Snurrskiva till matbordet
Undrar om någon har något tips om hur jag kan göra en snurrskiva till vårt köksbord. Vill ha en skiva i mitten, som kan snurras runt, för att underlätta för alla att ta mat. Vill gärna ha den i ngt material som tål värme.
Kanske någon rentav vet om och var jag kan hitta färdiga skivor att köpa?
Jag skulle såga till en rund skiva av MDF eller kanske en stavlimmad träskiva. Sedan skulle jag borra ett hål i befintligt bord.
I den tillsågade skivan sätter jag en uppochnervänd stång som passar i hålet i bordet.
Runt kanterna på den tillsågade skivan sätter jag fem (eller sex) små hjul på undersidan så att den kan rulla i en cirkel. (Om hjulen är gjorda i något material som inte slirar så lätt kan man skippa hålet och stången. Men då kanske man måste justera centreringen på skivan ibland så att den inte kommer för snett.)
Jag bifogar en snabbskiss.
Tom
Jag köpte min på IKEA för några år sedan.

'Lazy Susan' fick jag lära mig att snurrskivan kallas. Finns det något svenskt smeknamn? Har ingen nu men hade när jag bodde i Asien. Jättebra att ha för en familj.
Den som jag köpte i en kinesisk möbelaffär vilade på bordet utan fastsättningsanordning. Den hölls på plats av sin egen tyngd har jag för mig.
jag fick en av min pappa, han hade köpt den på ikea för typ 70kr eller så har jag för mig. och det var kanske 5mån sedan :)

#4 Visst är den också en lös snurra med någon sorts tyngd i botten?

Här en till från ikea, en i trä: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15591&catalogId=10103&storeId=2&productId=40180&langId=-11&categoryId=16156&chosenPartNumber=90074483
(btw, hur kan jag få länken sådär fin som ni andra?)

#7 Markera ett ord som du vill länka ifrån, klicka på kedjan (länk)
i menyraden ovanför kommentarsfältet. Klistra in länkadressen
och markera "öppna länken i ett nytt fönster", klicka på skapa klart!
Vi har en av marmor som är så tung i sig sjäv att den hålls på plats även om den snurrar. Men den är säkert 10 år gammal, så den säljs knappast mera.
Fick en sån där snurrskiva som julklapp från min mans jobb.
Den är i ek och snurrar dåligt på vårt bord av björk…
Lät jag positiv nu…. nej lite besviken…. tror Ikeas är bättre faktiskt.
Vi har en i marmor till fonduegrytan, får ta fram den istället.
Numer pensionär i Nynäshamn