Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 8464 ggr
umbra55
0

Fylla på sågspån i golv?

Jag bor i ett gammalt hus med sågspån som golvisolering.

Av olika skäl vill jag fylla på golvisoleringen med sågspån- inte lösull eller annat.

Nu undrar jag om nån vet om  det finns nån firma som sprutar in sågspån precis som man gör med lösull? Jag vill inte riva upp golvet!

parsley
0

Har du någon byggnadsvårdsfirma i närheten där du bor så hör med dem om de känner till någon.

Halvdansken
0

Kolla med en firma som hålrumsisolerar. De kan säkert spruta in sågspån så väl som lösull.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
0

Får man fråga dina skäl varför sågspån?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tom
0

Jag är också lite nyfiken på varför du vill ha sågspån?

umbra55
0

Det är rätt enkelt. Huset står på torpargrund och har haft sågspånsisolering i snart 100 år- Inga sjukdomar, inga problem. Så varför ändra ett vinnande koncept? Jag kör ner samma typ av isolering och litar på att det funkar i 100 år till!

(Jag är en sån där som föredrar de gamla linoljefärgerna också - t o m med blyvitt i! Önskar jag fick tag på en påse. Hellre måla med "gift" EN gång och det håller sotsvamp borta i en 10-15 år, än slabba väggen med klorin en gångom året!!!  Önskar det fanns "norrfärg med förstärkning mot svamp", där det behövs. Övriga sidor kan man gott måla med "ren" färg.)

Jag är en motvalls kärring, som vanligt!

Paltn
0

Kommer också spruta in sågspån som isolering i vårat hus, ganska precis 100 år gammal kåk, har spån redan samt att det är billigast att få tag i (besök närmaste sågvärk med ett släplass pappersäckar). Dock blivigt dubbelt så dyrt som för några år sedan tack vare pelletsbrännarna.

Vi kommer dock lyfta våra golv där det ska in mer isolering så kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga =/

// Paltfan

Anders 50
0

Man bör nog ha torr spån!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

mariatingsund
0

Jag har för mig att isoleringsförmågan är betydligt sämre på sågspån, delvis för att det kan bli fuktigt, och delvis för att det faller ihop och lämnar "utrymme" för kylan. Vi har iaf rivit upp hela golvet i hela huset, gjort ny trosbotten och isolerat med gullfiber så vi slipper fylla på efter 10 år. Jag förstår att det är svårare om någon vill behålla sitt gamla golv, men jag tror mer på dessa nyare material. Förr hade man helt enkelt inget val, det är därför man använde sågspån. Hur ekologiskt det är, kan man alltid diskutera, men håller inte hemmet värmen och eldar mer, då är man ju inte direkt miljövänlig då heller.

Paltn
1

Vi har av nån anledning 75 centimeter trossbotten, så där passar sågspån bäst, blir mycke gullfiber på den volymen annars.

Och fråga mig inte varför det råkar vara 75 centimeter, aningen förundrat då vi började lyfta golvet och se det.

Men du har rätt, den lägger sig med tiden.

// Paltfan

mariatingsund
1

Djupet regleras med att höja bottnen, synd att jag inte gjorde foton när vi gjorde vårt golv. Man skruvar lister på befintliga bjälkar och lägger lock på som blir då bottenskivan under isoleringen.