Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: inredning-och-design
Läst 4930 ggr
Amm0
0

Hjälp mig välja gardiner!

hej hej. Jag har nyss flyttat ihop med min pojkvän. Jag vill att det ska vara snyggt i lägenheten, men har noll koll på inredning.

Jag har en balkongdörr i köket. Den sitter till höger om köksfönstret. Tapeterna är gröna. 

Jag har två fönster i vardagsrummet. Ett stort och ett litet. Tapeterna är gul-orange.

Jag har tre fönster i sovrummet. Två stycken som sitter ihop och ett litet på en annan vägg. Tapeterna är även där gul-orange.

Jag vill ha hjälp med alla rum och med allt, design, färg, rubbet. Behöver ni mer info, så fråga bara.

Länka gärna till sidor där gardinerna finns, som ni tipsar mig om :)

Halvdansken
0

Foto, kanske?

Lite måste du väl veta? Vad illar du? Mönstrat eller enfärgat? Ska de vara till pynt eller bruk (stänga ute ljuset). Vill du ha långa eller korta?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Amm0
0

Nej, helt ärligt så är jag i princip helt lost.

Jag tycker det är jättesvårt att matcha!

Jag kan ta kort och lägga upp alldeles strax.

Amm0
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vardagsrummets stora fönster.

mariatingsund
0

Eftersom du har persienner, vore ju onödigt att ha tjocka gardiner som hindrar ljuset, tvärtom, jag tycker du borde släppa in så mycket ljus som möjligt, har du enfärgad vit, det gör rummet rymligt utan att du behöver matcha sen saker o ting. Jag bifogar en gardin som jag gillar starkt , dock vet jag ej om det går att köpa och var. Eftersom fönstret är brett, använd hellånga gardiner (ända ner till golvet)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
0

Varför ska man ha hellånga gardinerbara för att fönstret är brett?

Jag gillar inte hellångt för det samlar damm och det blir besvärligare att hålla rent. Plus att katterna använder dem som lianer….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Amm0
0

Lilla fönstret i vardagsrummet.

Ska jag ha vita där också? Längden på de?

Amm0
0

Fönster+balkongdörr+lite tapet i köket.

Gunlog
0

Amm0, först vill jag gratulera dig till den fina kökslampan! Flört (Vi har en sådan.)

Du ska ha en rak kappa med mycket svart på i ditt kök.

Se exemplet här.

Tycker också att det blir snyggt med lite genomskinliga längder i stora rummet, eftersom du har persienner. Men, då du har katt, kan jag förstå att du vill ha ordning utan att ha katter som leker Tarzan & Jane. Ta en längd, häng den på ena halvan av gardinstången. Sen lägger du upp den nedre delen på andra sidan, så att nedersta biten av längden hänger längst ut på stången.

Du kan göra samma sak i det lilla fönstret, fast spegelvänt…

Eller så kan du göra precis tvärtom: Se här

Lycka till!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Amm0
0

hah, kul att du har likadan lampa.

Tack så mycket för tipsen! När jag får pengar ska jag iväg och köpa en mörk kappa till köket :)