Stearin på matta
Hej!
Hur får jag bort spilld stearin från mattan? Det är en sån här vävd matta .. trasmatta eller vad det kan kallas?
Tack snälla för hjälp!
(Jag har ingen aning om detta är rätt sajt, så frågan blir kanske OT här?)
- Redigerat 2022-05-03 09:42 av Niklas
Smält med strykjärn ocg sug upp med hushållspapper. Se denna utmärkta sida om fläckborttagning för bättre beskrivning.
Tack så mycket jalking!
Det kan ju vara knepigt med en trasmatta då stearinet säkert trängt in i fibrerna, men prova strykjärnsmetoden. Fettet blir ju ändå kvar så mattan ska npg skrubbas med såpa och T-sprit efteråt.

Fyrstegsmetoden som funkat för mig:
frysa tygbiten (nu är det ju kallt ute) och peta bort stearin så mycket det möjligt
stryka mellan toa eller hushållspapper (eventuellt läskpapper)
droppa yes på fettfläcken som är kvar efter strykning och låt det verka någon timme, blöt emellanåt så det inte torkar ut med att dutta svamp eller något, gnid inte, borsta inte
skölj ut yes under kran
färdigt
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tack så mycket ni! :)
Synd att mattan är så attans stor .. :P Bökigt.

Du kan nog göra det ändå alla momenten, frysa är inte nödvändigt, men plocka bort så mycket det går ändå för att minska fettfläcken. Sen lägg en plastburk under när du duttar med yes. Och någon skiva under när du stryker. Då slipper du flytta mattan.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tänkte skriva att om mattan inte är stor kan du stoppa in den i frysen och sedan skrapa av stearinet så gott det går..
Men går det inte typ att böja mattan och lirka bort det lite försiktigt?
Eller köp en ny matta