Glas som spricker av sig själva?
Vet inte om detta passar här men mina glas är märkliga…
Det är glas kaffekoppar från Ikea. Det märkliga är att de kan stå i vasken och ha stått där i ett par dagar (uhm..neeej jag diskar inte varje dag om det bara är ett par koppar eller så.. :3 ) och så plötsligt spricker de..
Har hänt tre gånger nu. Jag spolar inte vatten på dem, har inte gjort det på flera timmar före heller, inte rört dem alls.. katterna är här inne och sen hör jag hur det spricker/sprängs i köket. På ett glas mera sprängdes det i massa småbitar, glasskärvor flög utanför vasken och landade på golvet, de andra två sprack det ''bara'' bort en skärva ifrån.
Ingen temperaturskillnad eller så inom rimlig tid innan det har hänt, men det har hänt när de stått i vasken alla gångernam intei skåp eller på torkställ. Visst har jag hällt varmt kaffe i, men de har inte kommit rakt under kallvatten efter det heller utan svalnat av en bra stund innan jag tagit mig för att ställa dem i vasken eller skölja dem.
Har aldrig varit med om detta förr, är det någon som vet vad som får dem att spricka sådär? :3 Finns säkert någon förklaring som får mig att känna mig helt korkad när jag hör det, men iaf..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Du är inte korkad alls. Glas spricker och sprängs i bitar av sig självt endast om man inte har kylt dem med rätt kylkurva efter tillverkning. Du får ringa ikea och säga att de ska stoppa sälja dessa kaffekoppar eftersom de sprängs, det kan orsaka riktiga olyckor också, och det är deras ansvar. Det kan gå så när man försöker sälja saker alldeles för billigt och har inte koll på tillverkningen. Dessa kommer antagligen från Kina där det inte finns glasblåsningskultur som i Sverige, Tyskland o Frankrike.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Ok.. då är detr inte jag som gör nåty konstigt då.. :3 Man blir ju lite orolig för att kattera ska skada sig.

Och inte är det bara du som köpte dessa, det kan finnas småbarn också som får i sig en skärva osv. Så ring och berätta för dem, det är allvarligt.
Ska ta och göra det.
Märkligt att de bara spricker när de står i vasken.
Inga andra märkliga saker som hänt?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#5 Jo, har funderat på vatten metall eller nåt som kan påverka att det är just där..men inget.
Nej, vad skulle det vara? Är inte hemsökt i varje fall :PDet var vi på internatet där jag bodde innan, både jag och rumskompisen hörde hur knivarna flyttades i lådorna, vaknade med alla skåpluckor öppna, en gång trillade frysfacket neri kylen. Inget konstigt, bara det att det hände två gånger samma natt utan att vi satt upp det. En annan satt en brödkniv i fransbrödet på vasken. Jag såg någon som gick från hallen till köket när jag satt i soffan, trodde det var rumskompisen som kom ut från dushen, men hon kom ut en minut senare och hade inte varit ute innan. Sett nycklar vridas om och skåp öppnas osv.
Konstigt att man inte blev rädd.
Ok..bara en tanke..då vet du att det inte beror på något sådant 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Eller kan spöken spöka just för dig? Så du tog dem med dig hem?
De ligger väl oftast i diskhon eller får du dem sönder även i skåp?
hehe, nej :P Den lägenheten har varit hemsökt långt innan vi bodde där, och det kommer fortfarande nya rykten :P
De har bara gått sönder i vasken.. men det har hänt att de har stått i skået ibland :P
Säg inget om spöken om du ringer till IKEA ;-)