Hur gör ni med städningen?
Hur gör ni som hatar att städa? Hur peppar ni er själva? Jag har väldigt svårt att peppa mig själv och behöver lite tips!
Jag har alltid varit en extremt rörig människa..
Det ändrades över en natt.. när jag flyttat hemifrån har jag plötsligt blivit närmast pedantisk..:O
Mitt tips är; ta allt direkt. Det tar inte många sekunder att diska av tallriken och lägga på tork, att plocka undn pappret du kladdat på osv. Men låter du det ligga, om du är som jag, så blir det nart ett oöverstigligt berg..
Dessutom, om det är fint överallt men ligger dammtssar i hörnen, så är det nästan omöjligt att inte ta dem också :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Säger du ja, Zabbio….på 45 m2 och nyinflyttad. 
Jag tar det när jag inte står ut längre, dvs ca en gång i månaden. Nu på sommaren är det värre. Dörrarna står öppna hela tiden och både vi o katterna springer uto o in och drar med oss en massa skräp.
Det enda jag håller lite mer ordning på är disken. Tack o lov har vi diskmaskin.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Detta är ett problem jag haft länge, men jag lider av ångest också, jag brukar göra såhär:
Stänga av tv, dator, hemtelefon och mobil som kan störa mig och sätta på stereon med favoritmusik och sätta igång att städa. Det fungarar 80% av fallen när jag inte får ångestattacker. =)
Just det ja, dansa när du städar det är superroligt och gör det roligare att städa också, ääälskar att dansa och sjunga när jag städar. =)

Om det är fullständigt hopplös gör jag det i omgångar.
Ok, idag tar jag fram dammsugaren och sätter den i hallen. Så kan jag dammsuga i morron, om en timme, nästa vecka. (Sant!! Av nån anledning är den trögaste biten att släpa ut denna otypliga maskin ur städskåpet, och få slangen med sig, som slår en på benen och fastnar i allting, och kolla om det ska i ny påse).
Har man bara gjort det, så kan man börja lite försiktigt. Sen går det av bara farten…

Tack för alla svar! men hur gör ni för att komma igång..? Att faktiskt sluta upp med det ni egentligen vill göra för att gå och städa?
damsug inte, torrmoppa och gör det ofta, det går fort och är lätt.. så slipper man travla runt med en jobbig maskin!

Hur torrmoppar man???
#8. Ah. Man använder sig inte av en vanlig trådmopp utan en sådandär man städar med i affärer, skolor m.m. de kostar ca 40-200 kr på ÖoB, man tvättar den första gången när man köper den såklart. Sedan så tar man på lite YES-diskmedel och bara åker runt med den på vägen, det tar bättre och lättare än att köra med en damsugare. Desutom så stöter golvet ifrån sig lite lättare, men om man spillt något så är det bra om man kör med en trådmopp med vatten och diskmedel på. (Eller grumme diskmedel är bäst)
DISKMEDEL
Diskmedel är drygare och golvet blir trevligare än när man kör med golvpulver eller skurmedel, dessutom tror jag inte på att det är bra. Därför rekomenderar jag diskmedel.
Samma när man tar fönstren, ta vanligt diskmedel, hink, vatten och trasa, går snabbt och är hur lätt som hellst. Vanligt fönsterputs blir oftast matt och smuttsigt fort och kan göra fönsterutorna flammiga vilket man aldrig kan få bort igen. så DISKMEDEL!

