Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 6586 ggr
Anne-Lie
0

dölja borrhål i väggen

Vi vill dra en nätverkskabel genom väggen från ett rum till ett annat. Eftersom det är en kontakt på blir borrhålet ganska stort. Är det någon som har ett bra tips på hur vi ska få det så snyggt som möjligt?

Halvdansken
0

Ingångshålet behöver väl inte bli så stort?

Vad är det för typ av vägg, och vad sitter på den nu? (färg, tapet?)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anne-Lie
0

Det blir ett ganska stort hål eftersom det är en kontakt på sladden som inte går att skruva bort.

Tom
0

Det är väl bara att spackla och måla lite?

phernilla
0

Jag vet nån som hade detta problemet med en vanlig elkabel… Jag minns att dom löste det på det sättet att dom knipsade kabeln (på önskad längd), drog den genom hålet i väggen, skalade kablarna i båda ändarna o fäste dom i varann igen. Antingen med en sockerbit i skarven, eller bara fäste ihop dom, som dom var.

Men detta fungerar la tyvärr inte på en nätverkskabel, då dom ju är lite annorlunda uppbyggda inuti… Eller?

murderdolls
0

#0 skaffa en trådlös rauter och ett trådlöstnätverkskort istället så slipper du göra hål i väggen :)

mariatingsund
0

Det finns kork i plast till vinflaskor nyförtiden, borra ett hål genom i sladdens tjocklek, såga en skåra från ytan till hålet hela vägen, trä över sladden och plugga in i hålet. Den ytan som syns kan du måla  eller tapetsera över.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Gluskap
0

Håller med #5 =)

mariatingsund
1

Det finns faktiskt ställen i världen där trådlöst är inte något alternativ än. Vissa av oss får dras med ledningar. Och vil gärna ha det så snyggt som möjligt. Era inlägg (5 och 7# )var ju inte svar på frågan.

Gluskap
0

Jo det tycker jag eftersom jag inte förstår varför det inte skulle vara en möjlighet. Man kan ha router till både bärbara och stationära datorer.

Halvdansken
0

Man kan ju ha trådlöst inne, även om man har fast lina in i huset. 

Dessutom är det bekvämt (om man har laptop) att man kan flytta sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Paltn
0

Nätverkskabelns kontakt är inte så komplicerad att sätta dit som det ser ut, känner ni nåt som handskas med nätverksinstallationer eller liknande som kan ha en "tång" för tp-kablar så be att han/hon kommer det och sätter dit en ny kontakt efter att ni knippsat av den gamla och trätt in i hålet.

Annars var ju #6:s tips mycket enkelt och smidigt.

// Paltfan

Tom
0

murderdoll och gluskap, Jag tycker att det är bra att ni kommer med alternativa lösningar. Jag uppskattar sånt eftersom jag ibland inte själv ser att det finns en helt annan lösning som är enklare än den som jag själv har snöat in mig på. (Bara ni inte driver det som ett svar på frågan om frågeställaren inte tycker att det är en bra lösning.)

Tom

Gluskap
0

Men nu var det ju inte frågeställaren som inte tyckte det var ett bra alternativ. =)

mariatingsund
0

Det var ju det bästa alternativet, jag hatar ju sladdar, det vet ni väl alla i dagsläget, men  det var ju inte svar på frågan "hur dölja hål i väggen".  Och jag tycker fortfarande att alla har inte råd med både stationär dator och laptop och router och trådlös, utan vissa av oss kan nöja sig fortfarande med modem, men det hör inte till frågan heller. Jag skrev det inte av elakhet, ledsen om ni tolkade det så.

Tom
0

#14, och jag som trodde att du skrev av elakhet ;-)

(Kram!)