Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 4613 ggr
Solaika
0

renovering och försäkringar?

Tänkte kolla om ni har koll. Om man har en fackman som gör renovering av tex ett badrum, men denne gör det vid sidan av.. hur funkar det med försäkringar o sånt? Garantier förstår jag ju att man troligtvis inte får.. mer än kanske på material från affärer då.. men hur är det med försäkringen?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Tom
0

Det jag har hört och det jag tycker är logiskt är att så länge badrumsrenoveringen har utförts enligt alla gällande regler så spelar det ingen roll vem som har gjort det. Men blir det fel så kan det så klart bero på just att det inte är rätt utfört.

Tom

Solaika
0

Okej, så det gäller att man litar på den som gör det då. Men i princip kan alltså min pappa göra jobbet fast han inte är fackman.. under förutsättning att han gör det rätt?

Does it become a walk?

/Ida

lisette
0

om man fotograferar allt man gör så ska det vara ok att göra ett badrum själv. har jag hört.. ;)

Solaika
0

Hört? Vore bra med säker info innan man vågar göra nåt ju Glad

Does it become a walk?

/Ida

mariatingsund
0

Fotografera behöver man väl inte göra, men kanske ett intyg om besiktning, vad vet jag? Det kan faktiskt vara lite skillnad mellan försäkringsbolagen hur de hanterar bdrumsskador. Jag tycker nog du borde fråga dem för att få det mest korrekta svaret.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tom
0

#5, Foton är nog bra eftersom det är ganska svårt att se hur det ser ut bakom kakel och bakom fuktspärrar när det är färdigt.

Jag känner inte till någon som besiktar och skriver ett intyg i ett badrum efter att en privatperson har byggt det. Gör du det?

Tom

lisette
0

höra är bra ;)

ring till ditt försäkringsbolag och kolla. vet att när bebbe här på forumet gjorde sitt badrum så fotade de allt.

mariatingsund
0

#6 det var därför jag skrev frågetecken.  Jag menar bara att om du lägger fuktspärr men missar i ett hörn som just inte finns med på ditt foto, då kan ju inte fotot bevisa att du gjorde rätt/fel.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
0

Nä, men man kan ju se om det i stora drag är fackmannamässigt gjort. Att man inte lägger fuktspärrar på utsidan (kalla sidan) tex, som de gjort i ett hus vi var och tittade på en gång.

"Ja, he-he. vi la fuktspärren fel, men det kan man ju bara skifta". Eh…ja, men till vilket pris, och vilken skada har skett? Och vilka andra missar är det? Synd, det var ett fantastiskt vackert korsvirkeshus med stråtak.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

TinaH
0

När jag var på husvisning en gång.
Så sa mäklaren att badrum är ett ställe som det måste göras av fackman om försäkringar ska gälla, via firma.
För skulle det hända något, så har dem firman bakom sig, men en stackars fackman som gör det "svart", har inga garantier och försäkringar alls.

Så sa både mäklarna från Swedbank och LF.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Solaika
0

Men jag känner en tjej vars karl är fackman.. han har ju gjort deras badrum många gånger om.. vet iofs inte om han har haft firman bakom sig då.. men i så fall skulle han ju vara tvungen att betala sig själv för sitt jobb.. låter knepigt..

Does it become a walk?

/Ida

lisette
0

är han fackman så vet han ju vad han ska göra. det är väl därför han gör det själv.

vi ska göra vårt badrum själv. min svärfar är målare och har behörighet för fuktspärren, så han hjälper oss med det.

Solaika
0

Ja det är väl fuktspärren som är det mest kritiska? Resten kan väl inte spela sådär jättestor roll?

Does it become a walk?

/Ida

lisette
0

lutningen till golvbrunn är ju viktig. sen likadant att det blir rätt gjort med fogningen. missar man fog på ett ställe kan det ju ställa till det ordentligt.

Solaika
0

Ja.. men lutningen finns ju redan.. fast det kanske ändras när man river upp golvet iofs.. men det måste ju vara bättre med "för mycket" lutning än för lite.. Och fog vet jag att papps kan fixa.. som det är nu kan vi inte ens använda ena badrummet för annat än toalett o tandborstning för kaklet har släppt och hänger löst.. där kan man snacka fuskjobb..

Does it become a walk?

/Ida

Maria
0

Känner man sig säker på att göra ett arbete själv så skulle inte jag tveka. Skulle det hända något så har du ju ändå kommit rejält mycket billigare undan från början.

Och som sagt kan man sina saker så bör det ju inte hända något.

/Maria

lisette
0

#16 det är ju inte alls säkert. har man inte gjort rätt så tar ju inte försäkringen skadan. tänk om man har förstört hela sitt hus?

min arbetskamrat har ett älsbyhus där de själv gjort badrummet på ovanvånignen. en dag när hon skulle duka till middag så fick hoin en vattendroppe i bakhuvudet. då var det avloppet i badrummet som var felgjort. som TUR var så var det inte mycket de behövde göra vid. nytt avlopp och nytt undertak i köket. men förmodligen hade inte försäkringen tagit det.

