funderar på att bygga hus..
Hej! Jag är ny här men gammal på iFokus. Jag är i hustankar och kommer säkert fråga ut er om allt mökligt en tid nu, så jag hoppas att ni har ork med mig! 
Jag startar upp med några kortisar:
- Vi funderar på att bygga nytt och kikar på kataloghus i funkisstil. Har ni några bra tips på tillverkare?
- Tomten är en fritidstomt med bygglov för max 150kvm och max 6 m i nockhöjd. Rymmer man två våningar?
- Vad innebär fritidstomt egentligen? Alla omkring är åretruntboende och det blir även vi?

Gissar på att fritidsområde betyder att området att planlagt som fritidsområde, dvs när kommunen har planerat hur byggnationen i kommunen ska se ut på olika ställen har man "bestämt" att det här området ska vara ett fritidsområde. Med tiden har en del sådana här fritidsområden förvandlats till året-runt områden. De kanske ligger bra till, både nära stan och sjön.
Kolla med kommunen vad som gäller för just det området. Att ett område räknas som fritidsområde kan ha betydelse för vilka regler som gäller för vatten, avlopp och våghållning.
Framgår det inte av huskatalogerna hur hög nockhöjden är för resp hustyp? Normal takhöjd är 2,40 m i ett rum inomhus, 2,40*2= 4,80. Hustypen 1,5 plan är lägre än 2-våningshuset. Idag brukar man bygga på gjuten platta på marken så det försvinner inte så mycket höjd pga grund och källare.
Googla på hustillverkare så får du upp länkar till olika tillverkare.
Kolla även om garage, carport odyl ingår i de 150 kvm. Nu får också bygga friggebod 15 kvm.
Det är inte bara nockhöjden som avgör om du kan bygga flera våningar utan byggrätten som är bestämd av kommunen. I byggrätten står allt som reglerar vad och hur du får bygga på din tomt. De kan till exempel ha bestämt en viss taklutning som omöjliggör ett tvåvåningshus även om höjden räcker till. Så börja med att kolla vilka regler som gäller för din tomt. Därefter kan man trixa och bända på reglerna för att få bästa möjliga ut av situationen.
Fritidstomt eller inte så är det samma byggregler som gäller för handikappanpassning, el, avlopp mm.
Tom

# 2 Det är väl inte säkert att ett sk fritidsområde har kommunalt vatten och avlopp? Tror att det kan se olika ut beroende på var det ligger. Det kan även finnas en samfällighet som har hand om vägarna / gatorna i bostadsområdet.
Har man kommunalt vatten och avlopp så finns kommunens ledningar utanför tomtgränsen så man kan koppla in sig på dem i samband med byggnation. Saknas kommunalt vatten och avlopp så kan det finnas olika alternativ för hur det är utformat.
Kommunen har koll på sådant, så det är bara att kontakta dem.
Tack för svaren!
#3, Nej, det är nog ganska ovanligt med komunalt vatten och avlopp i fritidshusområden. Men det har inget med att göra hur byggreglerna ser ut.
Tom