Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 3438 ggr
Oskar
1

Förorter norr om Stockholm

Har en kompis som är ute och letar radhus/villa/tomt i Stockholm. De vill helst bo på norra sidan, de har tex tittat en del i Vallatorp och Täby Kyrkby. Vilka norrförorter och områden har ni erfarenhet av? Vad skulle ni rekommendera till en barnfamilj? De jobbar i stan så det måste gå att pendla.

Oskar

Tom
0

Hitta ett objekt med promenadabstånd till Roslagsbanan så kan man pendla in till stan ganska smidigt. Annars är ju förstås bil att föredra men det är förknippat med helt andra kostnader.

I täby finns det inte några dagisplatser alls. Så om det är dagisbarn bör man nog tänka efter en gång extra hur man ska lösa det. Vi är tvungna att skjutsa vår dotter till det gamla dagiset i grannkommunen eftersom vi inte får plats här i Täby.

Tom

Pia
0

Kungsängen är förstås väldans trevligt, både lantligt och hyfsat nära till sta'n (25 min med pendeltåg, som går varje kvart). Huspriserna har dock gått upp en del de senaste åren, och det byggs väldigt mycket nytt hela tiden (lite väl mycket t o m…). Men det finns så många fina områden i Kungsängen, och vackra gamla hus så man suktar hela tiden efter att "byta upp sig":)

Såvitt jag förstått så finns det många dagis och skolor i kommunen, och det känns som en väldigt barnvänlig miljö med många grönområden, bra service och ok kommunikationer.

Niklas
0

Förutom de kommuner som redan har nämnts finns det fina områden i exempelvis Vallentuna och Vaxholm också. I Vallentuna finns Roslagsbanan om man väljer rätt ställe. I Vaxholm är det buss eller bil (eller båt) som gäller om man ska in till stan.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

LinneaG
0

Barkarby =) trevligt med både lågstadieskola o högstadieskola. Har bott här hela mitt liv =)

Tom
0

Barkarby har dessutom en bra och trevlig flygplats!

Tom

LinneaG
0

#5 Fast den kommer inte finnas kvar så länge till..
Hela flygfältet ska bli bostadsrätter.
Ska byggas ca. 4000 nya bostäder i Barkarby.

Tom
0

#6, Trist. Men jag hoppas att det tar många år innan det blir så.

Mvh

Tom

Oskar
0

Tackar för tipsen!

Oskar

Pelle
0

Viksjö! Myspys, massor med grönområden, många olika objekt att välja mellan, Sveriges bästa ICA, och Mälaren en promenad bort.

Saber
0

Själv rekomenderar jag Viksjö, tar lite längre tid att komma till tåget med bussen(10min?) typ 30-35 min till centralen.

Nära till Outlet och speciellt nära till Ica Viksjö Kvantum, särklast bästa ica butiken enligt mig. Även nära till mälaren och till naturen(oftas).

Tom
0

I Viksjö har jag byggt en stor altan. Där är det nära till Barkarby flygplats ;-)

Tom