Maria
0

Nej det är klart att försäkringen inte gäller om man som amatör har gjort fel men jag menar att det finns många händiga människor och känner man sig såpass säker att man ger sig på ett badrum så vet man förmodligen vad man gör.

Förstör man hela sitt hus så är man en klant skulle jag vilja sägaFlört

/Maria

Niklas
0

Hur är det med försäkringar om det händer något oförutsett medan hantverkaren håller på då? Säg att han slår hål på ett rör och det sprutar vatten i hela huset. Vems försäkring ska ta det?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

TinaH
0

# 19

Det var så mina mäklare menade på och där av så rekomenderade dem att det skulle vara en fackman skulle göra badrum.

Mvh TinaH

lisette
0

#19 då får man väl säga att det var en själv som tog hål på röret. ;)

Maria
0

#19 Rent logiskt måste väl en hantverkare ha någon slags olycksfalls/drulle/skadeförsäkring som gäller den egna firman och jobb som utförs. Så jag tycker det är självklart att hans försäkring ska stå för den eventuella skadan.

Men verkligheten kan ju se annorlunda ut. Jag vet inte…

/Maria

Niklas
0

#22: Gör de jobb svart är det inte säkert att det är så.

#21: :-)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
0

#23 Nej, då är det ju i ett annat läge förstås.

/Maria

TinaH
0

Lisette: FYYYyyy…vet du inte att ärligheten varar längst? *Garvar*Flört

Mvh TinaH

lisette
0

inte i detta fallet… haha :D

TinaH
0

Eeehumm….kanke inte…*skrattar*

Mvh TinaH

LinneaG
0

Nu har jag inte läst igenom allt!

Men badrum/våtrum är väl det man absolut inte ska/får göra själv, enligt försäkringsbolaget? Där är de stenhårda på att allt ska vara rätt gjort. Man kanske får göra det själv om man har en hantverkare som kollar att det görs på rätt sätt.

Tom
0

Om man tittar på våtrumsbehörighet så fungerar den så att om en person på en firma har behörighet så kan alla andra på firman utföra våtrumsarbeten utan egen behörighet. Jag vet inte om det borgar för att det blir bättre gjort än om en hemmafixare som kan reglerna gör det.

#28, Som jag skrev tidigare tror jag inte att det finns en enda vettig hantverkare som skulle sätta sin signatur på ett intyg som ska garantera att någon annans våtrumsjobb är korrekt utfört. Inte om han inte fick väldigt bra betalt för det och då faller poängen med att hemmafixaren gör det själv.

Tom

Solaika
0

#29 Det lät ju helt korkat.. Obestämd (inte svaret till 28 alltså utan det om behörigheten.)

Does it become a walk?

/Ida

LinneaG
0

#29 - Ja, det är så det ligger till. Är endast en på företaget som behöver behörighet. Men då har den gått kurser om våtrum och då ska man anta att det är han som gör jobbet. Men så är det inte..

Men är nog bättre att ha en sådan firma än att göra det själv och inte riktigt veta hur man ska göra.

Vi har precis gjort klar badrummet här hemma, ska lägga klinkers idag. Det är sjukt mycket att hålla koll på, och ändå jobbar jag med det och är lite insatt i det.. Så om jag skulle vara en vanlig hemmafixare skulle jag aldrig ge mig på det.

Tom
0

#30, Ja visst är det lurigt. De flesta privatpersoner vet inte om att det är så och tror att de är säkra bara för att ett företag har våtrumsbehörighet från Byggkeramikrådet.

Solaika
0

Det blir till att prata med försäkringsbolaget tror jag.. om man lägger fram det med det som argument kanske de fattar vinken..

Does it become a walk?

/Ida

Tom
0

Hittade följande information hos en av våtrumssystemtillverkarna. I det här fallet Biltema. (Jag har inte använt deras produkter och vet ingenting om deras kvalite)

"För privatpersoner som avser att göra arbeten med kakel och klinker i egen fastighet accepterar försäkringsbolagen sådana ar- beten, under förutsättning att det utförs med utgångspunkt från funktionskraven i gällande branschregler och enligt god- kända monteringsanvisningar."

Vilket bekräftar det jag skrivit tidigare.

/ Tom

Solaika
0

Jag tolkar det som att man får göra det själv om man tar reda på kraven och följer dem..?

Does it become a walk?

/Ida

Tom
0

Precis!

Solaika
0

Har pratat med en kollega idag som sa att de fått ut på försäkringen vid vattenskada två gånger och då hade hennes man gjort jobbet båda gångerna.. så det känns ju mer o mer som att man törs göra det själv faktiskt.

Does it become a walk?

/Ida