Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 6432 ggr
bluemary
0

Kommer era hantverkare ?

Vi har ett stort hus som har krävt mycket renovering.
Och många hantverkare, Och många vansinnesutbrott
för min del. För jag väntar, väntar och väntar.
Brukar man inte ringa om man inte kommer ??

Och när de är klara så plockar de med rullar med
plast, kartonger med spik o s v.
Och sedan får man världens faktura på detta. Inte
sitter de väl och räknar spikarna utan man får betala
för alla kartonger med spik och det som blir över
tar de med.
Har någon av er fått de burkar, kartonger o s v som
har blivit kvar och där det finns mycket kvar ?

Så mycket mer ska jag väl inte säga men de varken
kommer, är flera timmar försenade och så får man
betala för så mycket som de ändå behåller hälften
av.

Rätta mig om jag är orättvis !Glad

mariatingsund
0

Det är nog så med hantverkare som med människor i stor allmänhet, vissa är pedanta, vissa är slarviga, vissa tar för mycket på sig så de inte hinner med, medan andra är flitiga, kunniga mm. Min erfarenhet är att var vänlig men bestämd, och tala om vad du tycker utan att du bråkar. Det brukar hjälpa så de skärper sig. Det hjälper dock säkert inte i varenda fall, men kommunicera är nödvändigt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anders 50
0

#0 Jag har inte haft dessa problem med hantverkare som du skriver om. Brukar tydliga specifieringar på materialet, och betalar inte för mer än det som gått åt.

T.ex. elektrikerns material-spec brukar bli väldigt långa, där finns oftast varenda klammer m.m. specifierade.

Visst har det hänt att någon blivit försenad, men då har det funnits godtagbart skäl för det.

Så jag är jättenöjd med "mina" hantverkare, kanske blir det så på mindre orter där man i stort känner varandra.

I ditt fall så skulle jag anmärkt på fakturorna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Halvdansken
0

Vi har renoverat i 8 år (från och till) och har aldrig varit med om det du beskriver. Har det varit så att de inte kunnat komma så har de meddelat.

Allting är taget på fastpris, där materialet är specificerat, så några extraräkningar har inte dykt upp. Tvärtom, jag tycker att de varit slarviga med att ta med sig grejer tillbaka. Målare har ofta lämnat kvar färg, en gång fick vi en hel burk oöppnad lack om vi skulle behöva förbättra (bra lack, sa målaren, ta ni den…). Massor med olika skruvar, pluggar och spik. En sopkvast!

Har vi vetat vem som varit där så har vi ringt, men om det har varit ett helt gäng där i en månad, så vet man inte vems prylarna är.

Du måste haft mega otur.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tom
0

Jag brukar alltid fråga kunden om de vill att vi ska ta med oss överblivet material eller om de vill behålla det och det har nästan aldrig hänt att en kund vill behålla sakerna.

LinneaG
0

Hantverkare är hantverkare! Jag jobbar på Beijer Byggmaterial och nej, hantverkare är sällan i tid. Antingen sena eller tidiga, båda utan att säga något om det.

Men det där med att de tar med spik och skruvlådor, har nog med att göra att de räkar på ett ungefär. Sen kan de ju ha använt en halv kartong som de redan hade själva och sen köper en kartong för de behöver mer, och tar då med det som blir över för att de använt av sina egna skruvar/spikar.

bluemary
0

Nu så har det ju kommit ett  program om detta med fuskhantverkare
och det kan ju inte vara helt utan anledning. Det gäller nog inte
bara storjobb utan även just detta lilla. Hörde i något reklaminslag
att de tog upp just detta med att hantverkarna inte kommer trots
att de har lovat.

Vi har som sagt renoverat ett hus på 240 kvadrat och så flygel-
 byggnaden som helt fick blåsas ur. Vi har en pärm där det inte
går in ett endaste papper till.
Så mitt inlägg grundar sig inte på lite småjobb utan vi har varit
i kontakt med ett 50-tal hantverkare under årens lopp.

Så mina erfarenheter är bara dåliga. När det nu gäller hantverkare
så har jag fullständig "allergi". Jag säger till direkt att kommer ni
inte,  så ring, annars får det vara. Och jag säger det mycket
vänligt. Och då kommer de inte alls. Jag blir så trött…….

