jag är ett väldigt dåligt argument från mina föräldrar, men som sagt, de lyssnar inte på mig.

På Sätt och vis har dem rätt att det är lite ditt ansvar, men dem har också ett ansvar eftersom du är under 18 år. Och på något sätt så har dem låtit dig flyttat, annars hade dem åtagit åtgärder mot det. Det du kan göra är att försöka komma överens om ngt så att dem betalar en del av ditt boende och kostnader. Ex att försöka hitta ett jobb, efter du gått ut 9an och på så vis visa att du är ansvarstagande! Låta dem ta del av din ekonomi, visa kvitton av det du handlar och så vidare. Föräldrar har alltid en tendens att lära oss en läxa för att vi inte skall göra misstag, dem glömmer ofta antagligen att vi måste göra våra misstag!
Om inta annat får du väll gå hem och hämta matlådor varje vecka , vilket kanske inte är så kul då ni kanske gärna vill äta tillsammans. Och hämta toapapper och annat haha ;)

#3. Mat pengar är för din ålder ca 1200 Och för andra utgifter är 1540 ( ex kläder, skor hygien osv), alltså så skall dem ge dig ca 1740.
2740 :- blir det
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nej blir 2740 för allt , ja. Men Hon får 1000 kronor i barnbidrag, förmodligen från sina föräldrar och sammanlagt skall hon då få 2740 av sina föräldrar men då är hennes barnbidrag inräknat! Och får hon det från försäkringskassan direkt in på sitt konto så skall hennes föräldrar endast ge henne 1740.. Jag drog bort hennes bidrag eftersom det är vad hon har i dag, så som jag förstog det. Och det som blev över är det dem skall ge… Sen så klart borde dem ge mer då hon inte bor hemma och det är mer saker som kostar. Men det är min åsikt.. 
#7, Okey, så alltså 1740 kr mer än vad jag får nu? Det låter rimligt :)
Tack alla för era hjälpande svar!

Undar om du kan kräva detta av dina föräldrar. Ni verkar ju inte komma så jättebra överens.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#9, jag kan inte kräva någonting, men jag ber dom om ekonomisk hjälp eftersom jag är under 18.
När det gäller pengar så kommer vi aldrig överens :/

#10 , Ja det är vad du skall ha mer eller mindre
, det är vad dem beräknar för din åldern när du är hemmavarande och då skall den summan också gälla ifall du inte bor i samma hus. För det kunde lika gärna vara så att du gick i gymnasium och var tvungen att bo på annan ort och då hade dem varit riktigt förskörningskyldiga!( vilket dem fortfarande är, men är nog en annan femma då du själv har valt att flytta till någon annan än att du var tvungen att flytta för att studera, dem kanske hade känt att det var lättare att ge dig pengar i sådant fall? )
Ja när kommer man egenlitgen överens med någon om pengar egentligen ?? Hehe
Men det är klart ni kan komma att komma överens på något vis gällande den frågan, kanske får kompromissa, lova något i utbyte. ( typ erbjuda att komma hem och städa åt dem eller något sådant) Allt brukar gå att lösa, kan hända att dem kan köpa det du behöver istället för att ge dig så mycket pengar rakt i handen. Men allt gårså klart att lösa.
Nu är ju dina föräldrar mer eller mindre försörjningskyldiga för dig, men i sådant här fall då dem inte ger dig och du skulle överväga att gå till social myndigheten och ansöka om ett månadsbidrag av dem så skulle dem antingen säga till dig att din pojkvänn kan gott försörja er båda eller så får du helt enkelt flytta hem. Bästa är väll att ha ett ordentligt snack med dina föräldrar och sätta ner foten och prata om hur det ligger till. Att du inte har så det räcker varje månad ( kanske visa kvitton eller utdrag ur bankontot för att visa att du inte handlar onödiga saker) och att du skulle uppskatta att dem ger dig ett bidrag varje månad med tanke på att dem är försörjningskyldiga. Och sen fundera att skaffa sommarjobb och lägga undan så mycket som möjligt!
Nu blev det här långt, och vill helst inte lägga mig i andras affärer och kan ärligt talat inte mycket om just det här men det viktigaste är att ha en bra kommunikation med varandra. Och var ärlig och förklara hur du känner och vad dina problem är, för trots allt så är du deras lilla barn fortfarande
.
Men lycka till och ha det bra.
Tack så hemskt mycket för det bra svaret Laventhia :)
#2 De där 800:- är deras hushållspengar (mat och förbrukningsvaror alltså diskmedel,toapapper mm).Eftersom de är ovana gav jag dem rådet att dela upp det per vecka så de vet att de har mat hela månaden.Jag har räknat från "koll på pengarna" och lagt ihop de kostnader de har.
Kostnaden för mat är olika under skolmånader och långa lov,slår man ut det på ett helt år kostar din mat 1400/månad.Kläder,fritid (inkl mobil),personlig hygien blir 1430/månad för barnförsäkring betalar ju dina föräldrar ifall det finns.
Så här bli det - under skolmånader 2785 (mat 1290,kläder 520,fritid 590,personlig hygien 320,hälften av förbrukningsvaror i tvåpersoners hushåll 65) - under lovmånader 3155 (maten kostar då 1660,resten samma).
Hur mycket ger de dig till mat?Barnbidraget är 1050 nu så det skulle behövas 1735 eller 2105 mer i månaden om dina föräldrar ska stå för dina personliga kostnader.Om de sedan betalar en del av hyra,bredband och liknande är en förhandlingsfråga men dina kostnader borde de åtminstone stå för tycker jag.
Jag tycker som så, eftersom du har valt att flytta ut från ditt barndomshem så tycker jag oxå att du får stå för konsekvenserna, dina föräldrar är försörjningskyldiga för att du är så ung ja, men du har oxå själv valt detta och därför tycker jag inte dom ska bidra med mer än ditt barnbidrag, det är dock bara min åsikt om vad jag tycker om detta. 