Vaddå? Bara diskmedel? Inget vatten? Ska man liksom sprida ut ett tunnt lager över hela moppen?
#10. när du torrmoppar inget vatten nej. Jag brukar lägga några droppar när jag torrmoppar. Men jag tvättar moppgrejen i vatten sedan när jag är klar med hela lägenheten och hänger upp den, gör man det ofta så blir det inte lika dammigt, vi gjorde test jag och en kompis som gillar att slå vad om allt möjligt.
Han damsög och moppade:
Efter damsugit i lägenheten i över 1 timme och även moppat som tog ca 30-40 minuter så var vattnet riktigt smutsigt, hårstrån och tussar överallt. Vilket han gör 1 gång i veckan.
Jag torrmoppade och moppade:
Tog ca 30-40 minuter och moppade efteråt med mopp och vatten. vattnet blev knappt ens smuttigt, blev bara lite grummligt.
Så jovars, man behöver inte moppa med blöt mopp efter man torrmoppat som man måste efter man damsugit, smart ide va? Men tänk på att använda en sådanhär mopp som jag skickar bild på, det ska vara platt matta på den, inte trådig och inte en vanlig mopp med trådar de är skit!
När det har blivit rörigt är det jättesvårt att ta tag i det..
När jag skulle städa ut mitt rum inför flytten (det var värre än i ''rent hus'' :O t.o.m. en död fågel full av likmakar i etthörn, massor av gammla fruktskal, disk och kartonger..riktigt extremt äckligt rent ut sagt! Usch!) började jag en månad i förväg, bad en kompis hålla mig sällskap medans jag städade och satte igång.. den kvällen fick jag rent på skrivbordet, bara där slängdes 2 svarta sopsäckar med skit..det fick ta sin tid. Kompisen hjälpte inte till men satt och pratade med mig och höll mig sällskap bara..
När skrivbordet var klart tog det några dagar innan jag började fortsätta.. och strax innan flytten var rummet städat.. :3
Tvingade helt enkelt mig själv att titta runt och säga - den högen med gamla papper ska bort nu. Och sen fortsätta i samma hörna eller bara ta något.. blev väldigt lätt distraherad..
Så vill jag INTE ha det igen, så nu tänker jag bara på mitt gamla rum om det skulle kännas motigt att plocka undan pappret jag just ritat på :P Men det gör det inte, inte än iaf. Har faktiskt en känska av att det kommer gå att hålla ordning nu :)
En viktig sak är att ha plats för allt man ska spara.. man ska kunna lägga undan det och känna att det är rent och snyggt, inte att grejjorna bara bytt plats :)
Men att man har det stökigt runt sig säger min psykolog är för att man inte trivs, man städar när man trivs, oftast när man flyttar in så städar man automatiskt men slutar oftast efter några dagar eller veckor.
Men mina knep är rätt så bra. =)
#13 Har inte slutat än efter 2 veckor :P
Och jag trivdes bra på gården men städade inte för det :P

Veganen, jag är nog en fullständig idiot…
När man torrmoppar, hur gör man då med att det som sugs in i dammsugaren när man dammsuger? Alltså katthår, damm, smulor osv? fastnar det i moppen och så ska man rensa den med fingrarna… Örrk.
Det låter bra annars, jag har en tysk tjusig mopp, inget sånt trådskit, det fungerar inte.
Ah, får förklara tydligare så ett barn förstår, ursäkta jag är van:
TORRMOPPA
Den moppen jag skickade bild på, alltså INTE trådmopp. Man drar ju runt moppen och samlar upp allt som finns på golvet. Så tar man och samlar ihop skräpet i ett hörn och tar upp med en sopborste, så kan man skaka av moppen i badkaret eller i toaletten vilket man tycker är enklast och gå på nästa rum. Snabbt och smidigt.
Ska jag lägga ut en film? Men behöver några dagar på mig, flyttpackar nämnligen nu. Ska inte flytta nu, men packar för att jag ska flytta i Oktober men vill ha allt klart innan jag blir munk. Så om jag åker nu så vill jag bara kunna komma hit och ställa bort allt och slippa packa.

