sälja hus privat - hur göra?
vi ska sälja ett hus privat och undrar hur vi går tillväga med följande saker:
- lagfart - vem ansöker och hur?
- förprövning för komunen. hur fungerar detta?
- kan banken hjälpa till att skriva kontrakt? vi har ett lån på huset som ska lösas.
- kan man avskriva sig fel på huset när man säljer privat?

Ett företag som hjälper till med annonsering och juridik och tar ett fast arvode för mäklartjänsten.
1. Köparen ansöker om lagfart. Lantmäteriet är sedan ca ett år tillbaka inskrivningsmyndighet.
2. Kontakta kommunen via mail och skriv att ni tänker sälja fastigheten med beteckningen si och så och undrar om kommunen har för avsikt att utöva förköpsrätt
3. Hör med banken vad de säger om kontraktsskrivning och lösen av lån
4. Mäklare har försäkringar mot dolda fel, säljer man privat så tror jag inte det finns någon försäkring utan man får då komma överens med köparen om en prisreduktion.

Har ni köpare till huset eller ska det ut på marknaden för försäljning?
Googla av avtal fastighet eller något liknande och se om ni får upp någon länk till avtalsblanketter ni kan använda. Det är en del specialregler när det gäller överlåtelse av fastighet, som man behöver känna till.

jag köpte hus privat och banken ordnade allt, min bank fixade allt med lagfart o kontakt med säljarens bank, och innan vi kom så lång som till banken så satt säljaren och jag och gjorde upp alltihopa själva som vi ville ha det, banken krävde ett riktigt köpekontrakt så för den saken skull ringde jag en mäklare som fixade alla köpe papper, säljaren ringde och talade om för mäklarn hur det skulle utformas, han avsa sig i detta allt ansvar. så det enda säljaren jorde var att kolla med sin bank hur de skulle göra med de låsta lånen, men annars fixade min , (köparens ) bank allt,
peace of cake,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

japp vi har köpare redan, så det stora problemet är löst… ;)
det lättaste är kanske att ringa vår bank o se vad de kan hjälpa oss med?

#4 tycker jag, de vet hur ni ska göra,. för att undvika framtida dispyter så rekonmenderar jag att huset besiktigas, vem som står för de fiolerna får ni ju avgöra själva men det är det klart värt,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vi köpte vår sommarstuga privat och vad jag minns så ordnade banken allt och det krångliga i vårt fall var att vi köpte av ett "sterbhus" med 13 stycken ägare varav någon minderårig så det behövdes fullmakter osv. men även det gick smidigt.
/Maria