Göra rent golvbrunn
Hejsan!
Tänkte skriva och fråga om råd och tips.
Har nyligen (Nåja, september förra året) flyttat till en lägenhet vars golvbrunn i badrummet är gammal. Jag bor i en bostadsrätt och detta är min första lägenhet.
Har någon av er här innne något tips på hur jag ska göra? De som bodde här innan kan inte ha gjort rent den, så det är en del som ska bort (*rysa*). Finns det något medel ni kan tipsa om som ska hällas i och vad bör jag tänka på? Att anlita en rörmockare behövs nog inte ännu. Jag skulle bifoga en bild på den, men har inte tagit en ännu.
Alla tips och råd tas tacksamt emot! Hoppas jag lägger denna tråd i rätt avdelning. =) Den verkade inte direkt passa inom inredning och design.

Mr.Muscle (tidigare var det Gripen) har gröna flaskor med både propplösare och avloppsrens eller avloppsrengöring. Klorin är en annan möjlighet att använda för det desinficerar.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Förutom alla bra medel som finns så är det bästa att använda händerna beroende på om det är stopp eller inte.
Införskaffa ett par handskar och skrid till verket
Spola efteråt med mycket hett vatten så att du sköljer ur vattenlåset ordentligt. Är det stop längre in i rören så är rensband bra att använda.
Inget trevligt arbete men skönt när det är gjort.
/Maria

Jag brukar ta en tång från köket, typ stekpincett, så slipper man sticka ner händerna. Man får upp en äcklig klump hår som luktar fy fan. Tar 3 minuter.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vi har ett lock som man kan ta bort på golvbrunnen.
Tandborste & såpa…..sen äré till & gno 

Där ligger väl alltid ett lock på?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tar på mig handskar,sedan plockar jag upp det som går.Efter skrubbar jag med en borste,inget speciellt medel behövs tycker kemikalier inte ska användas i onödan.

Du kommer inte åt i avloppsledningen och krökarna med bara dina händer och borste. Jag tycker inte det är fel att använda kemikalie i rätt mängd och lagom sällan. Det gäller kakel, toastol, badkar, tvättställ, avlott i kök mm. Dessutom flyttar man in i en ny lägenhet då vill man nog inte ha andras hudceller under fötterna?

Man tackar för alla tipsen! :)
Har köpt mig lite Mr Muscle, och ska använda en av mina oanvända ikea-salladstånger och hoppas på det bästa att det gör susen!
Mariatingsu: Exakt! Golvbrunnen har dock inte varit högprioritet (dock så borde den ha varit det egentligen
) Men nu när jag har tid över så SKA den bli gjort. Kväljningar eller ej :p
Ett tips: rensa golvbrunnen ofta, så hinner det inte bli så äckligt!

Jag använder golvbrunnsfilter. Lätt att lyfta bort hårtossarna, och mindre att städa. Vet inte om dessa filter finns i Sverige men så ser de finska golvbrunnsfiltren ut.

Det verkar vara jättebra, vet någon om det finns i Sverige också?

Har ingen aning själv - gick bra med golvbrunnen. Var inte riktigt så geggigt som jag hade väntat mig (ibland har det sina fördelar att måla upp skräckscenarion framför sig :p ). Har tagit till att göra det ofta nu, lika bra så vet man att man gjort allt man kan ifall olyckan ändå skulle vara framme och det blev helt stopp (ta i trä).
Tack alla för tipsen! De har vart mycket användbara hela högen!
Lägg i en hårfälla, de kostar ca 25:-
Zabelle