Måla om och matcha färger?
vi har ett bra tag nu haft planer på att måla om i vardagsrummet och fixa iordning lite fint. Nu är saken denna att vi helst skulle vilja ha vinrött i vardagsrummet, men jag kan verkligen inte komma på färger som jag kan passa in ihop med det utan att det blir förr rött eller för mkt kontrast. Dessutom så är våran soffa och tvmöbel svart och så har vi en stor "expedit" bokhylla från ikea som är vit. hur skall jag lyckas få ihop färgerna utan att det ser rörigt ut eller plottrigt? Självklart så vill vi ju att rummet skall ge en känsla av värme och att det skall vara mysigt, ngn som har tips och ideér på t.ex textil som man kan "mjuka upp" rummet ytterligare med.
/ Matilda
- Redigerat 2022-05-03 09:05 av Niklas
Jag ser framför mig ett gammalt engelskt familjebibliotek med vinröda väggar. Tak och alla snickerier helvitt. Bokhyllor vita.
Möbler i mörkt bruna träslag.
Försiktig med övriga färger, kanske några blå inslag…?
(Men jag är ingen inredare och skulle inte själv välja vinröda väggar så ta mina tankar för vad de är…)
hehe okej :) vinrött känns ju som en oerhört varm färg, vilket är oerhört upplyftande enligt mig i alla fall. :) funderar på om man kanske kan blanda in lite andra röda nyanser och kanske tillochmed lite gult och orange för att värma upp det ytterligare. tror ni det blir för mkt kanske?

Jag tänkte spontant på en gulaktig ton. Vitt kan lätt bli för hård kontrast, tycker jag… Hmmm jag röstar på en ljust gul ton!
Ja, ljust gul eller bruten vit hade nog blivit fint.
jag kanske borde skaffa ett par tygprover och testa emot vinrött ? vad tror ni om det ? eller är det svårt att se ändå kanske? ljuset i rummet gör ju väldigt stor skillnad..
Jag protesterar mot varningarna för starka kontraster. Alla färger gör sig väldigt bra mot vitt. Jag skulle inte drömma om att måla foder och lister i ljust gul.
Men det handlar ju om vilken effekt man vill uppnå. Ett vinrött rum med tillbehör i turkos, guld, silver och brunt kan säkert bli läckert varmt och exotiskt.
Min "inre bild" var som sagt det engelska biblioteket. En kombination av värme och elegans - om det nu är det man vill uppnå.
Testa att googla på bilder och "red room". Det kritvita kan vara oerhört effektfullt!
#6, Jag är faktiskt imponerad och jag har just omvärderat röda rum. Flera av bilderna var riktigt läckra!
=)
Tom
fina färger rummet är eg inte alls i min stil, men det var riktigt snyggt faktiskt. gillar färgerna. däremot de röd vita rummen kändes väldigt fel för mig. typ grädde och mjölk känsla, nej gult och rött passar nog mig bättre tror jag :)
För mig är vinrött med rätt belysning en känsla av trygghet, även lite julkänsla faktiskt. fast den här känslan vill jag få att räcka hela året ;)

Ett tips är att du helt sonika målar om din vita bokhylla som jag tycker blir boven i ditt färgval
som dock är läckert (färgvalet alltså). Orkar du inte måla hela bokhyllan så kan det kanske räcka med att du målar "framsidan" alltså det som dels ramar in hela bokhyllan samt ramen runt respektive hyllplan. Den smala delen/framsidan alltså.
Eller så ser du till att fylla bokhylla med mycket vinrött och svart för att plocka ned det vita och avsluta med en stor matta framför i lite vinrött blandat med lite andra färger men mattan ska inte vara för dominant i vinrött. Något åt det orientaliska kanske.
jag tror tyvärr att bokhyllan är lite svår att måla om. ytan är ganska så glatt på den. (ikeas "expedit" - den allra största av dem). men det kanske är värt ett försök endå. vilken färg isf? vill ju helst inte ha en vinröd bokhylla också, fast vem vet det kanske skulle bli tufft?

Grått är mitt förslag (då du hade en svart soffa och TV möbel) och rugga ytan med sandpapper så blir det inte problem med att måla. Eller som du själv var inne på en gul färg men tona ned den ordentligt i så fall för annars kommer den att ta upp hela rummet. Guld/gul/beige nå´t sådant 
Skruva ned bokyllan också så går det nog lättare.

raderat en dublett - sajten är inte helt i fas och dessutom seg som … tuggummi 
bojj jag skippar nog helst att skruva isär hyllan och måla den om jag kan, den är alldelles (ursäkta) förjävlig att skruva både isär och ihop. Skall se om jag hittar ngn nyans som blir snyggt ihop med vinrött, annars får jag väl försöka fixa luckor till den eller ngt i en mörkfärg så den smälter in lite halvt iaf.
synd att det är så dyrt bara.. 

Om du målar gavlarna och alla smala kanter på framsidan i vinrött och sedan installerar ljus i de övre hyllplanen så bör det vinröda tona ned (tillsammans med något vinrött på några hyllor) det vita tillräckligt och istället ge ett skönt ljus.
Eller så flyttar du på bokhyllan till ett annat rum
…. 