Halvdansken
0

Visst finns det rena lurendrejare som medvetet blåser folk, som visas i programmet Fuskbyggarna. Jättebra att de tar upp det.

Men om du haft detta problemet med drygt 50 hantverkare så kan man ju undra var du hittat dem?

Vi har gått på rekommendationer från vänner och ett eget knep; vi skulle ha fuktspärrat en vägg och jag mailade producenten av medlet vi skulle använda och frågade dem om de kunde rekommendera en firma som hade vana av att jobba med deras produkt. De kom med en rekommendation, och efter det har vi använt den murarfirman till det mesta i vårt hus, och de ska också bygga garaget.

Så ta kontakt med de stora producenterna, de vet vem man ska snacka med.

kickboard
0

Om man bor på en mindre ort är det ganska lätt att veta vem man ska anlita, då djungeltrumman ger klara besked vem som är att lita på och gör ett gott arbete. Det kan vara värre att få reda på i storstaden kan jag tänka mig.

bluemary
0

Jag menar ju förstås inte att alla hantverkare har betett sig
så här men för det mesta så har vi väntat helt förgäves både
när det gäller den rätta tiden och att överhuvudtaget komma.

Men vi har nu lärt oss att  problemet gäller de små
företagen (hoppas att ni ursäktar mig !) utan vi har nu börjat
anlita stora företag med många hantverkare. De brukar hålla
sitt ord.

Vi trodde tidigare att de små var pålitligare men att vända sig
till dessa större har visat sig vara så mycket bättreGlad

Nordann
0

Jag har oftast haft bra erfarenhet av hantverkare utom den senaste.Det var en golvläggare som kom och mätte,skulle återkomma när han kollat upp materialkostnaden men inte gjorde det..                                                              när jag ringde upp efter en månad hade han slängt anteckningarna han påstod att jag skulle hört av mig och när jag inte gjort det då trodde han att jag inte ville anlita honom.Nu är det så att jag vet att han skulle kolla och sedan höra av sig eftersom jag frågade två gånger om det.Han lovade komma och mäta igen men varken kom eller hörde av sig och nu har det gått flera månader så denna firma talar jag om för alla jag känner att de inte ska anlita!

signemo
0

Här har jag bara jättegoda erfarenheter av superärliga hantverkare. Som dessutom gör väldigt bra jobb. Fast jag bor ju också ute på landet.

Var rädda om varandra

Maria
0

Jag har också bara goda erfarenheter.

/Maria

Ankyy
0

Oj oj oj… Vi har en del dåliga erfarenheter, men även ett par bra.

Vi har råkat ut för hantverkare utan egna verktyg som först lånat våra och sedan snott med sig en del av dem också.

Vi blev av med en såg och två spadar.

Andra gången var det samma sak, han lånade och försökte "låna" ett par verktyg för ett annat jobb. Men då frågade jag vad han skulle göra med dem. Jo han ville låna dem till ett annat jobb (???)Och han tog en del stora gipsskivebitar, fönsterisolering, tätningsmassa etc. utan att ens fråga.

Det var ju dessutom så att vi fick själva köpa in allt material för att han inte hade någon bil att frakta det i. Så vi betalade, fraktade och blev av med en del ändå. Blev han sjuk så hörde vi inte ett ljud på flera dagar.

Och det hela slutade med att han inte ens avslutade hela jobbet.

Elektrikern i samma sammanhang var bra, skötte sig helt korrekt på alla sätt och vis.

Vi har fler gånger suttit och väntat på besök från div. hantverkare för att de ska titta på jobbet och lämna offert. Men ingen kom och ingen hörde av sig.

En annan gång så bytte vi garagedörr, det gick jättebra på alla sätt.

Vid ett annat tillfälle skulle det dras el till vår nya brännare i pannrummet. I stället för att kolla om det redan fanns lämplig el i pannrummet så borrar elektrikern hål i vår nygipsade och nymålade vägg i hallen. För att sedan konstatera att han inte behövda dra ny el från elskåpet. Men hålet och sågspånet lämnade han till oss. Känns lite som reklamen … vi kollar lite bara…

Min pappa har byggt en lokal. Och taket är inte tätt. Svaret han fick var att när det är så stort så får man räkna med sådant. Han vägrade att betala en del av fakturan och har fått både inkassokrav och brev från advokater. Men han står fast vid att det är fel på byggnaden. Och än så länge har den hantverkaren inte lyckats få mer pengar än de redan fått.

Ankyy
0

Jag tycker synd om alla duktiga och ordentliga hantverkare som blir utfrågade och ifrågasatta pga att många av deras konkurrenter inte sköter sig.

Tom
0

#13, Det låter inte som en hantverkare om han inte har egna verktyg. Var det en svensk firma som arbetade på faktura åt er? Det låter inte så. En hantverkare kan inte bygga upp en firma utan varken verktyg eller bil så det låter osannolikt att han skulle vara en seriös hantverkare.

Tom

mariatingsund
0

Kan det vara läge att göra svarta listan i bloggform, där alla missnöjda kunder namnger hantverks- /byggföretag som ordentligt tabbat sig? Så de som letar efter seriösa hantverkare kunde leta där? Likadant om man är jättenöjd. Ris och ros. Fast då måste man ha ordentliga grunder och inga falska anklagelser, typ konkurrent svartar ner konkurrent. Alltså stryka allt med dokument.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

bluemary
0

#13 Ankyy, jag lider med dig. Eftersom jag startade denna
tråd så vet jag verkligen hur du har det…….

Men nu så är vårat stora hus ä n t l i g e n klart. Det tog 10 år
att få igenom en totalrenovering på 240 kvadrat. Så vi är
evinnerligt trötta på hantverkare.

Men kanske att TV-programmet om alla fuskbyggare kan få
er att förstå. För  oss har det inte varit frågan om småjobb
utan stora jobb med ommålning av hela huset, nya elledningar,
blåsa ut hela köket p g a vattenskada, bryta upp golv o s v,
o s v. Och vad vi har varit med om i den svängen när det gäller
hantverkare, det önskar jag inte ens vår värsta fiende.
För hos oss var det mycket som vi inte hade någon som helst
att kontrollera, och därmed stora chansen att plocka in pengar.

Som sagt, TV-programmet får kanske de oförstående att förstå!

Med vänliga hälsningar ! (förstås !)

Halvdansken
0

Konstigt att man kan ha så olika erfarenheter. Vi har varit genom exakt samma sak som du bluemary. Hus på 220 m2, nytt kök, bad, el och golvvärme. Sen upptäckte vi mögel så vi var tvugna att bryta upp allting efter 2 år och sanera. Byggfel, så försäkringen tog det.

Nya golv, nya tak, ny el, ny värme ny…. allt. Det enda som är kvar är ytterväggarna. Nästan.

Vi har haft hantverkarna springandes från och till i 8 år. Visst har det varit bökigt och dammigt och det har väsnats, men det har gått fint. En del småproblem med en målare som inte var så duktig, så en annan fick gå in och fixa hans misstag. Men det var det enda, och dåligt målarjobb är ju inte så allvarligt som dålig VVS, tex. 

Våra badrum blev 5 veckor försenade, och då blev jag förbannad och sa att jag drar av 10% på räkningen, och det var ok. Vi har använt firman igen, de är duktiga, förseningen var en jäkla massa otur egentligen, folk som blev sjuka och felbeställningar och förseningar från leverantören.

Nu ska vi bygga garage och har ett helt gäng som vi litar på. Men visst blir det problem, det blir det vid ett bygge. Saker dyker upp som man inte visste om, underleverantörer som inte kan leverera osv.

En sak som vi lärt oss är att ta det inte svart eller till kompis-pris. Om man gör det så kommer du i 2a hand. De kommer när de har tid över.  Är det vitt så har du allt på papper och det är mycket mer ordning på det.

Allt ska vara skriftligt, material, tider, priser. Betala aldrig i förväg. Vi betalar när de säger till, och då är det oftast efter ca 1/3 av jobbet är gjort. Sista 20% efter vårt godkännande. Om du och firman inte känner varandra så kan pengarna sättas på spärrade bankkonto, det gjorde vi med köket. Det tycker jag är en god ide, det finns säkert massor av firmor som blivit blåsta av kunder också.

Du måste haft maximal otur. Hur har du hittat dina hantverkare egentligen?

bluemary
0

Hur jag hittade mina hantverkare kan man verkligen fråga
sigSkrattande

Vi bor i en liten håla där det finns ex 2 målare varför de
är vana vid att det krusas och alla är så tacksamma över
att de kommer.Och så 2 elektriker. O s v.

