Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 11588 ggr
Oskar
0

Slå ihop fastigheter

Någon som är hemma på regler och juridik här och som kan svara på de här frågorna?

Om jag har två tomter bredvid varandra, den ena med hus den andra utan, vilka avgifter och andra kostnader får jag om jag vill slå ihop dessa till en tomt/fastighet? Det är samma ägare till båda tomterna.

Om jag senare åter vill stycka min tomt i två delar exakt så som den var innan ihopslagningen, vilka kostnader uppstår då? Återigen samma ägare till de båda tomterna.

/OOOskar

Tom
0

Det är olika för olika kommuner och det är bara kommunen som kan svara exakt eftersom det är de som räknar ut det. Ring!

För övrigt verkar det vara en ganska onödig procedur. Men har man för mycket pengar och tid, så varför inte ;-)

Tom

Oskar
0

Har fått för mig att det finns skattevinster på att göra så. För en tomt utan hus beskattas väl betydligt högre än en tomt med hus? Eller har jag fel? Så här står det hos Skatteverket:

---------------------------

Den statliga fastighetsskatten är 1,0 % av taxeringsvärdet

för följande småhusenheter:

• obebyggd tomtmark

---------------------------

Det vill säga har man en tomt utan hus betalar man 1%. Har man en tomt med hus betalar man "bara" fastighetsavgift som är på max 6000 kr.

Så vid vissa lägen kan man väl tjäna på att slå ihop tomterna? Eller tänker jag fel?

OOOskar

Oskar
0

Mycket pengar vet i katten om jag har…men mycket tid att fylla i blanketter har jag. :)

Tom
0

#2, Det är förstås en poäng om det är så. Jag tänkte inte på det :-)

Oskar
0

I allafall värt att kolla upp. :)

Halvdansken
0

Kolla det där först. Det är inte säkert att det blir en vinst.

Nu bor jag i Danmark, så det är kanske helt annorlunda i Sverige, men här har man olika skattesatser på tomten. Nu kan jag inte dem i huvudet, men det är typ att de första 1000m2 har en skatteskala (typ "normal villatomt", och sen blev det faktiskt dyrare för nästa 500m2 (tror jag - typ "lyxtomt") och sen blev det billigare ("bo på landet-tomtstorlek"). Jäkla märkligt.

Tänk också på att en stor tomt inte är samma sak som två sammanslagna tomter. Det kan ha vart specialtillstånd för en av dem, det kan ligga servitut, det kan vara undantag till att det ser ut som det gör, så när du ska dela upp dem igen, så är utgångsläget ett annat och så blir det problem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Oskar
0

#6 Tackar för tipsen!

Anders 50
0

Vet inte hur det är i stan men på landsbygden så har tomten ett taxeringsvärde och huset ett. Dessa slås sedan ihop och utgör hela fastighetens taxeringsvärde.

Och vid sammanslagningar eller delningar av tomter/fastigheter så blir det här ett fall för lantmäteriet. Dyrt!!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Oskar
1

#8 Jo så är det nog i stan också. Men sedan finns det om jag förstått det hela rätt ett maxtak på typ 6000 kr per år. Och har du då två tomter, en med hus och en utan, så blir maxtaket 6000kr + 1% av den obebyggda tomtens värde istället.

Ja det får inte blir alltför dyrt att slå ihop och sedan eventuellt dela dem igen. Ska kolla med lantmäteriet.

Oskar

Anders 50
0

#9 Ja, det skadar inte att kolla med olika myndigheter. Glad

lisette
0

lantmäteriet kostar en hel del faktiskt. har för mig att det står på deras hemsida, de tar en viss taxa/timme och sedan tillkommer det för hur mkt de ska mäta osv.

15000 skulle det kosta att stycka av (lägga till vår mark) en del av grannfastigheten. vi hade tänkt ca 1000 kvm som skulle köpas.

Anders 50
0

#11 Hutlösa priser, här begär de ca 20 000 för liknande.

lisette
0

ja det är verkligen inte klokt!

Oskar
0

Japp, 20 000 kr kostar det säkert att stycka av. Att slå ihop borde dock vara lite billigare. Så det gäller ju bara att se så att kostnaden bär sig…dvs att man tjänar tillräckligt på att slå ihop dem.