Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 25280 ggr
minja
45

Göra om en köksbänk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är så trött på den bänkskivan vi har i köket och vill piffa upp lite med något nytt. Kruxet är att det är en hyresrätt och vi känner inte för att slänga ut hur mycket som helst på det. Så jag tänkte höra om det finns något allternativ att typ skivan sitter kvar men att man drar över någon film av något slag rakt över? Var finns sådana att få tag i då? Och hur hållbara är dom? Vill ju inte att dom går sönder hur lätt som helst och det skall vara lätt att hålla efter. Vill inte ha en bänkskiva ovanför den befintliga då det kan bli för hög höjd och lite jobbigt att fästa i underliggande skiva. Tack på förhand.

kerstinjo
0

Själhäftande plast finns i många färger och skadar inte bänken. LVägglisten kan du måla vit, det har säkert hyresvärden inget emot.

Eller fråga värden om du får måla bänken, det kan inte kosta så mycket.

Kerstin 

minja
0

Tack för ditt svar. Var inne på ett byggvaruhus igår men dom hade inget som passade in på min beskrivning. Får åka ut idag med och kolla. Men hur hållbar är plast då?

kerstinjo
0

Nja, du kan ju inte skära på den, men har du den som avställningsbänk så är det ok.

Kerstin 

minja
1

Man kan ju alltid råka skära i det även om man har skärbräda. Det är den enda arbetsytan vi har i köket så den måste vara med om en hel del. Någon annan som kan ha något förslag?

JMax
0

Plasten är väldigt känslig. Hade det på förra stället vi bodde och det var ingen hit…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

babo
0

Du kanske kunde sätta en tapet på väggen. Piffa upp det (kanske vitt och någon annan färg du gillar).

minja
0

Men det är så att det sitter redan en slags "film" ovanför träbrändan och den börjar bli repig och sliten så då tänkte vi att lägga något över för att förendra lite iallafall.

#6 Tapet på väggen känns inte så roligt med tanke på att om man vispar så skvätter det och det skall vara lätt skött där bak så det får vara som det är på väggen iallafall.

Tom
0

Plastfolie är inte att rekommendera på en bänkyta. Den är inte alls till för det och håller inte alls bra på en sådan utsatt plats.

Du kan lägga på en laminatfolie som håller mycket bättre. Samma typ som sitter på alla ikeas möbler. Man värmer på den under tryck.

Eller måla med golvfärg. Det håller bättre än plastfolie men är inte optimalt eftersom det blir märken i den om man tex skär i den.

Men jag tror ändå att det enklaste är att sätta dit en ny skiva.

parsley
0

Man sätta tapeten bakom en glasskiva för att skydda den mot stänk. En mönstrad tapet tapet kanske räcker för att ge ett modernare och mer spännande intryck. Man tittar på tapeten istället för bänkskivan. Testa hur det skulle kunna se ut genom att ta en bit tyg, t ex en duk eller en panelgardin , och fäst den bakom arbetsbänken.  Det kanske räcker att lacka tapeten om man tycker det blir dyrt med glas?

Jag skulle avråda från att måla. Om inte resultatet blir bra, kanske hyresvärden blir upprörd och vill ha erättning för sin förstörda bänkskiva när ni flyttar.

Kan man göra en lös ram med kakel eller mosaik i och lägga på bänkskivan? Bänkskivan ger ett annat intryck och den ursprungliga bänkskivan bevaras intakt till hyresvärdens glädje.

Solaika
0

Annars har IKEA jättesnygga bänkskivor för inga pengar alls. Prägel tror jag den heter. Eller om det var Präktig.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

minja
0

#9 Men glas är ju svindyrt att köpa och eftersom det vi inte känner att lägga dom pengarna eftersom vi inte får något för det om vi flyttar och jag tror inte att hyresvärden går med på att lägga till en slant för att vi "pimpar" upp lägenheten. Vi får prata med fastighetsskötarna och höra om dom känner för att ta bort skivan om vi hittar en snygg billig. Skulle ha varit smidigt annars om det fanns någon film att bara dra över. Men tack alla som gnuggar sina tankeknölar för att hjälpa Tungan ute.

Solaika
0

Titta på IKEA. Annars kan ni leta efter laminat att limma på. Det är dock inte optimalt kan jag tycka. Men det funkar ett tag :) Här är hyresvärden så snål att det är laminerad bänkskiva. Jag lovar att den är dyrare än IKEAs bänkskivor och tål nästan ingenting. Jag har både knivdrag i den och kanterna lossnar.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

RobFrazie
0

Jag har oxå en välkdigt tråkig skiva, liknande din.

jag vill gärna oxå göra någt åt den faktikst, att Byta ut den är inte alltid att man får i hyresrätt heller, här där jag bor ha ALLA likadana grejer i köken, såvida dom inte bytt köksluckor, men ja då får man en ful träfärgad lucka ist, men ja jag har inte sett någon här som bytt ut några bänkskivor, och ja dom är riktigt fula och tråkiga.

Skulle oxå uppskatta lite hjälp i denna frågan!

SamanthaJones
0

jag målade en av våra i båtlack och den är tålig kan jag säga! Blank och fin med dessutom men man fick köpa en väldigt bra pensel för att det inte ska bli penseldrag o liknande. Men det håller väldigt bra!:)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

RobFrazie
0

Tjena samantha:D long time no see:D

Kan du inte lägga upp några bilder på hur dan bänken blev? blev faktiskt väldigt sugen på hur det ser ut…

parsley
1
SergeantHanna
0

240 kr för en bänkskiva! Det är ju fenomenalt. Jag har en sorglig
diskbänk i rostfritt här hemma som har varit med om många hårda dagar. Men nu är den så repig att det börjar bli lite disco-känsla, ljuset sprids liksom åt alla håll av alla rispor Cool

minja
0

#16 hehe Då är det dags för en make over låter det som Flört.