Seriösa svar sökes om ljudisolering.
Jag har då letat runt nu bra länge och nu försöker jag vända mig hit för att få seriösa och bra svar om det nu ens finns…
Det så att det jag nu undrar och skulle vilja ha råd om är att ljudisolera golv.
Vi bor i en mycket lyhörd lägenhet och har då fyra barn plus en på väg.
Det som så att vi hyr denna bostad och detta bolag är då privat samt är det så man har mer "fria händer" så säga. Dom är inne allt för stort bolag och verkar inte ha råd med mycket tyvärr men dom är mycket bra tycker vi.
Dock bor då vice värden under halva våran lägenhet och har då inga barn alls hemmavarande. Denna lägenhet som jag då beskrivit är otroligt lyhörd tyvärr och ger en del oro och så då våra barn gärna leker en hel del och det kan ge en del ljud.
Som verkar vara mycket störande och göra dessa ganska upprörda.
Vi vill absolut göra vårat bästa men barn måste få vara barn och få leka dock kan jag hålla med om att pojkarna då som är tre kan stimma upp och få ganska höga ljudnivåer men dom låter endast på dagen. Dottern är i bland inte bättre än pojkarna men hon äldst dock med dolt handikapp och kan få sina "utbrott" och det med även kan låta oerhört illa.
Så frågan är nu till er som verkligen kan och vet om hur man kan ljudisolera golven?
Hur kan man på bra och ganska billigt sätta för oss kunna återgärda detta?
Nej mattor går inte det ekar/dunsar för lilla minsta i golven ändå och mattorna ger mer smuts vilket vi inte behöver.
Nuvarande golven är i sig billigt lägga in golv ungefär och på en del ställen känns det som det ska kunna lossna och det blivit lätt repigt så vi lär behöva ersätta dom tyvärr om det så vi måste flytta.
Sen undrar vi är det dyrt och svårt att själva sätta in en innerdörr framför vår bifintliga ytterdörr? Vår dörr är som en mycket tunn trädörr och det andra pratljud och lek ljudet kommer ut mycket där via också.
Samt är gipsskivor bra att sätta upp för att ljudisolera väggen mot grannen? Vi har som tur bara en sida med granne då vi bor i hoppsatt hörnlägenhet.
Tacksam för svar
//M

Det enda jag kan tänka som möjligen kan ljudisolera golvet, om ni inte vill ha mattor, är kork. Vårt parketttgolv är uppbyggt med ett korklager, just för ljudet, så det borde ju fungera även utan själva träbiten.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hör först med bolaget vad ni får göra, de har kanske något förslag men att ni sen får bekosta det själv.
Något att tänka på är att "massa" dämpar ljud, dvs ska det ljudisolera bra ska det vara tungt.
Problemet är ju just det där att det ska vara "billigt". Annars finns det speciella ljuddämpande mattor. Kolla med företag som bygger ljudstudior. De vet hur man ska göra. Även om deras lösningar är kostsamma så kanske de kan ge dig några tips.
Tom
#1 Tack för ditt tips.
#2 Det är då ett problem som man själv får fixa.
Dom har just gett oss tillåtelse att sätta in egen innerdörr som ska vara framför ytterdörren för att dämpa ljudet.
#3 Ok tack för tipset.
#4 va kan då sådant kosta och finns dom få tag på nätet?
Vi får försöka hitta lösningar så det kan bli tystare.
//M
Fler tips?
Så en fråga till: kan man om man nu ska byta ut golven lägga något material (Tex. tyg eller slags isolering i tunnare material eller annat liknande.) Innan man lägger på dom det nya golvet?
Kan det hjälpa till att förbättra ljudnivån?
//M
Textilier dämpar ekon ifall det är ett problem. Gardiner, mattor, gobelänger, draperier med mera.
Enbart gipsskivor tror jag inte hjälper mycket som ljudisolering mot grannen.
#7 Okej, ja jag tänkte mer på något mjukt man kunde stoppa mellan det original golvet innan man sätter dit ett nytt golv?
*Svårt att beskriva*
//M
#7 Fast "massa" dämpar ljud och gips är rätt tungt. En vägg med dubbla gipsskivor dämpar säkert ljud betydligt bättre än en med enkel.
Jag kan också tänka mig att en extra spånskiva i golvet dämpar.
Jag skulle undvika laminatgolv som är väldigt hårt och ger mer ljud ifrån sig än ett mjukare golv.
#9: Jag tänkte mest allmänt att en gipsskiva inte dämpar så mycket ensam. Fast med isolering bakom blir det säkert mycket bättre.
#10 Fast jag tror att en gipsskiva dämpar ensam.
Ett effektivt sätt att dämpa vägbuller i ett hus är t.ex. att byta glas i fönster mot tjockare gas. Massa dämpar ljud.
Wikipedia: "Den enklaste teorin för ljudisolering är masslagen som säger att ljudisoleringen ökar med 6 dB med fördubblad frekvens eller ytvikt. Det är alltså bara väggens vikt per ytenhet som påverkar ljudisoleringen. Dock är detta inte helt riktigt, utan andra fenomen spelar också in, så som koincidens."
---
Som jag förstår det är detta (masslagen) huvudmetoden för att hindra ljud att sprida sig, t.ex. från ett rum till ett annat. Om det handlar om ljudkomfort i samma rum som ljudet alstras gäller något annat:
---
Wikipedia: "I inomhusmiljöer där ett större antal personer vistas används ofta ljudabsorbenter i form av vita plattor av mineralull eller liknande i taket. Dessa ska fungera så att de absorberar ljudet och ska hindra det från att spridas i så stor utsträckning som möjligt. På så sätts minskas efterklangen i rummet."
#11: Ja, det gör den absolut, men jag tror inte att det är så mycket att de flesta nöjer sig med det. Oisolerade mellanväggar av gips brukar vara väldigt lyhörda och eftersom det redan var problem med ljudet så … 
#13 Jo, isolering (glas/mineralull) har säkert viss effekt. Det fanns åtminstone tidigare husleverantörer som brädklädde alla innerväggar och sedan hade gips utanpå. Tysta fina hus där det var lätt att fästa saker i väggarna…