Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5942 ggr
Anna63
0

bergvärme vs Vedvärme vs solfångare vs pellets???

Vi vill ha vedpanna och solfångare, men säljaren sa i telefon att han tyckte vi skulle ha bergvärme. Vad siar ni kloka om detta..

TAcksam för alla svar

Anders 50
0

Det är många saker som spelar in, och det beror lite hur du bor (grannar). 

Det är ju lite pyssel med ved, och du måste ju vara hemma och elda om du inte vill komplettera med elpatron.

Bergvärme är ju bekvämt bara det fungerar, men kostar ju el.

Själv har jag vedeldning, så gott som fri tillgång på ved, och en panna som är väldigt snål på ved, hög verkningsgrad. Så för min del finns det inget som slår vedeldning.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anna63
0

ja vi har mycket ved att tillgå och hade i tanke att skaffa vedpanna som går att koppla ihop med pellets. Samt använda oss av solceller.

Kan detta verkligen slås av bergvärme.???? Huset är enplan och 100kvm.

Okunnig frågar mest så att jag kan berätta för gubben min Cool

Anders 50
0

Har ni räknat på kostnader för de olika alternativen, och hur "bekvämt" ni vill ha uppvärmt?

Vedeldning sköter sig inte självt.  Glad

[Asta]
0

Vi har precis börjat titta på att konvertera vårt värmesystem från direktverkande el till något vattenburet. Men även vår säljare talade sig så himla varm över bergvärme. Jag tror att man ska prata med mer än en firma innan man bestämmer sig. Vi har inte bestämt oss för något, inte ens om vi ska konvertera i en närmre framtid. Det är ganska dyrt.

Anna63
0

Är det bara bekvämligheten så känns det inte så svårt i valet. då man kan stoppa in ganska långa bitar i pannan och inte lika ofta som en vanlig brasa.

Undrar ifall det är bättre pengar för säljaren att sälja bergvärme

Ja ja vi satsar nog på ved och solcell..

Tom
0

Alla som jag har pratat med som installerat bergvärme är mycket nöjda. Både med enkelheten men framför allt med ekonomin. Det är dyrt att installera men man sparar in det på några år.

Tom

[Asta]
0

Om man som vi måste låna en del av pengarna för bergvärme så sparar vi inte igen den summan på många, många år. Förmodligen inte på den tid vi bor i huset i alla fall. Vi har ett hus som ligger i ett attraktivt läge, dvs vi får inte mer pengar för huset för att det har bergvärme. Dvs vi får inte igen några pengar vid ev försäljning.

Det är inte en självklarhet att pengarna sparas in även om det är försäljarnas argument. I vårt fall försökte han inte ens säga att pengarna sparades in eftersom han själv också konstaterade att huset inte skulle bli mer värt vid en försäljning utan körde bara på enkelheten. Själva har vi varit inne på att hitta den billigast möjliga installationen att göra samtidigt med en konvertering. Vi är inte så rädda för lite jobb.

Anders 50
0

#5  #7  Har ni kollat så det är tillåtet med vedeldning där ni bor, eller bor ni ute på landet?

I villaområden kan det lätt bli bråk och osämja på grund av vedeldning.

[Asta]
0

#8 - Vi bor i ett villaområde så jag tror inte det är SÅ poppis. Dessutom har vi inte fri tillgång till ved, inte hur mycket som helst i alla fall. Vi eldar dock en del idag i en av våra kakelugnar - det drar ner elen lite grand i alla fall. Synd att inte alla ugnarna fungerar, vi har fyra stycken så det hade varit rätt häftigt.

ryttarn
0

Jag bor på landet och har egen skog, självklart eldar jag med ved men har nu även kikat på att kompletera med solvärme. Jag har 1000 liters ack så det räcker med att elda morgon och kväll om det är svinkallt. Nu på vårkanten blir det varannan dag,

Såg att värmebaronen hade en kombopanna, ved pellets. Då eldar man med ved när man är hemma och pelletsdelen går igång när det behövs, dvs när man inte är hemma, låter vettigt….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Anders 50
0

#10 Så enkelt som att pelletsbrännaren går igång av sig själv när det behövs (ved slut) är det väl inte? Man måste väl koppla in pelletseldningen innan man t.ex. åker bort.

Däremot kan man välja att elpatronen går in när ved eller pellets är slut.

ryttarn
0

#11 Vad jag förstod av reklamen för denna panna så var det så enkelt, men som fd säljare vet jag iof hur man brukar tänja på sanningen i broschyrer :-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Anders 50
0

#12 Men visst vore det bra om det nu funkade så..  Glad