Nååååå….! jaha.
Liksom att sopa, fast att det inte far omkring så mycket pga att man har lite diskmedel på.
Nu börjar jag förstå.
Smart.
HATAR, jag säger HATAR! att dammsuga.
Nej inte sopa utan moppa som gör som vanligt, inte sopa. sopa använder man sopkvast med. ,P

Jo, jo, jag fattar. Äntligen. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För er som inte förstår, ursäkta röran det är stökigt men flyttpackar och så råkade ena fingret komma med i filmen . ;P
när de e som värst brukar ja bjuda hem folk till dagen efter då MÅSTE jag ju verkligen städa innan de kommer :P oftast skjuter ja upp de då med å e klar fem minuter innan besöket kommer å då slänger ja alltid ur mig kommentaren förlåt att de e stökigt, har inte städat på ett tag 
Et knep är också att man gör saker hela tiden då går det fortfare, gillar ni när jag moppar? Tänkte döpa filmen till något med Mopps (hundrasen.)lol
#20, Hehe, lite humor över den filmer. Undrar vad andra ska tro när de hittar den där på YouTube? :-)
Hos oss städar vi när någon av oss blir förbannad och inte står ut längre. Då hjälps vi åt och kör racet tills det är klart.
#23, jag försöker alltid vara rogli. =)

Jag hatar att städa, men sen skäms jag också som en gris om jag har rörigt, damråttor och odiskad (även diskad) disk framme om jag får besök. 8 av 10 besök är oväntade besök så jag har inget annat val än att hålla det städat eftersom det när som hellst kan komma folk!
Men sen håller man ordning så går städningen fort. Det som tar tid är ju när man måste gå och plocka undan en massa innan sugaren kommer fram.
Men bra pepp är bra musik på hög volym 
En gång i veckan, vanligtvis lördag brukar jag städa. Dammsugning, golvtorkning samt toaletter. Klädtvätt också för det mesta på helgerna och annars vid behov. Diskmaskin plockas i direkt och ur så fort den är klar. annars är jag inte särskilt pedant, det får alltså ligga tidningar framme och en bok som är på gång. Sen har vi 3 katter och en hund som drar in del skräp och fäller hår.
..hmyy..hmmyyy…jag hatar inte,att städa och rättare sakt tycker jag,att det är rätt så roligt.Jag är ingen pedant.Jag tycker trots allt,att hemmet måste se ut,att nån bor där o inte att man bara visar allt till andra som nån museo.
Jag vet alltid när det är dax att börja damsuga..juu när taxen kommer med dammråttan sittanndes ovan på hans näsa..då är det dax eller om han hustar
..den andra hunden är så stor,att nån råtta fasnar inte på näsan,men husta kan hon också..
Då gäller de,att spela nån bra musik o göra städ som veganen beskriver…så enkel o det bli bäst att man tar o städar på en gång när man ser att det bahövs.Man kan dela lite om städning då är det lättare om man inte tycker om,att städa.
LITE "SKIT "I ETT HÖRNA ÄR BÄTRE ÄN RENT HELVETE!
..OOOPS

Vi har en rätt liten lägenhet (59 kvm) och jag har faktiskt ställt våran dammsugare i förrådet. Vi har istället köpt en liten handdammsugare (Electrolux ergorapido) och den går vi runt med titt som tätt. Det är så kul att gå runt med den så vi dammsuger nog lägenheten ungefär 3 dar i veckan. Samtidigt som man gör det så plockar man alltid undan saker o ting som ligger utspritt. Vi hartar att städa båda två, men den där lilla dammsugaren är så rolig så det går alldeles utmärkt nu. Däremot går det ju inte att dammsuga disken ren. Den biten har vi inte löst riktigt än.

Diskmaskin?
Köpte den damsugaren själv också, men tyckte den var helt värdelös funkade inte på hundens och katternas päls på mattor tex.

#30 Haha! Jo, en sån har vi. Men sånt som inte går att diska i maskinen tycks stanna i diskhon väldigt länge. Och det är ju inte så bra.
Jag tycker den funkar jättebra. Var det länge sen du köpte din? För den första modellen var värdelös, mina föräldrar köpte en o de hade samma åsikt som du. Sen köpte de en sån som jag har, och den är mycket bättre.

