elburen golvvärme
vi bor i ett hus byggt på 20-talet. toaletten ska vi nu renovera. Golvet på toaletten (cirka 1,5kvm) har målat betonggolv som naturligtvis blir askallt på vintern. Jag vill motverka detta och funderar på att lägga elslingor under klinker. Toaletten ligger i markplan på ett hus med källare, det blir ju ingen direkt isolering under för så högt kan vi inte bygga (25 cm läste jag) så frågan är om det är ekonomiskt då ganska mycket kommer att försvinna ner i källaren.
vad tror ni?
Kan ni inte bila bort golvet och börja från början med isolering? Det gjorde vi i ett hus från 1940-talet. Jag gissar att ni skickar ner en stor del av värmen i jorden annars.

Om värmen går ner i källaren spelar kanske inte så mycket roll. Då minskar ju värmebehovet där.
Ja om det bara är fråga om en och en halv kvadrat blir det inte så många watt för ett varmgolv så det kanske är värt det. Och som AT skriver kanske det dessutom inte spelar så stor roll om ni värmer upp en aning i källaren?
Rummet borde dra ungefär som två glödlampor (90 - 135 watt).
Tom
Aha, jag uppfattade att det låg på betongplatta på marken. Sorry.

nej, det kan behövas lite värme i källaren, vi har bara två element där nere (ca 25kvm) och det är oisolerat.
jag har också funderat på att sätta in en mysig heltäckningsmatta i toaletten, det är ju inget våtrum på det sättet att man kommer att gå blöt därinne eller spola vatten på golvet. blir det nån läcka kan man ju bara riva bort mattan ner till betongen. vad tror ni om det?
Nej jag skulle inte sätta in en heltäckningsmatta på en toalett. Den blir smutsig och är svår att göra ren. Jag har sett det utomlands och i riktigt gamla hus i Sverige och jag tycker att det är jättesnuskigt.
Men du ska så klart göra det du trivs bäst med.
Tom

vi har kommit på att det kanske är trägolv någonstans under… om det är det blir det trägolv därinne!
Hej! Golvärme är bra och det finns flera modeller. Ett problem som uppstår när golvet är så litet är att golvärmen inte kommer att räcka till för att värma upp hela rummet. Du behöver komplettera med ett element. Det du får kan räknas som komfortvärme dvs du slipper frysa om fossingarna. Finns ett antal olika modeller av golvärme. Thorin & Thorin har en modell som heter T2Reflecta. Består av en frigolitskiva täckt med spårad aluminium. I spåren läggs T2Röd värmekabel. Isolering underifrån och värme ovanifrån. Funkar bra att lägga klinker på detta. Kan vara trixit att lägga i trånga utrymmen.
Kontakta din golvläggare och elektriker. De hjälper dig att få rätt prylar till ditt golv.
Tänk på att golvärme alltid skall läggas in av elektriker. Anläggningen skall ha jordfelsbrytare som monteras i centralen för att undvika elolyckor.
Hejsan… Jag är inne på att flyta golv i en bodel i ett garage med betonplatta…ytan är på 18 kvm + sovloft vad tycker ni jag bör göra….ska jag gjuta in elslingor…är rädd för att ytan inte används frekvent och vill ju inte ha igång systemet för jämnan… vad är mest ekonomiskt och bäst att göra

En fluffig och fin badrumsmatta kanske är ett bättre alternativ än en heltäckningsmatta?
Man lägger en folie inunder för att inte värmen ska ge sig iväg ner i källaren säger min man…Jeremina!

#5 oh gud, nej inte en heltäckningsmatta. det finns inget vidrigare på en toalett!