Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 3767 ggr
[Asta]
0

Rullgardin med sidokanal

När vi flyttade till vårt hus så ville jag inte ha stora gardiner i sovrummet utan jag satte rullgardiner inne i fönsternischen. Jättesnyggt. Och så kom våren, det blir ljusare - och våra sovrumsfönster vända rakt mot soluppgången. Resultat: ljus läcker in och jag vaknar så fort solen går upp. Jag som aldrig ens vetat om om att jag var ljuskänslig. Inte trevligt. Jag köpte då mörkläggande tyg och hängde framför fönsterna. Det fungerar men är inte speciellt snyggt.

Nu funderar jag på att köpa rullgardiner som sitter i en kassett och som har sidokanaler och hänga inne i fönsternischen. Eftersom det blir en ganska stor investering (ca 4500 för tre fönster) så vill jag naturligtvis vara säker på att det fungerar.

Vill därför fråga om det är någon som har sådana eller har haft det som kan säga om de verkligen fungerar.

kerstinjo
0

Numera finns det jättefina mörkläggningsgardiner att köpa.

Kerstin 

[Asta]
0

De mörkläggningsgardiner jag har idag är i sig snygga, men jag vill helt enkelt inte ha gardiner, det är inte snyggt med gardiner i det rummet. Det är därför jag är ute efter alternativ.

Tom
0

Det låter som en enkel sak att snickra ihop själv? En vanlig rullgardin från tex Ikea och två vinklar på varje sida som inte släpper igenom ljuset. Vill man göra det ännu enklare för sig kan man gå till plåtslagaren och be honom bocka till två plåtvinklar i lämplig längd och skruva fast i väggen. De går att göra riktigt smäckra och nära väggen.

Tom

[Asta]
0

Man behöver kassetten längst upp också. Kommer in massor med ljus ovanför rullgardinen. Jag tror det är den som gör att det kostar. Sidolisterna är inte så dyra.

Jag har i och för sig inte så mycket emot att betala för det här, bara det fungerar! Om det inte fungerar däremot så blir det en dyr kostnad.

Tom
0

Men du kan ju göra samma vinkel även ovanför om du vill.

Oskar
0

Jag har haft en variant där man använde en smal list som satt på långa gångjärn. En list på varje långsida. Man drog ner mörkläggningsgardinen och sen klämde man åt med gångjärnslisterna. Funkade fint.

[Asta]
0

#6 Det låter ju bra! Får verkligen fundera färdigt på det där.

monsunrain
0

Nu vet jag inte hur ditt rum ser ut men varför inte fönsterluckor? De kan du göra större än själva fönstret så slipper du ljusglipor…. Man kan ta luckor från ett gammalt skåp eller leta på någon begagnad-bygg-materiel eller secondhand efter gamla dörrar kanske?

[Asta]
0

#8 - riktigt rolig idé. Tyvärr fungerar det inte med fönsterna i det här rummet. Finns inte plats att öpna dem.

mariatingsund
0

Karborreband på sidorna och på gardinkanterna, vet inte riktigt hur du har det nu, men det kan vara alternatv på vissa ställen. Likadant om du fyndar magnetremsor ur gamla kyl o frys från återvinningen, det kan sys i kanaler och användas samma sätt som kardborreband.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo