Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 7584 ggr
Novisan
1

Välja ugn, spishäll och diskmaskin

Hur sjutton ska man kunna välja vilken ugn, spishäll och tvättmaskin man ska köpa? Det finns ju massor av varumärken och flera har likadana som kostar olika mycket. Jag vet inte hur jag ska kunna välja. Har något något tips?

mariatingsund
0

Det är lite individuellt hur man använder dessa maskiner, det är därför det finns så många olika typer oxå. Det bästa är ju att tillbringa en hel del tid på vitvaruställen, läsa infot som står vid maskinerna och fråga om skillnaden. Vissa affärer har urdåliga försäljare, andra har utmärkta som kan mycket, stanna o handla där. Jag har ett tips: när det gäller spis, är det bra att veta att lacken inte håller på alla, blir krackelerad av värmen. När det gäller kyl o frys, de som är alltiettskåp, brukar vara dåliga för det blir is även i kylskåpsdelen. Tvättmaskin väljer man efter hur mycket man vill tvätta åt gången typ 5 kilo eller 7, hur starkt centrifugeringen ska funka (torktiden miskar fast det blir skrynkligare), hur högljudda maskinerna är  osv. Tillverkaren kan man också fråga på, de som tillverkas typ i Tyskland kan vara bättre mekaniskt än de som kommer från Kina, fast jag tror inte såna finns. Jag upplevde ändå att man köper gris i säcken. På prisrunner eller andra sidor kan man även tillbringa lite tid, det finns recensioner på flesta maskiner nuförtiden.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Paltn
0

Roffar tråden med en ytterliga fråga gällande ämnet.

Inductionshällar?

Nån som har erfarenhet utav dessa, eller vet mycke om dem. Är dem värt de extra tusen de kostar?
Vi har ett litet barn och fler planerade, värd grej att lägga i resonemanget då induktionshällarna inte går bränna sig på.

Synpunkter?
Står i valet och kvalet mellan glashäll eller induction till vårat planerade kök nämligen.

// Paltfan

Branneli
0

Med små barn  & planerade framtida barn skulle jag välja induktionshäll. Även självavfrostande frys…bänkugn….

Glad

Tom
0

Novisan, generellt kan man säga att du får vad du betalar för. De dyrare är ofta bättre. Titta på kända märken som Siemens, AEG, Elektrolux, Miele och liknande. De är bättre än budgetmärken. Miele är kända för sin höga kvalitet.

Hemmabutikerna brukar ha betydligt bättre koll är till exempel OnOff och siba. Kolla upp något specifikt om just den modellen du är ute efter innan du går till affären och så frågar du säljaren om just det. Svarar han fel så vet du att han inte vet vad han pratar om.

När det gäller induktion vs vanlig keramikhäll så ska man tänka på att en induktionshäll inte bör användas av till exempel människor med pacemaker. Det fick mig att backa eftersom det inte lät så hälsosamt även om jag inte har pacemaker.

Tom

Paltn
0

#4  Fick du nån förklaring varför? (det där med pacemaker)

#3  Inbyggnadsugn är bestämt redan (det du menar med bänkugn va?) Dels för att man får den upp från golvet ifrån barnen och dels för egen bekvämlighet.

// Paltfan

Anders 50
0

#5  Den elektromagnetiska strålningen kan störa pacemakerns funktion. Man bör ej stå närmare än en halv meter.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
0

Ibland måste man fundera på vad man har för krav själv. Tex när vi gjorde om´vårt kök nu så ville jag ha två ugnar och maken ville ha induktionshäll. Eftersom vi skulle ha en vanlig spis så visade det sig att med våra krav fanns det bara en spis att välja på.

Sedan tycker jag det kan vara bra att gå in på prisjakt och pricerunner och se om det finns några kommentarer på just de modeller man är intresserad av. Eller söka på produktnamnet + test. Själv plöjer jag nätet på information alltid innan jag ska köpa något. Jag har slutat att fråga försäljarna för jag tycker de ofta inte vet speciellt mycket. Vilket kanske inte är så konstigt för de säljer för det mesta så väldigt många olika märken.

