Gamla tidningar funna i renovering
Håller på att riva upp för renovering i en del av huset och hittade Västerbottens Kuriren och Land m.m från 1972 i golvisoleringen prydligt ihopvikta och välbehållna förutom två som fått bli skrovmål åt någon råtta. (dessa kasseras nog) Resterande ser till synes orörda ut.
Har nån nått tips på vad man kan göra med dessa?
Tycker dem är scharmiga så blir att behålla dem, men hur?
Ska man göra tavlor av dem kanske, fast då går dem inte läsa igenom iofs för de som är intresserade utav det.
Är ju trotts allt snart 40 år sedan dem gavs ut, så är rätt udda artiklar :P
Tips?
// Paltfan
#0 Tidningar är rätt ljuskänsliga. Jag gillar att de bleks snabbt om du ramar in och sätter upp dem.
Hittar du något kul är det kanske bättre att skanna och skriva ut och rama in?
De är nog inte tillräckligt gamla för att ha något ekonomiskt värde, men det mesta går att sälja på Tradera eller liknande.
Vi har tidningar från 20-talet som ligger på vinden i vårt hus. Jag tycker det är kul och låter dem väl mest finnas kvar egentligen.
#1 Ordet "gillar" ska naturligtvis vara "gissar"…
#2 Ja, gamla tidningar tar ju inte mycket plats om det inte är för många. Och de blir ju bara roligare ju äldre de blir.
Mm, blir nog så att man stökar bort dem i en låda, så kan man kika i dem om ytterligare 10 år =).
Tror du har rätt om blekningen, de har blivigt lite blekta även begravda i sågspån, dock ser LAND-tidningen ut att vara köpt igår nästan :P
// Paltfan

Det är sådant som snickarn gör, lägger tidningar med dagens datum under golvet han håller på och lägger. Jag skulle lagt tillbaka dem tillsamman med ett par dagsaktuella. Ta ett foto och spara om ni vill komma ihåg tidningarna.
Hittade tidningar i ganska dåligt skick i väggarna på vårt torp. Den äldsta tidningen var från 1902.
Jag tog tillvara på annonssidorna med bl.a lediga jobb osv. och ramade in dessa. Detta är ca. 15 år sedan och de har hållit väldigt bra. Dvs. de är fortfarande gulbleka men med klar och tydlig text.
/Maria

Gillade #5's förslag =)
När vi började dra bort tapeter i min pappas gamla hus så kom där fram tidningar från 1910 som de tapetserat med på den tiden =)

Om ni lägger om golv så glöm inte att lägga ner dagens tidning under golvet, så det syns att det varit proffs framme. 
Jo, dagens tidningar blir att lägga tillbaka, kanske också nån utav de från 1972 som vi hittade, var ju några stycken.
Gillade i Land att de hade en halv sida med "nyreklam" om Ford 5000 
// Paltfan