osb eller spånskiva?
vad är det för skillnad på osb och spånskivor?
jag ska byta väggar i stallet och det blir mer ekonomiskt att köpa skivor än att köpa spontat trä.
frågan är då om man ska satsa på osb eller spånskivor. jag har för mig att spånskivor inte är så bra eftersom de kan dra åt sig fukt. sen är de väl inte lika tåliga som en osb skiva heller?
sen funderade jag på golvspån på loftet istället för spåntat trä. men eftersom det lätt blir fuktigt i ett stall så är det kanske dumt om nu spånskivor lätt blir dåliga av fukt?
har ni några tips?
Det står så här på Träguiden:
"OSB-skivor används inom byggsektorn till bland annat balksystem, väggar, tak och andra ytor. Utan ytbehandling lämpar sig inte skivorna för permanent bruk i våt eller fuktig miljö. Väta under begränsad byggnadstid utgör inget problem. Ofta används skivorna bakom gipsskivor."
Jag tolkar det som att OSB kan vara bättre än spån, men inte nödvändigtvis bra i fuktiga utrymmen.

nej de måste ju tålas att tvättas, givetvis ska de målas, men det blir ju fuktigt ändå.
tack för svaret niklas!
Är det stora ytor? Annars kanske marinplywood eller liknande kan vara ett alternativ. Det är dyrt, men håller i gengäld för väta.

ja det är ju hela stallet mer eller mindre. dock blir det så mörkt om man tar marinfplyfa. men jag har kontakter där jag får tag på vita billigt. har funderat på att använda sådana.
Då tror jag det är bäst. Marinplywood är väldigt tåliga mot sparkar också.
Spånskivor ska man inte ha ute alls eftersom de inte tål fukt så bra. OSB är inte heller bra att ha ute av samma anledning. Visst kan du måla men det håller ändå inte så länge som marinplyfa.
Så Nickes förslag är det som är bäst.
Tom

hur känsligt är golvspån då?
tänker på loftgolv på ca 10 kvm.
38: Är golvspån inte vanlig spånskiva utformat för att ligga på golv? Såna där med lite överlapp som man lägger under det riktiga golvet.

ja det är det niklas, men en golvspånskiva är 22 mm tjock. därav att jag tänkte att den inte slår sig lika lätt och kanske fungerar att ha på loftet.
#9, Golvspån har en helt annan klassning när det gäller hållfasthet och skiljer sig därför mot en vanlig spånplatta. Golvspånet är hårdare.
#8, Om det är ett loftgolv låter det som att det är hyffsat luftat vilket borde göra att det håller betydligt bättre. Har du mätt upp luftfuktigheten?
Tom
Okej. :-)

På min förra gård la vi 22mm spånskiva på loftet, och vi hade båder kor, grisar och hästar i stallet, det har gått 25 år sen vi la det och det håller fint ännu.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#11 hur mäter jag det? hade ju verkligen varit intressant att göra det. det är "sticketak" under plåttak och när det har regnat mycket ute kan man märka att betonggolvet är fuktigt. men fukten kommer förmodligen underifrån och inte från taket, för sticketaket ser fint ut.
#13 jamen dåså, då borde jag ju kunna lägga hos mig med! =)
#14, Köp en hygrometer. Det finns billiga på tex Classe.
Tom

då ska jag göra det! tack tom! =)