Fundera på vilket prisläge man vill ha är också viktigt. Och ibland om en funktion verkligen är nödvändig eller om man bara "vill ha". Jag känner tex sådana som köpt frys med ismaskin och så använder de den aldrig. Dvs ska man köpa frys med ismaskin ska man vara sådana som använder is. Töntigt exempel, men vara för att visa lite vad jag menar.

Avfrostningsbar frys tycker jag är ett måste, men jag undrar om inte alla snart är det?

Tom
0

#7, Jag gör som du när det gäller information. Söker igenom nätet för att hitta den. Den bästa informationen om en produkts kvalitet får man från recensioner och då framför allt sådana som kunder själva har skrivit. Att fråga i butikerna gör jag mest för att bekräfta att de fortfarande inte kan eller vet någonting. Som jag skrev tidigare har jag fått vettigast svar i Hemmabutikerna. Men inget klår nätet.

Tom

Paltn
0

"Att fråga i butikerna gör jag mest för att bekräfta att de fortfarande inte kan eller vet någonting."

hehe!

// Paltfan

Novisan
0

tack för alla svar. Har hittills varit hos ElGiganten och Elkedjan. ElGiganten verkade mest vara intresserad av att veta vilken färg vi ville ha. Elkedjan hjälpte oss mycket men då sa vi också till dem att vi hellre ville ha bra kvalitet och betala lite extra än att köpa det billigaste.

Jag sa att vi hört att Husqvarna är bra på spis, ugn. Vet ni?

Han på Elkedjan föreslog Cylinda på tvättmaskin o torktumlare. (Miele är väl outstanding men kanske lite väl dyr känner jag)

Vet ni vilka märken som är bra på diskmaskin samt kolfilterfläkt?

Halvdansken
0

Vi kör med Bosch rakt igenom. Jag hade dem i min senaste hyreslägenhet och värden sa att han valde dem för de var aldrig några problem med det märket.

Tänkte att han borde väl veta, för han hade en del hus.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anders 50
0

# 10 Vi har Cylinda spis, diskmaskin, kyl, frysskåp, box, kolfilterfläkt och torktumlare. Gamla tvättmaskinen byttes också till Cylinda FT 34. Allt har fungerat perfekt utom handtagen på kylen.

Novisan
0

Vi har Cylinda kyl/frys nu, inköpta i julas. Har aldrig varit med om en frys som frostar igen så mycket som denna. Önskar också att det hade funnits varnare om man glömmer stänga dörrarna, har hänt på kylen häromdan.

[Asta]
0

Vi har varnare. Brukar skratta åt att maskinerna styr oss. Stänger du inte ugnsluckan så piper den, stänger du inte kylen så piper den, när diskmaskinen är klar piper den, går kylan i frysen ner så piper den. Men det är väl klart, egentligen är det väl bra.

Cylinda har jag förstått ska vara bra på tvättmaskiner. Vi hade en Cylinda i vår lägenhet och den saknar jag fortfarande. Ångrar faktiskt att vi sålde den. Hade gärna haft den kvar.

Anders 50
0

Stänga dörren på frys och kyl är en fördel!  Glad

Det går att ställa upp dem så att dörren stängs av sig själv när man släpper den.

lenamaja
0

Har hört av servicefolk att Miele tar betalt för sitt namn, men deras grejor krånglar väldigt mycket. Har ingen annan erfarenhet än att ett par bekanta gjorde sig av med sin diskmaskin av märket Miele, det blev fel på den stup i ett. Vill också varna lite för diskmaskiner av märket AEG, köp inte någon sådan. När min man för hundraelfte gången låg på köksgolvet för att reparera vår så fick han nog. Aldrig mer AEG diskmasin.

Vi har alltid kört Bosch tvättmaskin. Fastän det är snart trettio år sedan vi skaffade vår första tvättmaskin så är vi bara inne på vår andra. Bägge Bosch.

Susanne
0

Vi har handlat vitvaror på lite olika ställen och sämst är Elgiganten. De har över lag dålig service, från början till slut.
Nu senast handlade vi på Elon. Trots dyrare maskiner blev det billigare på slutet. Vi fick bra rabatt då vi köpte allt på samma ställe. Mycket bra service i butiken och snabb reparation/utbyte när tvättmaskinens dator fick ett eget liv. Naturligtvis ingick hemkörningen och installation.
Denna gång valde vi varor från ett relativt okänt märke, Bauknecht. De har 5 års garantier på maskinerna och jämför man med att köpa till försäkringar hos t ex. Elgiganten för samma tid så blev mina "dyra" maskiner billigare.

