Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 7268 ggr
David
0

Rengöra diskbänk i trä?

Någon skojsig person har bytt ut den traditionella diskbänken i aluminium mot en i trä här, och, finns det några bra knep/medel för att hålla den ren?

Rent spontant känns det som att i trä kan det samlas rätt mycket mer bakterier än i vanliga diskbänkar.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Maria
0

Jag brukar skura den med såpa och sedan olja med en olja IKEA säljer som torkar över natten.

När den var ny gjorde vi det flera gånger ganska tätt.

Fungerar perfekt och det blir aldrig några märken efter t.ex något vått som man glömt över natten.

/Maria

Tom
0

Japp, olja är det som gäller.

En liten korrigering, traditionella diskbänkar är inte gjorda i aluminium utan i rostfritt stål…

Tom

Maria
0

#2 På tal om rostfritt stål.

Vi köpte en diskmaskin på IKEA med rostfri front (40 cm fanns tyvärr bara i rostfritt) och sätter man en kylskåpsmagnet så fastnar denFörvånad

Likadant är det med köksfläkten från IKEA. Konstigt. Det blir dessutom små bruna fläckar på fronten om man inte torkar den torrt med papper eller eller handduk.

Däremot har vi en gasolspis i rostfritt där inga magneter fastnarFlört

/Maria

Tom
0

#3, Kan det vara stål bakom en "fanér" av rostfritt?

(Eller ett helt nytt superutvecklat rostfritt stål som är magnetiskt ;-)

Tom

Maria
0

#4 Har ingen aning men visst blir man lite konfunderad när det säljs som rostfritt. Märkligt. men som sagt det verkar som om det blir små rostfläckar om man inte torkar torrt.

/Maria

David
0

#1 och #2. Tog över den här bostaden nyss, och jag tror inte hon som haft den tidigare skött den med olja, dvs. det är vissa fläckar.

Men fungerar såpa och olja för att någorlunda få bort gamla fläckar också?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Maria
0

#6 Det är väl tveksamt då fläckarna kan ha gått ner i trät. Du kanske behöver slipa först.

/Maria

Halvdansken
0

Jag såg i nåt "hemmaprogram" i TV att man kan ta salt och en skurborste och aningens aningens vatten och skrubba med det. Nu gällde det skärbrädor, men det borde väl gå på annat trä också?

Men sen ska det nog oljas efteråt. Men som första steg, kanske?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Tom, det där med magnetist rostfritt stål.

Många moderna kyl/frys är ju av borstat rostfritt stål och hos de jag varit så har det suttit barnteckningar, skema, påminnelselappar och foto på kylen som hos alla andra - fästade med magneter.

Hur funkar det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

#9 Det är precis det jag är så fundersam över då vår diskmaskin spis och spisfläkt är i detta material men spisen går inte att fästa magneter på så den känns ju mer "äkta" rostfri så att sägaObestämd

/Maria

Nordann
0

Hm,inte för att jag har rostfritt själv (kommer att fortsätta med vitt även när jag renoverar) men jag blir inte förvånad om det är så att man gör kyl,frys och diskmaskiner i borstat stål inte i rostfritt stål.

Rostfritt stål är dyrare och så behövs inte den kvalitén om det enbart handlar om utseendet som det oftast gör (att det är modernt med "rostfritt" just nu precis det varit med andra färger tidigare).

Maria
0

#11 Jag vill inte rekommendera rostfritt eller borstat stål. Det blir talligt och man får torka hela tiden.

Däremot så är vår gasolspis i rostfritt och då köpte vi en rostfri fläkt.

Diskbänksluckan var en missObestämd När vi väl hade köpt maskinen ingick inte lucka (vi hade tänkt samma som övriga köksluckor) utan fanns bara i rotfritt i det måttet.

/Maria

Anders 50
0

Det finns rostfritt stål som är magnetiskt, är osäker på om det används i hushållsmaskiner och det finns rostfritt stål i en massa olika kvaliteter och priser.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

#0 Förlåt om tråden spårat urTyst

/Maria

Anders 50
0

Instämmer!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!