Tror det var första modellen, om det var den man köpte för 1 år sen =) Men eftersom jag blev så besviken på den så har jag inte brytt mig om att ens fundera över en ny. Ska köpa en värsting Philips nu i augusti, med snygga fälgar, då blir det kanske roligare att städa ;)
Jag har väldigt svårt för det där med att ta tag i att städa. Dock tycker jag det går väldigt mycket lättare att ta det i listform. Skriva upp vad som ska göras i små steg (plocka bort från ett visst bord, samla ihop disk, dammtorka den hyllan, tömma toalåda, plocka bort från det andra bordet, osv). Sen är jag extremt dålig på att ta beslut, så jag "drar lott" om vad jag ska börja med.
Och självklart ha på riktigt bra musik i bakgrunden. På min lista brukar jag även ta med en cigg/gitarrpaus, för att ha något att se fram emot
_No way! Yes way!
Jag har inga problem med att ta tag i städning. Jag står helt enkelt inte ut om det är för stökigt och smutsigt. Men ett tips är att ta en sak i taget. Typ bara städa bakom spisen, bara damma bokhyllan, bara städa ur skafferiet. För om man sätter igång och börjar riva överallt och ska städa allting på en gång - då är nog risken stor att det blir för jobbigt.
Två gånger om året har jag storstädning som tar ca 2 veckor i anspråk. Före midsommar och före jul. Det innefattar allt från fönstertvätt och gardinbyten till noggrann städning och våttorkning av alla rum.
Nån form av press på sig funkar bäst tycker jag.Komeer det folk så måste man.
Sen kanske du ska ge dig själv en belöning efterå., Inget är så skönt som att krypa upp i soffan efter ett gott dagsverke med en god bok,/film och nåt gott att äta/dricka. Då mår man bra och man kan njuta av hur fint det blivit.

Vad jag känner igen dessa beskrivningar! Själv "mutar" jag mig själv genom att få göra något roligt när jag den tråkiga städningen är över…
Ordning hänger på rutiner tror jag - att inte försöka att göra allt på en gång. Att ha vissa dagar eller perioder då man inriktar sig på en viss del av huset.
Jag kan rekommendera http://skrubba.egetforum.se det är ett forum som bygger på Flylady (http://www.flylady.net/) tips och peppning från andra som har svårt med städning och ordning.
Jag har byggt upp att göra listor med hjälp av tankarna därifrån. På skrubba kan man lägga upp att göra-lista för dagen och bocka av vart efter man gör saker. Flylady bygger på babysteps att bygga upp rutiner. Kolla själva får ni se!
Ett rent hem börjar med en blank diskbänk! (tro mig)
uss nu storstädar ja, har verkligen ingen lust men måste :(
sparkar mig i baken lite då och då när ja råkar greppa gitarren istället för moppen 
Det är tur att man har gäster emellanåt annars vet jag inte…
/Maria

