Bygga hus, Köksö?
Vi har köpt tomt och ska bygga hus. Jisses. Först tänkte vi "åh vad roligt att bestämma allt själva!" nu känner jag "oj, vi ska bestämma allt själva". Vilket jobb! Det känns suuuperkul, men samtidigt känns det som så otroigt många beslut. Just nu försöker vi överväga om man ska ha köksö eller inte. Varför/varför inte? Och är det smart eller inte att ha diskhon där? Spisen? Något annat? Inget?
Ni får gärna kika in på vår blogg om ni vill; vibyggeretthus.blogg.se
Men som sagt, vad är era tankar om köksöar?

Jag är anti köksöar, speciellt om man sätter spisen där. Tänk på att grejer från spis/ugn kan vara både varmt och tungt och det kan droppa fett osv. Om ma nu har kokt potatis, och ska hälla ut vattnet så ska man ta grytan med skållhett vatten och vända sig, gå ett par meter över öppet golv, eller liknande, beroende på hur stort köket är. Kommer det en hund eller barn där, så kan det sluta illa.
Jag vill helst att varma saker förflyttar sig så kort väg som möjligt och inte över "öppen sjö".
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag tror på att ha ugn och mikro i bekväm höjd för att stoppa i och ta ur, särskilt med tanke på att det är ganska varmt. Det finns en ugn som passar bra till köksö, jag tror det är från Siemens, där man sänker ner golvet i ugnen för att ladda i och ur. Där försvinner inte heller ugnsvärmen när man öser.
Om man ska ha en köksö måste man ha tillräckligt med plats för den, en för liten leder till irritation. Jag tänker göra en "halvö" i huset i Santiago, från ena väggen och ut. Så ser det ut i många amerikanska kök, och diskbänken är inte inkluderad där, den är mittemot eller i vinkel emot "halvön". Andra lösningar med i stort sett samma plan är också vanliga; att man har en "halvö" där man äter. Min syster hade köksö i sitt hus i Saltsjöbaden, och det funkade väldigt bra, men diskbänken var mittemot, och ugn och mikro infällda vid sidorna av diskbänken i lagom höjd. Spishällen fanns på ön, och under var det förvaring för allt möjligt och diskmaskin.
Vi har gjort om köket och har sedan ett år en köksö och det är bland det bästa vi gjort.
Vi har inget vatten eller spis i ön vilket var funderingar innan. Förutom att ön är en praktisk arbetsplats och kul om man är många i köket som är inblandade i matlagningen så sväljer den enormt mycket när det gäller husgeråd. Vi har lådor på ena sidan och skåp på den andra. Dessutom är det trevligt att ta en fika vid ön.
Katterna älskar att sträcka ut sig där också för då är de ju riktigt i centrum.
/Maria

Om det är flera i familjen som kan laga mat tillsammans, då är ju idén riktigt bra med sådana köksöar (utan spis förstås). Om man är själv i köket, då upplevs köksö som hinder, man måste alltid gå runt när man ska från ena hörnet till det andra. Behoven är olika. Och jag håller med föregående för övrigt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#4 Fast i vårt fall så har jag egentligen inget "övrigt kök på andra sidan ön utan allt annat som spis , vatten kyl är på en sida.
Det jag behöver gå runt för är i så fall skåpen på andra sidan ön där jag har hushållsapparater men de tar man ju inte fram så ofta.
/Maria

Det är ju också hur bra man är på benen :-) Jag själv skulle nog inte bli glad av att behöva gå runt varje gång ens för hushållsapparater, bara för att jag har rätt dåliga leder. Var jag 20 år och "klanderfri" då vore läget förstås annat. 
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#6 Fast hade jag inte haft "ön" så hade jag behövt skåp på motsatt vägg och då är det lika många steg…
/Maria

Det har gått mycket mode i köksinredning, så jag förstår hur svårt det är att planera allt själv nu. Vill man inte ha väggskåp, behövs skåp någon annanstans. Vill man inte ha rostfri diskbänk, kan man ha köksö med oöm yta i stället. Mysigast var det att ha diskbänk med fönster över och kunna blicka ut ibland, medan man lagade mat eller diskade.
Annars håller jag stenhårt på att diskbänken ska ha oöm yta och avställningsplats på båda sidor om väl tilltagen diskho med en riktig slask. Spisen ska vara nära med lika oömma ytor intill.
Sedan ser jag med förfäran hur folk monterat ugn och mickro i bröst och ögonhöjd. Jösses, vad man kan bränna sig. Har man tappat en skållhet karott någon gång, så var det väl tur att det hände ganska nära golvet faktiskt och att man inte fick allt innehåll över sig. Köket är en arbetsplats, som bör göras så säker som möjligt.

"Sedan ser jag med förfäran hur folk monterat ugn och mickro i bröst och ögonhöjd"
Tack för den, lill-kisse. I alla inredningstidningar sitter ugn och micro högt upp och jag har alltid undrat hur man får ut ett stort varmt fat därifrån utan att spilla ut eller tappa hela alltet.
Jag har alltid trott att det var nåt fel på mig som tänkte så, men det finns tydligen fler.

Man ser ofta ugnarna placerade för högt. Bekväm höjd är inte i ögonhöjd, utan där man bekvämt kan lasta i och ur. Det går jättebra att hantera de heta grejerna när man kan nå dem utan att böja sig, och det är inte alls ovanligt att man bränner sig i vanliga ugnar, i synnerhet när det finns grillelement som är på. Men den höga placering som man kan se ibland verkar tokig, där man måste lyfta ner den heta maten. Jag vill ha ugnen så att hyllorna i den sitter på ungefär samma höjd som bänken. Jag har, peppar peppar, inte någonsin tappat något som jag har tagit ur ugnen.
En vettigt hög placering gör det också mycket lättare att göra ren ugnen, någonting som ofta förbises. Många ugnar är väldigt svåra att rengöra.

En liten undran om separat ugn, som monterats i skåp. Var sitter ventilen, där ångan sipprar ut? På en "gammaldags" spis med ugn brukar ångan komma ut där uppe i bakre delen av spisen.

Har jag ocså undrat lill-kisse. (värst vad vi var överens, då!). Förmodligen får man väl lägga nåt utluftingsrör bakom. Jag har alltid undrat hur det blir med osen. Man har ju fläkten vid spisen.
Jag tycker hela konceptet verkar opraktiskt. Men jag kanske är lite gammalmodig av mig ;)

Vi har ugn och micro inmonterat i ett högskåp som är specialbyggt för just detta. Det finns en luftspalt på baksidan av skåpet som ett vanligt skåp inte har. Sedan sitter det en ventil längst ner och en längst upp.
Måste säga att det är helt klart det bästa med mitt kök att ha ugnen i bekväm arbetshöjd! Jag bakar mycket och lagar mycket mat i ugnen och jag har dåliga leder och då framför allt knäna. Det tog nå hemskt på knäna att böja sig ner till ugnen. Nu behöver jag aldrig böja mig. Jag har dessutom en bänk precis bredvid ugnen som tål att man sätter varma saker på den en stund om man skulle känna att man är på väg att tappa. Nu har jag aldrig tappat något från ugnen varken innan den här ugnen senare.. Men visst har man varit på väg när jag var tvungen att lyfta UPP den tunga grytan. Nu står jag stadigt och kan få ett bra grepp innan jag lyfter = riskerna har minskat :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Tack för alla bra svar.. Åh vad svårt. Men många verkar ialla fall tycka att man inte ska ha något på ön, utan bara en arbetsyta, har jag tolkat er rätt då?

Om jag skulle gjort en ö, så skulle jag gjort ena sidan a la bardisk, med stolar så man kan sitta där och irritera mamma när hon lagar mat eller liknande.

#14 Ja visst har du tolkat oss rätt. Kunde jag bygga ett nytt kök, ville jag nog också ha en extra arbetsyta, men inte flytta dit andra viktiga funktioner. Man kan väl ha en gedigen klump, som inte sitter fast i golvet, utan kan flyttas om man ändrar sig.
Fast hos min svägerska har de en köksö med en liten ho i. Att skölja grönsaker och så när man står och skär. Det tycker jag verkar väldigt praktiskt. Sedan har de en riktig diskbänk på ett annat ställe i köket.