Laminatgolv från ikea
Det är väldigt billigt och kostar ca 69 kr kvm. Klart att man inte kan förvänta sig bästa kvaliteten för det priset, men hur dumsnål kan man vara utan att förlora på det? Vi bor på 68 kvm och vardagsrum och hall ska inte göras om. Vi har en hund och ett barn. Kan man räkna med att det är snyggt i ca 5-6 år? Vi har ingen lust att lägga allt för mycket pengar på nytt golv, utan ca 6000-8000 kr är vad vi har råd med. Jag vill att golvet ska vara snyggt när vi bor här samt den dagen vi säljer lägenheten.
Oj jag skrev så mycket att jag glömde frågan, finns det någon som har golv från ikea alltså EGEN erfarenhet?

Jag lade ikea golv i min etta, deras eklaminat. Lade i hallen och i köket. Det är ändå ytor som nyttjas ganska mycket. Jag hade det i 3 år innan jag sålde lägenheten och det var lika fint när jag sålde den som när jag lagt det. Jag hade visserligen inte hund då, men katter hade jag som körde sina race.
Det är ett år sen jag sålde lägenheten, men jag brukar vara där ibland ändå för han som köpte är en gammal kompis. Han har både hund och katt och golvet är jätte fint fortfarande.
I denna lägenheten har jag golv från Bauhaus i sovrummet, det har inte legat där så länge, men jag tror det håller sig lika fint. Men jag gillade inte alls att lägga det, läggningsmässigt så tycker jag jätte bra om Ikeas golv!
Så när jag gör vid gästrummet så blir det ikeagolv där.

Kan även tillägga att när jag lade mitt golv i ettan så hade jag aldrig lagt golv tidigare utan bara tittat när pappa lagt. Så det var super enkelt att lägga det =)
Vi har en två som vi har renoverat. Det ligger IKEA golv i sovrum, hall och kök. Golvet i sovrummet har legat i tre år och i de andra rummen sen i somras. Alla golven är lika fina som när vila in de, trots en hund som drar in en halv sandlåda per promenad vissa tider på året….
Det som jag inte riktigt gillade med IKEA govet var att laminatet kunde lossna (bara småflisor, hände ffa i slutet troligen berodde det på trötthet från min sida, ca 40 kvm golv på tre dagar) om man slog ihop bräderna för hårt, jag la det själv och det var första gången jag la. Måste dock säga att det var mycket bra att hantera, lätt att såga etc.

Vi har haft IKEA-laminat i mer än 10 år på vissa golv, dock inte utsatta för så hårt slitage, men jag tror absolut att det håller. Nackdelen med laminat är snarare att det blir hårt, stumt och halt, men håller det gör det och snyggt ser det ut.
De flesta billigare laminatgolv håller för normalt slitage. Numera är det laminerat så pass bra. De första golven som kom ut kunde det tyvärr bli "nersänkningar" i golvet av tyngre möbler men kvalitén har väl förbättras även på den fronten.