Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 15182 ggr
rattmamman
51

Kakla på våtrumsmatta?

Hej svejs!

Jag funderar på att kakla om i mitt badrum. Där finns en våtrumsmatta som sitter bra och som är tät. Bakom har jag betongväggar och betonggolv. Kan man kakla direkt på våtrumsmattan? Om den är tät borde det väl inte vara några problem, eller? Vad säger försäkringsbolagen och vad säger proffsen?

Tom
0

Försäkringsbolagen och proffsen brukar säga nej.

Tom

Susanne
0

Nej, inte kakla på plastmatta. Den är mjuk och svånkig och då kommer fogarna att spricka direkt. Hårt, platt underlag ska det vara.
Lycka till! Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

rattmamman
0

Ja, men varför säger försäkringsbolagen och proffsen nej??? Jag skulle vilja veta VARFÖR. Nej, mattan är i mitt fal "hård" och sitter som berget. Varför riva ner den och behöva göra allt vattentätt igen - nu när det redan är det?

Funderar bara högt…Flört

Tom
0

Försäkringsbolagen säger nej därför att de har haft för många fall där det har gått åt skogen och de har varit tvungna att betala. Proffsen säger nej därför att de måste följa försäkringsbolagens regler.

Tom

Linska
0

Man får inte sätta kakel och klinker på gammal plastmatta eftersom fixet förstör mjukgöraren i plastmattan, den löses upp och spricker, med vattenskador som följd.

AndersE
1

#5 Bra svar!

Jag har faktiskt haft samma tanke som rattmamman - varför ta bort ett tätt skikt?

Nu finns ju ett bra motiv…

rattmamman
3

Ahaaa! Ja, nu faller poletten ner även hos mig! Det var precis ett sådant svar jag jag sökte. Finns det någon här på forumet som vågat trotsa "reglerna" och där det ändå fungerat bra?

tanundojo
0

MEN

med ovanstående i beaktande och för att spara tid.

Skruva gipskivor på våtrumsväggarna.

PÅ golvet läggs golvgips.

Allt detta täcks av nytt tätskikt och man kanske kompletterar med golvärme och därmedföljande flytspackel.

På detta sätt kan man behålla mattan väggarna och inte utsätta den för nåt slags lösande effekt. på plasten pga gipset.

EvaRittsel
1

Vi gjorde tvärt om! Vi behöll mattan och lade cement på den - och det var på Folksams rekommendation! De hade lagt in mattan åt oss i samma veva. På detta lades golvplattor och det har fungerat i tio år.  Vi ville nämligen lägga in oglaserade golvplattor och då ville Folksam (det var en tidigare försäkringsskada som åtgärdades) att golvet var tätt under.

Efter tio år - inga sprickor. Inga krackade golvplatttor. Inget mögel. MEN!!!!! Vi fick kapa dörren tre centimeter och höja tröskeln.

Så stå på dig!