De tider jag haft superfint har varit när jag skaffat någon som kommit och hjälpt mig,två personer fixar ett hem snabbare än en,och man blir mer focuserad,och det blir nästan maniskt att flytta saker så att hon kommer fram i hörnen.
Mao..kolla blocket efter städerska..och välj någon äldre kvinna,som verkligen kan och vill fixa i ditt hem..Absolut inga städfirmor,bara en privatperson,och helst då någon som förstår vad du säger och vad du vill ha gjort.Brukar kosta mig ca 3-400kr ggn /2ggr i månaden.
Skönt med någon att ringa när man inte står ut med sig själv längre.
"Ett rent hem börjar med en blank diskbänk! (tro mig)"
Aha! Det är därför jag alltid bara måste gå runt i lägenheten och städa undanefter att jag diskat!
Är faktiskt lite stolt över mg själv, har bott här i en månad nu och håller fortfarande städat! :D
Ok..dammsugar inte upp katthåren varje dag men håler iaf rent på bord och bänkar och ser till så att filtarna i soffan ligger bra m.m. :P
Jag är rätt diciplinerad när det gäller städningen .Varje fredag dammsugs hela lägenheten minutiöst.Varje fredag görs toaletten ren.Varannan vecka rengörs hela badrummet.Var tredje vecka dammtorkas det .Varje dag torkas handfatet ent (går på 5 minuter).Varje kväll plockas disk undan och diskas och alla bänkar torkas rena.Plockar undan allt som ligger där det inte ska efter andra familje medlemmar i stort sett var dag.OBS jag är inte pedant*L* men mår bäst av att städa fredag kväll då jag har hela helgen fri*L*
Har katt*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#43 Shit, vilken planet är du född på…haha.
/Maria
#44 Hmmmm jorden tror jag*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#45 OK, trodde du var någon utomjording…
Städängel eller något…
/Maria
Jag dammsuger varje dag. Hålla rent på diskbänken/diska måste också göras varje dag.
Göra rent i badrummet och torka golven därinne gör jag en gång i veckan. Resten görs efter hand det behövs.
Brukar ladda steron eller mp3-spelaren med massor med bra musik och lyssna när jag städar, då går det mycket bättre :)
Ett tips för att bli engagerad att städa är att kolla in några avsnitt av Rent Hus ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#43. Är du sambo eller ensam? (Cynisk - jag, nää?)
Jag dammsugar och torkar golven med vatten och såpa ungefär en gång i veckan! :o) Oftast på lördag- eller söndagsmorgonar. Jag brukar boka tvättid kl 7 på någon av helgdagarna och under tiden jag inte är nere i tvättstugan så är det ju en massa väntetid. (Jag har bara 2 maskiner i tvättstugan så tvättpasset är 5 timmar!) Då passar jag på att städa, diska och skura. Sånt orkar jag inte under veckan…
Städar jag en gång i veckan så hinner det inte bli så smutsigt så det går rätt fort att städa. :o)
Golvbrunnen är ju skräcken i badrummet. Men skurar jag den varannan vecka så hinner det inte bli så äckligt.
Tur att jag har morgonpigga grannar. Alla uppskattar nog inte när man sliter fram dammsugaren kl halv 8 på söndagsmorgonen. ;o)

hatar städning..men dom senaste åren har jag ändrats..kan inte tåla då de ser ostädat ut!!..för va de inget problem!
men nu GÅR DE INTE. så jag städar varje vecka ordentligt däremellan dammsuger jag. vi har ju 2 hundar oxå, vilket verkar bidra till att städning är ett måste regelbundet.
Hemma hos oss så städas det ordentligt en gång i veckan + lite dammsugning vid behov däremellan.
Städningen 1 ggr/v tar några timmar men jag brukar försöka se hur det kommer se ut när jag är klar. Att det kommer vara undanplockat, rent och att det kommer lukta gott. När jag städar tycker jag oftast att jag också städat inom mig själv.
När allt är klart så blir det en dusch och sedan en kopp gott kaffe i soffan där jag kan njuta av resultatet.
Tror det viktigaste sitter i tanken, tänker man att det är urtråkigt och hela kroppen skriker i motvärn, så blir det en plåga. Se resultatet framför dig istället, det är mer postivt. Se det som ett träningspass, du städar rent runt omkring dig, inom dig och avslutar med att rena kroppen fysiskt. Lugn och harmoni.
Ge det tid och det vänder.
Jag är glad. Är du?

Nu har jag äntligen skaffat mig en rolig damsugare, blev en värsting Miele. Helt underbar är den!!
Men nu får jag knapt använda den! Så ett tips till er som har en respektive som inte tycker om att städa, köp en rolig damsugare så blir det fart ;)
Skulle bara uppdatera att efter 2 månader i lägenheten städar jag fortfarande regelbundet och håller ordning! Jag är botad! :P
Har dessutom skaffat iller så det blir myyyycket extra städning för att hålla lukten borta.. :3
#52 det finns ingen i världen som kan övertyga mig om att det finns roliga dammsugare, haha.
/Maria

Haha säg inte det till min sambo, som nu efter en ny grym dammsugare med fina fälgar mer än gärna dammsugar.
Det blir oftast så, är man inte så noga med att hålla ordning när man bor hemma så blir man det i de flesta fall när man skaffar eget =) Undantag har jag en kompis som verkligen inte städar… men det är en annan historia!