Om vi, när vi bodde i bostadrätten, skulle bytt spis så hade det blivit en induktionshäll och en sådan där fin ugn som åker ner från Siemens. Varför vet jag inte men jag bara älskar Siemens prylar. Bra kvalitet och nytänkande = coola prylar.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Halvdansken
0

Den där Siemensugnen, är det den man sett reklam på TV för? Den där botten liksom sänks ner?

Eftersom du ville ha en sån Susanne, så förklara varför? När jag såg reklamen så tyckte jag att det var det mest korkade jag sett.

Det måste ju fräsa fett runt precis överallt, eftersom det är öppet runt om. Och man måste vara försiktig om man har flera grejer inne samtidigt, så det inte vippar ut och faller av när man ska höja upp det igen.

Men jag har kanske missat nåt i konstruktionen. För mig verkar den vara gjord av nån teknikfreak som aldrig lagat mat.

Susanne
0

Jupp, det är den i reklamen. Jag kollade inte upp den mer än på nätet då vi inte skulle ha någon. MEN om jag så småningom bor så att jag ska köpa dessa prylar igen så blir det två sådana.
Varför skulle det stänka mer om den än i en annan ugn?
Som jag förstod det så hamnar "botten" i diskbänkshöjd vilket gör att jag slipper vingla med plåten ut, upp på spisen och ner, in igen när jag ska kolla temp, provsticka mm. vilket stänker mer än om plåten bara står stilla och åker ner/upp.
Jag slipper med en sådan ugn oroa mig för att småttingarna ska (i ett obevakat ögonblick OM ett sådant inträffar) bränna sig eller knuffa till mig när jag står där med ändan i vädret och näsan över en plåt full med mumsig sky och inga händer lediga.
Jag slipper böja ryggen för att titta in eller plocka in/ur.
Det där med att det skulle ramla ur något, de har säkert konstruerat den så att det inte händer oftare än i en vanlig ugn. Det går ju lätt att kontrollera på hemsidan för den som är intresserad.
Jag lagar en hel del mat och jag gillar alla saker som kan underlätta för mig och om jag dessutom kan bespara mig/andra för mindre/större sår och skador ropar jag glatt - En sådan ska jag ha!

Susanne Glad

Susanne Glad

Halvdansken
0

Om jag bara ska kolla lite, så lyfter jag inte upp plåten, bara drar ut den en bit ur ugnen.

Men ok, jag har inga barn så jag tänker inte barnsäkerhet.

Tror ändå att det kommer att sprätta med fett.

Men den ser läcker ut, det håller jag med om.

Susanne
0

Det är ju det som är det fina med kråksången … alla behöver inte samma saker och alla behöver inte tycka lika.

Susanne Glad

Susanne Glad

Oskar
0

Själv söker jag alltid efter info på nätet innan jag går till butiken. Finns ju seriösa sajter där "vanliga" användare betygsätter och ger omdömmen. Kombinerar man det sedan med proffsrecensioner så kan man väl egentligen strunta i vad de i butiken säger.

Sedan ska man inte bara gå på torra fakta utan köpa lite med hjärtat också. Man få vara lite fåfäng även när det gäller vitvaror och titta på sådant som utseendet. Trist att leva med en spis i 15 år som man hela tiden tycker är grymt ful…

Oskar

Novisan
0

Ok, tack alla, nu är allt inhandlat från tretti.se. Vad det blev vet jag inte, det var maken som skötte det till slut.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
asvensso
0

Hejsan

Jag har en Miele tvattmaskin och den ar en drom! Den tvattar sa skonsamt att jag kor silke och cashmere och viscosplagg som annars skickats pa kemtvatt. Jag spar massor med pengar. Diskmaskinen hade ocksa blivit Miele om de hade gjort en slimline integrerad, men det fick bli en Bosch. Den ar fantastisk!