Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 5704 ggr
Ida
0

Tvätta fönster

Kan man tvätta fönster när det är minusgrader ute? Jag har för mig att man inte kan det och i så fall har jag en anledning att skjuta fram det ännu ett tag… ;)

Annars får jag helt enkelt ta tag i det med en gång. Någon som vet?

Annette
0

Om man absolut vill får man hälla något lösningsmedel i vattnet som gör att det inte fryser å rutorna.

Hos oss är det maken som sköter fönsterputsen, han kan nog svara bättre på vad det är han brukar använda. Spolarvätska, kanske?

Ida
0

Spolarvätska, det var något nytt.

Det har jag tyvärr inte hemma, så i värsta fall får jag väl vänta tills det blir plusgrader.

Linda
0

#2 Snälla Ida, jag bönar och ber!

-För 17 gubbar tvätta inte fönstrerna själv!!!!!!-TÄNK OM DU TRILLAR NER!!!!

AndersE
0

T-röd.

Jag har tvättat fönster i minusgrader. Det går…

StefanW
0

Jag brukar ta T-röd eller T-blå (spolarvätska) lite Yes (diskmedel) och ljumet vatten. Glöm inte att ha en bra fönsterskrapa, många väntar förlänge med att byta blad! Då fungerar det även i minusgrader.

Stefan - Modellbyggare

Ida
0

#3 Ha ha, ramlar ner? Nä, vi brukar ju sitta på taket och äta ost och kex ibland, så det är nog ingen fara. :)

Ett par fönster ska man väl klara av, men jag vet en annan som hellre beställer professionell fönsterputsning. Måste liksom överbevisa det nu, jag är också rätt bra… ;)

mariatingsund
0

I mitt liv har fönsterputsning blivit symbol för min livskvalitet. Varför? Därför att det alltid har  varit det sista jag gjorde, först tvätt, sen disk, matlagning, plock, stryka, sy… ni vet. Och OM jag skulle ha tid att tvätta m ina fönster, DÅ har jag haft fritid. Gissa att mina fönster är smutsiga. Men min granne kom med en maskin som ångtvättar fönstren lätt och skinande rent. Så jag väntar på våren och se hur den funkar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

CBA
0

Mirakeltrasorna är inte att förakta när det kommer till fönsterputsning!

Det är smidigt och går väldigt fort och lämnar inga ränder :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sandra
0

#8 Vad är en mirakeltrasa? Skulle också behöva svabba fönstren. Min kille säger att han GÄRNA tvättar de, men att det alltid blir ränder när han gör det. Så en mirakeltrasa kan jag införskaffa så slipper jag göra jobbet själv ;P

CBA
0

#9 Mirakeltrasorna finns att köpa i vanliga matvarubutiker, typ ICA MAXI. Den jag har ser ut som en vit liten frotétrasa på ca 30x30 cm…den blöter man i ljummet vatten, vrider ur ordentligt och torkar fönstret…sen eftertorkar/polerar man med en annan duk som är finare och blankare i fibrerna (min är blå)…färdigt :o)

Det går blixtsnabbt att putsa fönstrena med mirakeltrasan + att den bara är att slänga in i tvättmaskinen när den är smutsig.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Madde
0

Jag har tvättat fönster i minusgrader, har för mig att jag hade i ättika för att det inte skulle frysa. Typ en kork eller kanske mindre.

Någon annan som har testat det??

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

bubbelbubbel
0

diskmedel. min kompis har varit fönsterputsare :)

Ida
0

Nu är det i alla fall gjort! (i köket åtminstone, dvs hälften)

Men oj oj oj vad jobbigt det var och de var ganska smutsiga av allt stads-smuts. Det är mer än vad man kanske tänker sig, att ta isär fönstrena och putsa flera gånger på alla sidor. Puh!

Provade dock diskmedel för första gången och det var riktigt bra!! Löddrade en del i hinken dock, men det blev riktigt rent, så tack för det tipset!

Annette
0

Om det är fortsatt milt skall jag putsa fönstren på jobbet i veckan. Det är en gammal skola med många höga fönster. Jag använder Yes i vattnet, det tycker jag blir bäst.

Terrierlina
0

#13 Du är välkommen hit om du vill öva lite till….!!

Susanne
3

Som tidigare skrivits…
Tänk på att inte använda mer diskmedel än att ytspänningen släpper, dvs. 3 droppar ungefär i lagom stor hink.
En kapsyl T-röd (till samma hink som ovan) när det är kallt samt dropparna diskmedel.
Vanliga gamla lakan fungerar utmärkt att torka med. Ha många till hands och glöm inte att torka av gummit på skrapan ordentligt mellan varje drag, det är för att slippa ränderna.
Trasorna ska tvättas så varmt som möjligt och UTAN sköljmedel.
Om man får "rosor" på fönstren är det oftast för att de är putsade med t ex. fönsterputs innan.
Mirakeltrasor är jättebra, tyvärr gillar inte mina fingrar dem så mycket så dem använder jag bara till speglarna.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.