de är skyldiga att försörja dig ja men inte skyldiga att ge dig kontanter, att du får bo hoss dem och att de ser till att du har mat och annat det måsste de, men inte reda pengar, du har som jag förstått det flyttat för att du vill det, inte för att de tyckte det var en bra ide, elr?
Jag flyttade hemifrån när jagt var 16, mer elr minre mot pappas vilja, mina föräldrara är skilda, så jag använde underhållet att betala inackorderingsrum med och mitt studiebidrag att leva på,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Barnbidraget betalas väl ut till föräldrarna (mamman), medan studiebidraget som ersätter barnbidraget när man börjat på gymnasiet betalas ut till personen som ska ha det.
JAg har inga invändningar att du flyttat hemifrån eller skälen till detta.
Men jag funderade en stund. Vi hade inte haft råd att betala detta till våra barn om de valt att flytta hemifrån när de gick i nian. Fast det är ju olika.
Det kan ju vara så att de inte har råd.
Var rädda om varandra

Om inte annat så kan man komma hem ngra gånger i veckan och hämta matlådor och kanske andra förnödenheter som man behöver, kanske inte vidare kul men det kasnke är billigare för alla parter. Det är lättare att ge bort prylar eller ja förnödenheter än vad det är att ge ut en summa med pengar ! det är ett litet tips … Om ekonomin sviktar ..
Kan ju vara en bra ide det där med matlådor m.m. Jag satt länge och funderade innan jag svarade. Man vill och ville sina barns bästa. Och själv flyttade jag hemifrån när jag var 16 år.
Har försökt att hjälpa mina barn med studielån nu på senare år.
Men när jag tänker tillbaka till de var i din ålder. Ja då hade vi inte haft råd. Bostaden betalar vi ju ändå här hemma, så då hade det blivit tredubbelt m.m.m. Sen var räntor på lån högre då.
Fast jag förstår dig så väl eftersom jag själv flyttade så tidigt.
Och en annan sak som inte har ett dugg med saken att göra. Det är samma gubbe som då 
Hoppas det löser sig bra för dig- Kram
Var rädda om varandra
Det jag skrev var att jag tycker att föräldrarna kan stå för flickans personliga kostnader,de kostnaderna har de även om hon bor hemma.Om de vill och har råd kan de även hjälpa till med boendekostnaden men det är en annan sak.
jag är 17 år och bor tilsammans med min kille som är 21 . Flyttade ihop med honom sommarlovet då jag skulle börja 1an. Jag får inackorderingsbidrag av komunen eftersom jag går skola en bra bit bort från mamma o pappa . Så dom pengarna går till hyran och till matpengar o sånt får jag 2000 kr av mamma o pappa samt mitt studiebidrag på 1000 kr sen jobbar jag vissa helger och får ca 1000 kr per helg . Dock jobbar jag bara en helg i månaden så jag har ca 4000 kr till mat och allt :) Tycker jag är grymt bra .
Mamma ränkade att de skulle kosta ca 1500 kr med mat för mig men gav mig 500 kr extra uti fall att … Min kille betalar lite mer hyra än mig och mer mat än vad jag betalar då han ska ha lunch med… Han har ju jobb med så då får vi allt att gå ihop riktigt bra… Men som sagt spara pengarna så länge de går "slösa" inte upp allt direkt.. Känns bättre att ha kvar pengar i slutet av månaden … Ett till tips är att laga all mat själv och frys in om de blir över … Jag och tobbe brukar handla för ibland 2 veckor.
Lite tips :) … Jag tycker det är jätte härligt att bo med min kille. Jätte skönt med att hålla koll på ekonomin själv med så man vet vad man kan göra och inte … Förr var jag inte sparsam alls men nu har jag lärt mig… :) Lycka till !
#21, Så härligt att höra hur bra du har ordnat det för dig och killen :-)
Tom
Ja :) de känns jätte bra :)

