Få loss befintlig bänkskiva!
Nu startar snart "tummen mitt i hand projekt" nummer två. MIn sambo satte sig mödosamt ned och tittade på hur de befintliga bänkskivorna var fästa. Det skulle visa sig att de är limmade, rejält limmade, så mycket limmade att jag är rädd att hela köket följer med när vi försöker få loss dem…
Hur får man loss en dit limmad bänkskiva utan att skada resten av köket?
hjälp….
Jag förmodar att det är bänkskivorna som sitter på underskåpen i köket? Är de limmade eller är det bara silikon?
Om det är silikin skulle jag försöka ta en vass brytkniv (en sån där som man kan skjuta ut ur ett skaft). och försöka skära loss/dela så mycket silikon som möjligt. Sedan är det nog bara att bryta försiktigt.
Är det riktigt lim eller klister är det nog ganska kört att få loss det helt utan skador. Men prova i alla fall att bryt försiktigt och räkna med att det går åt lite underskåp…
Och när ni sätter dit den nya skivan: Limma inte! ;-) Man ska skruva i bakkant.
Tom
Har ni kollat att det inte sitter skruvar i skivorna också? Det vore synd om ni bröt loss dem och det visade sig att det inte endast är lim som håller dem.
Vänliga hälsningar
Niklas

svar till er båda.
Nej, jag ville ha ett enkelt svar, som att det är bara att dutta lite så och allting lossnar utan att underskåpen far åt skogen =)
Det är rejält limmat i framkant, man ser massor av limduttar på i skarven mellan underskåp och bänkskiva…
Varför i hela fridens namn limmar man så rejält att man tror att ett par fula laminatbänkskivor ska sitta där tills huset någon gång om några hundra år jämnas med marken?
De nya bänkskivorna kommer inte att limmas alls utan de kommer bara att läggas dit med lite silikon i bakkant, det är grantiskivor så de lär ligga där de ligger.
OK, här får du ett enkelt svar:
Det är bara att dutta lite så lossnar det nog om hundra år =)
Tom

Tack Tom, det var precis det jag ville höra! 
Hm, det kanske inte blir så tokigt att bara lägga de nya bänkskivorna på de gamla
, det bygger ju bara 2.5 centimeter…
#5, Tanken slog mig faktiskt. Du kan sätta en fet list i framkant av ek. Det skulle kunna se ganska läckert ut.
Tom

Tänk på arbetshöjden bara, ett par centimeter hit och dit kan ge dig en otroligt obekväm arbetsställning.
Annars är jag förtjust i stämjärn för att hacka bort bänkskivor…