Nu ska jag förflytta mig till sängen
natti!
Är det inte hyfsat breda hyllplan på en Expedit? I så fall skulle du kanske kunna testa att tapetsera istället för att måla kanterna.
#16 hyllplanen är 37*37cm.
Jag uttryckte mig nog lite fel.
Jag tyckte det lät som en kul ide som Liselotte skrev i #14, men om du inte trodde att det gick så lätt att måla så tänkte jag att det kanske går att tapetsera gavlarna istället.
haha jaha då fattade jag fel :)
Ett litet förslag till färgval:
Rött på väggarna (välj gärna en röd färg mot det gula hållet, inte det blå som genast blir kallare) vita och svarta möbler.
För att behålla värmen i rummet är mitt förslag olika gula/"guld" och gröna toner till gardiner/kuddar/lampskärmar etc. Tyg i sig skapar också värme och flera olika material så man skapar intresse Om man blandar in blåa accenter går rummet genast också till det kallare hållet.
Lycka till:-)
tack så mkt, men jag har redan bestämt mig för vinrött. undrar ju vad som går att matcha ihop med vinrött.. jag antar att det är av färger som ligger närmast på färgskalan ?

Vinrött är underbart. I min förra lägenhet hade jag en underbar vinröd fondtapet som jag fortfarande saknar.
Visst kan du välja färger som ligger nära på färgskalan, fast det kan också bli lite tråkigt. Man kan också fundera på komplementfärger, alltså de färger som ligger längst bort från varandra (eller mitt emot varandra, om man tänker sig det som ett hjul). Då gäller att grönt är komplementfärg till rött, gult till blått etc.
Eller så gör man helt enkelt sin egen färgskala… Det finns en bok som heter "Vital colour" av Joanna Copestick, där hon har skapat olika inspirerande färgskalor (de heter saker som "Sea and driftwood" eller "Chocolate, amber and silver"). Hon använder mycket vinrött i en av skalorna och då kompletterar hon med mycket kanelbrunt, ockra och mörkt plommonlila, rustika keramikvaser och guldiga kuddar. Mmm, sååå läckert!
Kan tyvärr inte bifoga bild ur boken, men här är i alla fall en länk till boken
Lycka till, vi vill höra hur det går!

#4 - Stockholms vit kanske?
Jag skulle tänka på alla små detaljer. T ex. Vita kuddar i soffan, svarta och röda saker i hyllan osv, men dock inte överdrivet!

håller med tina#20….vinrött …en mörkare typ av grönt …o sen en gulvit …en jättesnygg kombination….

Jag skulle inte satsa på gult till vinrött. För mig känns det som för mycket signalfärg, brandbilar och förbud. Jag skulle däremot satsa på guldfärgat vilket ger en varm kontrast till det vinröda. Silver går också bra om man är ute efter effekten att kyla ned den varma färgen.
Den vita hyllan kommer att bli ett utropstecken i rummet. Förslaget om att tapetsera gavlarna var suveränt. Bli nästan sugen att göra det med min nya expedit =)
Kanske ska du tapetsera i en svart tapet för att återknyta till soffan. Några guldkuddar i soffa och kanske på golv ger värme till rummet.
Grönt i mörkare nyanser passar finfint mot vinrött. Gärna med mörka möbler.

Tror också att gult blir för mycket signalfärg till det röda. Tror man ska passa sig för att använda för mycket färger på stora ytor. Vill du ha den vinröda färgen på alla väggarna så kan det passa med beige möbler. Det tonar ner den intensiva vinröda färgen lite så man inte slås av ett gytter av färger när man kommer in i rummet. Till det tror jag att mörka bokhyllor passar, det blir inte för murrigt då. Men ändå mysigt. Körsbär eller valnöt kanske?
Vad är det för färg på golvet? Det kan spela in rätt mycket när man ska färgsätta väggarna i en sån pass stark färg. Och taket, är det vitt?
Har gjort en enkel skiss på hur färgerna ser ut. Lättare att se det på bild än att bara visualisera i huvet. Väldigt enkel o tråkig, men jag orkade inte mer än så och du får ett hum om hur det kan se ut.

#28 Åh!!! Gillade erat rum! Mysigt det blir med en vinröd fondvägg sådär. Det blir ett helt annat djup i rummet. Härligt =)

håller med #11 om att hyllan vore snygg grå!! Lite mörkare grå isf.. Och att tapetsera den måste jag varna för!! Det är svårt att få tapeter att fastna på den även om du ruggar ytan först, måla däremot funkar om du använder en grundfärg först. de är gjorda för att fästa överallt och gör det lättare för färdigfärgen att se bra ut på det sen…
Sen måste jag oxå hålla med #25 o27 att gult inte kommer bli snyggt! =) Till listerna skulle jag däremot rekomendera ljus ljus grå ton. (matchar både svarta möblerna och om du målar hyllan grå + att det inte blir lika stor kontrast som helt vita lister…) Beckers har en färdigblandad snickerifärg (kallas gråton!)som vi brukar anv på jobbet, det blir no jättesnyggt tror jag!!!
Orientalisk stil med guld, smide, glaslyktor och massor med kuddar passar väldigt bra i röda rum, de har den där mjuka känslan samtidigt som det blir lite spännande =) På Indiska lovar jag att du hittar massor spännande fina saker!!