Jag har pratat med en kompis som är socialsekreterare och fått följande besked:
Det är ett jättekrångligt ärende, men i de allra flesta fall brukar det lösa sig om de inblandade får veta vad som faktiskt gäller.
Föräldrarna är försörjningsskyldiga tills du gått ut gymnasiet. Vägrar de att betala kan du stämma dem inför domstol för att få ut ditt underhåll. Kontakta en advokat för rådgivning.
Alternativt kan du och din kille söka socialbidrag. Tjänar han tillräckligt mycket så blir han försörjningsskyldig enligt sambolagen, oavsett om dina föräldrar borde betala eller inte.
När du börjar gymnasiet så kommer du att få studiebidraget på drygt 1000 kr per månad utbetalt till dig. De pengarna får du utan diskussion, under förutsättning att du inte skolkar för då kan det minskas. Barnbidraget betalades ut till dina föräldrar. Studiebidraget ska räcka till nöjen, lite skolmaterial, fika, bio och kläder t ex.
Hur mycket ska du betala till din kille kan man diskutera. Det finns inga fastslagna normer eller regler för det. Många anser att man ska betala hälften var av hyra, mat och räkningar, eftersom det verkar mest rättvist. Är det rättvist att betala lika mycket om man har helt olika inkomster? Ska den som tjänar mest också betala mest?
Alla hans kostnader ökar inte för att du flyttar in. Internetabonnemanget påverkas inte, TV-licensen blir inte dyrare, morgontidningen kostar inte mer och kvällstidningen kostar lika mycket oavsett om en eller två personer läser den etc. Har han skaffat en större lägenhet för att du ska få plats, t ex en tvåa istället för en etta eller skulle han flytta till en mindre lägenhet om ni inte bodde ihop? Maten kostar naturligtvis mer om man är två istället för en som äter, så matkostnaden är den kostnad som känns mest rimlig att man ska dela lika.
Som jag ser det så tror jag att det är svårt för dig att kräva att få ut mer än pengar till mat och sk förbrukningsmaterial (sådant som man köper i mataffären, men inte äter som t ex glödlampor och toapapper) av dina föräldrar.
Är dina hemförhållanden så dåliga att det är skadligt för dig att bo hemma med t ex missbruk och annat elände så kan du ansöka om att socialen ska betala en lägenhet för dig, men då blir det förmodligen ganska omfattande utredningar.
På konsumentverkets sida finns information om privatekonomi och på socialstyrelsen den sk riksnormen för socialbidrag. Båda hemsidorna är användbara för att få en uppfattning om vad saker och ting kostar.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/riksnormen
Lite "tykna" argument:
Jag vill bo ihop med dig och jag betalar halva kostnaden för den mat vi äter hemma, diskmedel, toapapper, glödlampor mm. Eftersom jag studerar har jag ingen inkomst förutom studiemedlet som ska räcka till kläder och lite fika med kompisar och sådant. Har du inte råd att betala hyran för en tvåa på egen hand så får vi flytta till en mindre och billigare lägenhet. Du kan inte begära att jag ska betala när jag inte har någon inkomst. Mina föräldrar är heller inte skyldiga att betala halva din hyra, inte heller samhället, socialen eller skattebetalarna. Hyran för lägenheten är lika hög oavsett om vi bor en eller två personer i den. Sak samma för TV-licensen. Vill du ha möjlighet att titta på TV så får du betala för TV-licensen. Den kostar inte mer för att jag bor här. Har du inte råd eller lust att betala så gör dig av med TV:n.
Enkelt uttryckt: De kostnader som inte påverkas om ni är en eller två personer i hushållet kan han gott betala eftersom han har inkomst och mer pengar. Hans hyra eller internetabonnemang blir inte billigare om han blir ensamstående.

men jag var på soc när jag var 16 och de sa att sålänge jag är välkommen hem så får jag skylla mig själv som flyttat, men de tolkar väll olika mellan olika komuner,
#24 Föräldrarna har ju ingen skyldighet att låta sitt minderåriga barn flytta hemifrån, så jag tycker att man får stå sitt kast om man flyttar.
Jag flög ur boet när jag var 17 och fick inte en spänn av mina föräldrar utöver barnbidraget - jag ville vara vuxen och fick stå mitt kast. Ville jag flytta hem och få allt betalt var jag välkommen att göra det!
Jag skaffade helgjobb som hotellstäderska innan flytten, samt kvällsjobb som ledsagare. Eftersom jag flyttat till en annan kommun o läste ett gymnasieprogram min kommun inte hade, fick jag 1000 kr i inackorderingstillägg.
Jag fick alltså 1800 kr i bidrag, vilket täckte mat o nödvändigheter. Hyran skrapade jag ihop till med jobb.
Är man inte villig att vara vuxen hela vägen och skaffa ett jobb, kanske man bör vänta med att flytta hemifrån?
Vänliga hälsningar
Cindy

#25 "Min" socialsekreterare berättade att denne "medlat" i några fall med tjejer som flyttat hemifrån för att bo med äldre killar och där vare sig tjejens föräldrar eller killen ville betala för dem. När de fick veta vilka regler som faktiskt gällde så ordnade det sig. Men rätt till socialbidrag för att man flyttat hemifrån när man är 16 har man inte.

jag bodde själv. i allafall första året.