frånlufts torktumlare?
vi har just nu en kondenstorktumlare och jag tycker den dammar så fruktansvärt mycket. därför är jag lite sugen på att köpa en frånlufts torktumlare när vi gör vid badrummet i framtiden.
hur fungerar det med ventilationen? det krävs ett rör - genom väggen eller taket? vi ska ha tvättmaskin/torktumlare längst in i badrummet, inga ytterväggar i närheten. kan man dra "hur långa" ventilationsrör som helst?
det handlar om ca 2-3 meter.
kan man vinkla rören? tänker om man nu måste ha ventilationsröret genom taket.
är det väldigt oekonomiskt att köpa en frånlufts? nu värmer ju våran torktumlare vårt badrum, byter man så kommer luften att värma kråkorna istället.
- Redigerat 2022-05-03 09:33 av Niklas
Jag läste lite på nätet. Det verkar som om luddet kan fastna i röret om du har en frånluftstork och det är ett långt rör. Då antar jag att ju fler vinklar desto större risk för stopp.
På något ställe stod det att kondenstumlarna drar mer energi, men är mindre ekonomiska i längden just i och med att de skickar ut värmen till kråkorna.
Du skriver att det dammar mycket om kondenstumlaren. Samlas inte det i filtret så att du kan ta bort och slänga det? Så är det hos oss.
Nu använder vi inte tumlaren så mycket längre. Efter att vi fick en luftavfuktare i tvättstugan hänger vi nästan all tvätt i taket. Det torkar under en knapp dag.

jo en del samlas ju i filtret, men långt ifrån allt. toalettstolen torkar jag av flera gånger per vecka. då är den helt dammig. ser inte så himla fräscht ut.
ja jag önskar vi hade haft en tvättstuga, nu ryms allt på toan som är kanske 6 kvm stor.
#1 "På något ställe stod det att kondenstumlarna drar mer energi, men är mindre ekonomiska i längden just i och med att de skickar ut värmen till kråkorna."
Det måste väl vara fel? Med kondenstumlare släpper du ju ut värmen i rummet. En frånluftstumlare måste ju däremot släppa ut den varma och fuktiga luften.
#3 Tvärtom är det.Frånluftstumlare drar mer energi och skickar ut värmen till kråkorna.
Jag tycker inte det gör någon skillnad när det gäller mängden damm,det beror på många faktorer bl a bra luddfilter,ventilation i rummet mm.
Ja, jag skrev fel på slutet. Så här menade jag:
Kondenstumlarna drar mer energi, men är mer ekonomiska i längden just i och med att de inte skickar ut värmen till kråkorna.
Hoppas att det blev rätt. 

¤4 ja vi har förvisso ingen ventilation i badrummet nu, så det kanske är därför.
igår när jag tömde filtret så såg jag att det yrde damm runt hela filtret. det är kanske det som gör att det blir så dammigt där inne? det är sådant som inte fastnat i filtret.
Kom just ihåg en sak jag läst någonstans:
det är viktigt att se till att det kommer in tillräckligt med luft när en torktumlare är igång
Det borde finnas någon expert att fråga,jag menar då inte en säljare i butik förstås.

Blir det fuktigt i rummet med en kondenstumlare? Vi har haft problem med mögel, så vi är lite nojjiga med fukt nu. (Det är sanerat).
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#8 Nej, det är det som är vitsen. Fukten samlas i en behållare. Det blir alltså vatten där som du kan hälla ut. Den luft som släpps ut är varm men hyfsat torr.

Nja, egentligen borde inte bli fukt, men i verkligheten ökar kondenstumlare luftfuktigheten, dock inte så det rinner i fönstren som efter en dusch. Och det är jätteviktigt att ta bort ludd inte bara från filtret utan runtomkring också. Jag brukar emellanåt dammsuga hålet där filtret sitter .
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Glöm heller inte att rengöra själva kondensorn. Där samlas en massa skräp.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag vet inte vad vi har för typ av tumlare.
Men det blir bastuvarmt i badrummet. och fönster är öppet när vi använder den.
Har en behållare med vatten som töms efter varje användning.
Ibland sparar jag lite för att ha i strykgärnet, TOPPEN!
Sedan har vi luddfilter i dörren som töms varje gång.
Glömde tillägga i #11 att med igensatt kondenson får man betydligt högre elförbrukning och tumlaren kan skadas. Den bör rengöras efter ca 30 användningar (AEG-skötselråd)
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!