Möggel el Svamp?
Jag bor i en bostadsrätt i ett HSB hus, och jag har på senaste tiden haft problem med sjuka djur där alla har problem med andningsvägarna.
Jag har givetvis regelbunden kontakt med veterinär och är på återbesök titt som tätt. Det är nu veterinären som funderar på om det kan vara så att det finns mögel i huset.
Det jag undrar är om ngn har tips på hur jag själv kan leta efter mögel eller tecken på att det kan finnas i lägenheten? Finns det situationer som gör att det lättare kan bildas mögel i visa utrymmen?
Alla illrarna älskar vatten, och vi har problem med att kaklet i badrummet har lossnat. Tidigare har dom alltid haft tillgång till en vattenbalja och badat flera gånger per dag i badrummet. Men när iller nr1 blev riktigt sjuk så tog jag bort den för att kunna utesluta sånna faktorer.
Huset ska stambytas och alla badrum ska renoveras.
Någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga?
Jag ska kontakta föreningen och se när dom senaste kontrollerade för ex mögel och svamp i huset.
Mvh/cecilia
Jag skulle nog ringa Anticimex eller försäkringsbolaget och fråga om råd. Tyvärr har jag inga andra råd.
Håller med #1. Eftersom att kaklet har lossnat så betyder det ju på att något är fel så att säga…
/Maria
Mögel bildas då luftfuktigheten går över en viss nivå. Jag tror det rör sig om ca 65-70 %. Det kan den ju absolut göra i ett badrum om man inte torkar upp efter man badat eller duschat i kombination med att luftväxlingen är dålig.
Sådan luftfuktighet når man också lätt under vissa förutsättningar i vindsutrymmen vintertid och källarutrymmen sommartid. Det kan också lätt nås om man har möbler stående nära kalla ytterväggar i t.ex. sovrum där det lätt blir hög luftfuktighet på natten.
Det jag pratar om nu är ytmögel, ganska lätt att se som svarta prickar. Vanliga på duschdraperier. I vissa hus kan de också uppstå i byggkonstruktionen och är då svåra att upptäcka.
Jag håller också med #1. Det kostar några tusenlappar att låta t.ex. Anticimex (finns också andra företag) göra en undersökning. De ka också ge förslag på åtgärder för att rätta till ev. problem.
Tack för att ni skriver :)
Jag storstädade köket och hittade det här runt köksfönstret. Ser det ut som mögel?
#4: Är det en lägenhet? Jag tycker att det ser ut som luftföroreningar som har kommit in vid otäta lister. Det är vanligt.
#6 Ja, det är lägenhet, men vi bor högt upp det är inte tät trafik.
Jag kan fota så kan ni få se hur köket ser ut. Jag förmodar att det samlas mkt fukt i köket eftersom vi inte har ngn fläkt över spisen.
#6 Jag håller med.
Här är andra bilden. Som sagt har vi ingen spisfläkt och när man lagar mat så måste fönstret vara stängt eftersom fönstret öppnas inåt. Mkt opraktiskt.
#9 och #10 - vad vill du visa med bilderna?
#11 Det jag skrev i #7 dvs "Jag kan fota så kan ni få se hur köket ser ut. Jag förmodar att det samlas mkt fukt i köket eftersom vi inte har ngn fläkt över spisen."
Det var i köket jag hittade dom här fläckarna och eftersom det pratas om fukt i tidigare inlägg så såg jag en eventuell koppling. Hade det varit föroreningar så borde det väl finnas i alla fönster i samma vädersträck?
Jag tror inte att kök behöver bli så fuktiga. Min gissning är ändå smuts utifrån. Det har jag sett i många lägenheter.
#13 Ok :) tack.
#13 Jag håller med.
#12 Normalt sett tror jag inte det är i köket du får mögel utan i badrum och ev. sovrum. Samt vind och källare.
Jag har också fått mögel i en klädkammare som var ouppvärmd.
Principen är ungefär:
- Du kan tillföra fukt (badrum) till en nivå där mögel bildas.
- Varm fuktig luft kan ta sig in i ett svalt utrymme. När varm fuktig luft kyls ner stiger luftfuktigheten.
Även jag håller med Niklas teori om smuts. Inte mögel.

Tusen tack! :)