Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: inredning-och-design
Läst 7324 ggr
mariatingsund
0

klädhängare i garderob

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi har fått nya skjutdörrar i ek till en ny garderob i stället för två taskiga klädskåp med 4 dörrar, det var mitt önskemål pga då man öppnade dörren till garderoben, stängde man ut  allt naturligt ljus i korridoren. Nu däremot öppnar man en hel meter och ljuset kommer in från hallen till korridoren där garderoben finns.

Nu frågan: taket är visserligen lågt men inte tillräckligt för att skruva upp stång för jackor o galgar. Platsen inuti är inte stor, djupet är bara 41 cm, därför måste vi ha stång som är i rätvinkel mot dörrarna. Finns det någon sorts konsol som man kan skruva upp på bakväggen och hänga galgar på så jackorna hänger paralellt med bakväggen? Jak kunde inte hitta något men det borde ju finnas. Kan någon ge tips? Jag hade också tänkt be tips om inredningen, då jag är inte så förtjust i trådbackar som saker trillar ur och saker kläms mellan och har metallisk klang.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

och här är dörrarna på plats. Det blev lite skillnad.

parsley
0

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=72384075

Vädringshängare av den typ som brukar finnas på balkongar till flerbostadshus? Den verkar vara någon cm för lång, men borde gå att kapa.

Halvdansken
0

Snyggt golv, vad är det för nåt? Jag gilllar mörka golv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
0

#2 Tja, det är ju användbart men inte så värst snyggt, jag hade tänkt mig något runt röraktigt, men tack i alla fall.

#3 valnöt linnea eller classic från Kährs om jag inte misstar mig.

Tom
0

Varför inte ta en vanlig rundstav och fästa i bakre väggen och ett stöd som sitter fast i taket i framkant?

Ungefär som jag gjorde på min hallmöbel.

Tom

mariatingsund
0

Din möbel är jättesnygg, men  vi har taket på 2,20 och har ingen fast hylla som skulle kunna "styra, hålla" stången. Då stången skulle hamna cirka på 160 cm-s höjd, har vi 60 cm upp till taket och 40 cm till regeln ovanför dörren. Om man fäste en träbit eller smide mot taket och skruvade mot den regeln ovanför dörren, då har man fortfarande 40 cm stav rakt ner i öppningen som skulle hålla stången, och jag har en molande tanke att jag kommer att slå huvudet i det varje gång jag ska fiska fram en jacka.  Jag kan ha fel, men också rätt. Jag hittade några varianter på nätet, bifogar en bild här, dock tycker jag att de är oberättigat för dyra, 1200-1500 Kr

mariatingsund
0

Vad jag kom på att man kunde eventuellt kombinera ihop ett handtag som man har som hjälpmedel till vissa badkar, plus en vanlig konsol som man skruvar på bakre väggen . Då skulle man få en böjd rund stång och skulle inte göra lika ont när man slår i huvudet? :-)

SamanthaJones
0

det finns en hylla på IKEA som heter Lack och upp hängningsanordningen till den är kalas till klädhängare. Vi har det i vår klädkammare och det funkar super!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

mariatingsund
0

Du menar den tjocka hyllan som träs över konsollerna så konsollerna blir inuti hyllan?

[Asta]
0

Det fungerar inte med elfas inredningar?

SamanthaJones
0

#9 ja det är den jag menar.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

mariatingsund
0

Nu har jag löst problemet - tro eller inte - med skåpben.

[Asta]
0

Alla sätt är bra utom dåliga som vi brukar säga hemma.

parsley
1

Genialt.

Tänk vad lätt det går om man inte krånglar till det.

Tom
0

Supersmart! Ett par snygga ben är aldrig fel :-)

Tom

mariatingsund
0

Haha, om kjolen inte är för lång…

KeramikeniSkredsvik
0

Härligt Maria, du har allt bra idéer du!

mariatingsund
0

Tack tack. Ja, jag är nog inte den som maler när man stöter på problem, då tittar man ju efter lösning annanstans. Till och med butiksbiträden på K-rauta blev överrskad när jag inte hittade vad jag sökte och gick ändå nöjd därifrån. Det var ju retfullt att det fattades bara någon centimeter för att få in det vanliga elfa inredningen. Men det blev ju bra i slutändan.