Hur definierar ni "renovera"?
Jag tycker att man ofta hör att folk säga att de ska revovera sin nya lägenhet eller hus. Och puha vad jobbigt det ska bli… Så frågar man lite mer ingående om vad de ska göra, och så visar det sig att man behöver måla om i två rum och kanske en ny diskmaskin. Typ.
Dööhhhh. Det kallar jag "fräscha upp".
Renovering för mig är att banka upp golv, eller riva ner väggar. Dra nya rör eller el, flytta om i köket, gräva, hamra, putsa och för ett jäkla väsen 
Inte att måla om barnrummet och sätta in en snålspolande toa.
Vad betyder det för er? Är det bara jag som är fullständigt störd nu efter 7 års fixande hemma?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Kan nog huvudsakligen hålla med. Att tapetsera om ett rum är inte att renovera. Att göra som vi gör i köket, dvs byta golv och all inredning etc är att renovera. Så jag har nog en liknande definition som du.

Om man BARA ska tapetsera ett rum eller två så tycker jag nog snarare att det är att göra om lite. Men jag räknar vårt tapetserande in i renoveringen eftersom vi, utöver tapetseringen håller på o gör om köket från grunden och ska göra om båda toaletterna från grunden OXÅ.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

renovera är när man fixar ordning ett rum som varit omodernt, nergånget eller gammalt, för mig.
vi håller på att renovera vårt hus… och det är verkligen renovera.
bild på före och efter på ovanvåningen. efter bilden är det inte riktigt klart på ändå.

Ha ha, det roligaste jag har hört i den vägen är att folk säger att de renoverar/har renoverat hemma och när man sedan pratar lite närmre om det så visar det sig att de har haft en byggfirma där som gjort allt jobbet + elektriker, rörläggare och målare… men det är ändå dom själva som renoverat:)
Jag har nog också bott i byggdamm och isolering för länge efter att ha byggt en maskin hall på 450 kvm och två nya hus på 200 kvm.
Begreppet är ganka brett. Det är nog lite upp till var och en vad som menas. Men som Kerstin säger så är det rätt att använda ordet även om man bara fräshar upp ett ytskikt.
Att man säger att man renoverat när man anlitat hantverkare kan vara lite missvisande men egentligen inte heller fel. Jag skulle sagt att jag låtit renovera någonting om jag anlitat någon annan.
Jag kan störa mig på när det står tex "helrenoverat kök" i en husbeskrivning hos en mäklare och sedan får man veta att de har bytt köksluckor och slängt ut den gamla mikron och ställt dit en ny. Det är absolut inte helrenoverat enligt mig.
Vi renoverar enligt mig. I detta nu står sambon nere och reglar för ett innertak i hallen. Vi har tidigare gjutit och lagt golv i både hallen och vardagsrummet. Sen ska det upp panel i taket i hallen, det ska bli bröstpanel i hela hallen, det ska byggas två garderober i hallen, vardagsrummet och hallen ska målas om, lister och dörrar i hela huset ska sprutmålas om, två sovrum ska målas om, köksluckorna ska målas om… Urk. Och helst ska det vara klart om två veckor. 
Vi får väl se hur det går…

Mäklare har alltid haft livlig fantasi. :)
För mig betyder renovering att man gör omfattande arbeten av den typ som trådskaparen nämner, annars kallar jag det underhåll.

Renovera enligt mig är att man ändrar/bygger om/byter ut något fast i ens hem. T.ex golv, väggar, tak, skåpsluckor osv.

En bil är väl knappast renoverad då man bytt tändstift och vaxad den. 

Håller med Parsley, en renovering innebär omfattande förändringar, inte bara byta tapet. För mig är att riva väggar, golv och tak, eventuellt tilläggsisolera, byta fönster och dörrar, eller bara måla om, göra det till bättre och mer funktionellt. Tapet byter man om man vill ha något trendigare typ.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Att renovera innebär för mig att t.ex. hammare, såg och spik kommer till användning.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!