Hade vi bott i en större stad med ett större utbud så hade
det kanske varit annorlunda.
Men här så vet dom att de har bollen…..

Jag hoppas nu att det finns n å g o n som förstår hur jag
har haft detGråter

Ankyy
0

Jodå vitt var det och på faktura från ett svenskt företag.

De hade en del egna verktyg, men hittade väl något roligare bland våra eller nåt?! De lade ändå beslag på våra verktyg om de såg något som de tyckte sig kunna använda. De frågade inte utan bara tog för sig.

Det var svenska företag bägge gångerna då våra verktyg fick fötter.

Vi hade anlitat hantverkare för dränering runt huset och sedan för totalrenovering av köket. Allt från golvreglar till tak, vi såg länge och väl jorden under huset (torpargrund).

Köket tog drygt 3,5 månader! Så vi stog utan kök, spis, diskmöjligheter etc. under denna tid. Vi diskade i badrummet/badkaret och lagade mat i mikron och grillade ute, trots att det var höst/vinter.

Vi har fått både skriftligt, offerter etc. Men i bland har man helt enkelt en förbenad otur.

Bor i storstad, men det gör kanske i stället att det går att sköta det illa ganska länge för det finns alltid flera tusen personer som inte hört talas om hur de skött sig.

bluemary
0

Jag för min del vill nog avsluta diskussionen.

Tycker mest att det blivit mothugg och någon ansåg mig även
naiv som inte förstog hur mycket jobb det var med ett hus
som var ett renoveringsobjekt.

Jag blev som sagt bara ledsen av svaren så jag hoppas att
vi avslutar det hela när det gäller mitt inläggGråter

Maria
0

Du ställer en fråga i #0 och avslutar med "rätta mig om jag är orättvis"

Det är ju precis det den här tråden har handlat om. Hur alla upplever det här med hantverkare.

Eller ville du ha en "tycka synd om mig" tråd?

/Maria

Halvdansken
0

Vi bor också i en håla, men det betyder ju inte att man måste anlita de hantverkare som bor där. Våra kommer från Roskilde och Köpenhamn (3,5 mil i var riktning) och det är inga problem. Den enda som är lokal är elektrikern, men det är en av Själlands stora el-firmor upptäckte vi, där ägaren råkar bo i samma by som vi!

Jag fattar heller inte vad du vill bluemary? Om du haft sån otur med 50 firmor, så blir man ju nyfiken på vad som hänt.

En annan bra sak är att ta massor med foto och att prata med killarna. Jag frågar som f-n. Vad är det, varför gör du så, vad ska det vara bra för.

Jag vet, jag vet, det kan vara skitirriterande (Tom - har du sådana kunder?), men jag vill veta vad som händer, vad jag betalar för och var allting är. Vi har stenkoll på var allting ligger bakom väggar o under golv och hur det är gjort.

bluemary
0

Tack för alla snälla och förstående pm jag har fått, det värmde
verkligen ! Även om det känns som man plötsligt har fått alla
emot sig så kommer det lika många och visar att de känner
avsky för alla mindre trevliga svar.

Så tack alla snälla och trevliga medlemmar !

Tom
0

#23, Jag upplever det inte som "skitirriterande" när kunderna är insatta. Det blir faktiskt betydligt enklare att arbeta när kunden är medveten om vad som sker. Speciellt när det händer saker som man inte rimligen kan förutse. Då är det betydligt enklare om kunden förstår.

På ett av mina senaste badrumsjobb begärde jag att få alla ritningar innan jag började riva så att jag inte skulle ha sönder någonting i golvet. När jag väl började riva visade det sig att ritningarna inte stämde. Ett rör till en radiator var draget helt fel och inte alls enligt ritningen. Det började spruta vatten när vi hade av det. I det läget är det betydligt enklare med en kund som kan läsa ritningar och som förstår hur det fungerar. Hon sa direkt att hon skulle ta på sig extrakostnaderna för olyckan eftersom ritningarna hon hade givit oss var fel. (Nu gjorde vi ändå så att vi delade på kostnaderna. Goodwill…)

Så varsågod och fråga på! Det enda du får räkna med är att om det tar längre tid på grund av dina frågor så är det du som betalar min tid :-)

Tom

Halvdansken
0

Det var ju skönt att höra Tom. Jag trodde att de tyckte jag var konstig med alla mna frågor.

