Årets (lilla) husbygge
Eeeehhh…. ANNORLUNDA!
(Men - var är godiset??

Lugn, Niklas kommer med godiset på julafton! =)
Tom
Jag tyckte ditt hus var läckert Tom! Hade du ritning?
Jag har byggt "kopior" av riktiga hus tidigare. Kul!
De senaste åren har jag skurit ut bitar på frihand med varierande resultat. Årets var det sämsta nånsin. Men med glasyr och Nonstop blev det fin ändå…

Hur orkar du Tom? Jag beundrar de som orkar hålla på med egna pepparkakshus. Har en kompis som varje år gör en kopia av sitt eget hus. Det är rätt så mycket vinklar o vrår på det kan jag säga.
AndersE - Har du inget foto du kan visa på nåt av dina pepparkakshus? Jag vill se!! =)

Imponerande bygge Tom, vet hur mkt jobb som ligger bakom. Byggde för ca 25 år sen en kopia av huset i Västerås. Minns att jag gjorde en massa beräkningar map vinklar (knepigt med vinkelbyggen) så att dessa blev korrekta i 3D. Blev rätt traumatiskt eftersom jag lyckades köra en armbåge i det till 95 % klara bygget och fick börja om från scratch.

#5 Men jag hajar fortfarande inte. Jag ruttnar på ett vanligt som man köper i butiken. Bara för att nåt alltid går galet. Antingen rasar taket in eller väggarna blir så sneda att det inte ens står rakt. Men ditt va jättefint ju =)
#6 *tappar hakan* Helt seriöst…. jag är mållös. Jättefint!!!! =)

Tom - jag hajar inte att ni orkar fixa såna där hus. Bygga ihop o allt. Jag vill bara äta upp det ju =)
Jasså =)
Tom
vilka häftiga byggen!
jag blir mäkta imponerad och tänker att jag osså ska bli så duktig nästa år 
hört att man ska ha speciell deg som är bättre för pepparkaksbygge, har ni det eller? jag som alltid köper färdig deg (och äter upp hälften)
Tack pluppan!
Jag använde Skogaholms deg som vi köpt på ICA. Se bara till att kavla den ganska tunn.
Tom

"Buh!" för köptedeg. Det är inte gott ju =( Nä, det ska va hemmagjord… den är sååå god. Det blev mer i munnen än på plåten sist vi bakade mamma o jag =)
#13: Man äter väl inte upp husen? De blir ju dammiga och snubbiga av att stå framme i flera veckor. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

#14 Klart man äter huset! Hallå, det finns dammsugare =) Strunt samma om det är lite damm på, lite skit rensar magen ;P Varför gör du annars pepparkakshus om du inte tänker äta upp det? Nä, det är falsk marknadsföring, haha!
Jag har inte gjort något pepparkakshus. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

#16 Men om du SKULLE ha gjort ett då. Vi låssas det. Hade du bara slängt det då? Shit, det borde va spöstraff på sånt! Iof är jag en tvättäkta gottegris, kanske därför =)
Jag tillhör också dem som äter degen om den finns hemma, därför är pepparkaksdeg bannlyst hos oss numera…
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag håller med Sandra till 100 %. Huset ska käkas upp, kräsmagade hyllar vi eftersom det blir mer över till oss. Lite damm utmanar immunförsvaret varför pepparkakshusätare generellt blir allt livskraftigare. Detta är ovetenskapligt bevisat.

Tjusigt! Skulle platsa i en Disneyfilm.
#17: Jag hade kanske givit det till hunden. Fast det har jag ju ingen. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Är det ingen som använder gelatin blad som fönster ? :O

Visst hör det till att man äter upp det! Mina barn brukade börja nalla i smyg från baksidan. Det var inte tillåtet egentligen förrän efter trettonhelgen. Men det är ju det där med förbjuden frukt…

Det var förstås spännande att se hur länge huset kunde stå. Om man försiktigt nöp en bit och sen en bit till osv.

Vilka underbara pepparkakshus ni byggt! …men jag måste bara erkänna att jag råkade tänka på en fallosymbol när jag såg skorstenen på din första bild, Tom! 
#25, Haha, det gjorde faktiskt jag också när jag såg huset första gången…
Tom
#22 När jag var liten skar vi ut fönstren och satte tunna röda servetter på insidan. Sedan glödlampa inuti. Mysigt!
Hur går det?
Har ni börjat äta av husen?
Numer pensionär i Nynäshamn
#28, Jag vet inte. Jag gav ju bort mitt på julaftonen. Men allt godis lär i alla fall vara slut sedan länge =)
Tom
Riktigt fina us ni bygger, hur orkar ni eller?
#30 Det är jättekul. Så det är inte några prpoblem att orka.
Tom
#31, Iochförsig tycker man det är kul så….
Ruskigt kreativt, Tom!
Jag får aldrig ändan ur vagnen, har tänkt göra en modell av mitt 20-talshus, men tröttnar bara jag sätter mig med ritningarna med alla vinklar och vrår. Ändå ligger det i lä jämfört med din skapelse. Respekt!
Tack! =)
Tom