Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 24024 ggr
Shila
10

Hjälp med sängkappa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag planerar att sy en sängkappa och har hittat beskrivning till detta som jag fick av en hjälpsam tjej någonstans på nätet.

Nu har jag lite funderingar kring själva sättet den är sydd på och undrar om det finns någon sömnadskunnig här som kan råda mig?

När jag tittar på förklaringen och ritningen så ska man klippa ur och sedan sy fast en liten bit tyg bakom vecken. Jag funderar på om det är nödvändigt?
Det borde väl gå att vika tyget och sen sy en söm längst upp som håller in vikningen. 
Om man sen stryker vecken så ska det väl kunna fungera?
Känns på nåt sätt onödigt med den där  biten, men den kanske har någon funktion som inte jag känner till?

Tacksam för råd och tips Glad

parsley
0

Den enda funktion jag kan tänka mig är att den extra biten ska göra vecken stadigare. Tror att det går utmärkt att göra som du tänkt dig också.

Susanne
0

Som jag fattar det så ska vecken läggas och sedan fållas fast med 4 cm biten i nederkant. Det blir tyngd och stadga i kanten helt enkelt.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Shila
0

#1 visst bör det funka?

#2 men jag tycker jag borde få samma verkan om jag helt enkelt bara viker vecket på en en lång tygbit?

Susanne
0

#3, javisst men kanten blir inte "lika stadig".
Jag upplever ofta att det ska överarbetas när man ska göra något själv. Helt i onödan enligt min åsikt.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Shila
0

Tack så  mycket för era goda råd Glad

Jag syr den nog utan den extra tygbiten, känns så onödigt krångligt.

kickboard
0

Den extra tygbiten gör ju att det inte blir någon glipa där själva madrassen kan synas igenom. Det blir helt enkelt snyggare resultat.

Shila
0

Men det blir ju varken mer eller mindre tyg, så jag förstår inte hur det skulle bli någon glipa?

Däremot tänker jag sy en 10 cm bit runt hela övre delen, för annars blir det en tråkig bit där man kan se att man har gjort ovandelen i något enklare tyg.

Nordann
0

Du har kanske sytt färdigt nu men jag skriver ändå.Den extra biten behövs inte alls,det går precis lika bra utan.

Anledningen till de extra bitarna är att man döljer skarvarna på ett enkelt sätt.Om man ska ha en enda lång kappa blir det minst 5 meter tyg man måste köpa (om sängen är 80-90cm)!