När vi höll på att greja i köket med nya rör osv (halva huset var utan golv och utgrävt en halv meter pga mögelproblem), så var de tvugna att banka hål in till grovköket, för att ordna nånting, och då ringde de till mig på jobb och berättade det. Jag undrade lite varför - om de var tvugna att gå igenom den väggen för att få det att fungera så… tja banka hål då!

De bara garvade och sa att det var för att jag skulle slippa att ringa till dem när jag kom hem och fråga vad som hänt! Det var då jag fick en misstanke om att de kanske var trötta på mina frågor. Å andra sidan har de ibland ringt och sagt att ditt-o-datt problem, vi viste inte och nu måste vi… och eftersom jag vet att de har koll på vad de sysslar med så litar jag på att de gör det som ska göras.

Så även om mina frågor tar tid, så kan det också snabba upp vissa saker eftersom jag vet ungefär hur det hänger ihopa.

OBS ungefär, ibland ser man en röra av golvvärmerör och shuntar och jag vet inte vad, och så tittar man på det och säger "du har koll på det där va?". Så säger de "yes, det är mitt jobb". Skönt…

bluemary
0

Tack för alla svar !

Någon ansåg visst att det hela var en tycka-synd-tråd men
det var inte menat så.
Jag ville bara höra om flera råkat för samma situation.
Och jag fick mycket ris och ros, mest ris.

Nja, jag får nog undvika sådana här "laddade ämnen".Skrattande

Skrev ett liknande på ett annat forum och där blev det mycket
skratt och humor i det hela. För vem hade det värst ?
Och det är väl så man egentligen vill att det ska bliGlad

Med vänliga hälsningar Anette

Maria
0

#27 Någon, det var jag, och jag frågade vad du var ute efter?

Jag vidhåller vad jag skrev i #22.

Tråkigt att du upplever dig som påhoppad.

/Maria

Halvdansken
0

Jag tycker också det var tråkigt om du tog det negativt, men i ditt första inlägg så skrev du "Rätta mig om jag är orättvis" och när folk då skriver och säger att de inte känner igen problemet så får du ju bara svar på din fråga.

Sen utvecklar ju trådar sig lite självständigt, och inte alla inlägg är svar på #0.

Om du velat ha en "vem har det värst" tråd så skulle du nog snarare bett om den typen av historier. Jag har sådana också, men det är ett fåtal i det stora hela. Badrummen som blev försenade 5 veckor, att man satte en spik genom golvvärmerören när man gjöt, fellevranser osv…

bluemary
0

Ja, ja det här är historia nuGlad

Men det är ju så här på forum, eftersom man inte behöver
visa vem man är, eller vad man heter, så tappar man bort
den här artigheten som finns i det verkliga livet.
Jag tror nog att svaren hade blivit lite annorlunda dåGlad

Jag bara tittade in så det är ingen idé att skriva direkt till
mig.

Och ännu ett tack för alla gulliga pm !

Så nu har ni chansen tjejer, nu när jag inte är här…. !Skrattande

Halvdansken
0

bluemary, vilka av svaren här tycker du har varit "oartiga" eller direkt neagtiva mot dig?

Jag förstår inte vad du menar med

"Men det är ju så här på forum, eftersom man inte behöver visa vem man är, eller vad man heter, så tappar man bort den här artigheten som finns i det verkliga livet. Jag tror nog att svaren hade blivit lite annorlunda då"

Det finns trådar på vissa forum som är otrevliga med påhopp på personer, men denna tycker jag har varit väldigt neutral.

Maria
0

#30 Går du in på min personliga sida så finns ett foto på mig så jag känner att det jag skriver står jag för i allra högsta grad.

Det kanske är du som är den "lilla intrigmakerskan"Flört och hittar problem som inte finns.

/Maria

Tom
0

#30, Jag är förvånad över hur långt du fortsätter att dra det här trots att alla andra egentligen har slutat. Först ställer du en fråga. Sedan blir du besviken när alla svarar på din fråga. Jag förstår inte logiken.

Läs gärna #32 och fundera på om det kan ligga någonting i det.

Tom