En varmare balkong?
Hej!
Jag köpte en bostadsrätt för dryga halvåret sedan och den har en "normalstor" inglasad balkong. Jag har givetvis försökt göra den så mysig och tilltalande som möjligt med vintergröna växter, ljusslinga och lite värmande mattor på golvet. Det låg trätrallor på betonggolvet som jag låtit ligga kvar för värmens skull.
Nu min fråga: Kan man göra balkongen lite varmare nu på vintern utan att använda infravärme? Vill helst inte uppta onödigt mycket golvyta och infralampor som hängs uppe vid taket gör väl inte värst mycket nytta när värmen stiger uppåt. Dessutom blir det väl fort kallt när man släcker dem? Jag har oftast balkongdörren öppen för att mina katter skall komma ut till sina lådor och snälla tipsa nu inte om att jag skall göra mig av med kisarna för det är heeeelt uteslutet? 
Det finns två principer för att göra balkongen varmare: isolera bättre och tillföra mer värme. Finns det glipor mellan balkongen och väggen? Försök täppa till dem i så fall. Drag gör stor skillnad för den upplevda temperaturen. Blir du av med det kommer det att kännas varmare.
Blir det ändå inte tillräckligt varmt får du värma med en fläkt, infravärmare eller liknande. Kanske räcker det att du värmer när du ska sitta där.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag skulle göra som Niklas skriver sen skulle jag ha införskaffa, beronde på storlek, 230 V oljeradiatorer med bra termostater. LVI och Myson (samma företag) har prisvärda radiatorer, har sådana och är mycket nöjd!
//Marcus
#2: Ska man ha långvarig värme på balkongen håller jag med.
Vänliga hälsningar
Niklas

hej på er hitta er nu ikväll…såg något om balkonger här..jag själv vill..inglasa min balkong..nu undrar jag om det är svårt och till villket pris det går på..och hur skall man göra det så enkelt o till bra pris..jag har en yta på 120 gånger 3 meter cirka..balkongräck cirka 1 meter högt..vill glasa in det på grund av att man inte kan vara ute på den om det regnar eller snöar..jag har även en balkong över min egen balkong…jag vill ha skjutdörrar på den som man kan då öppna på sommaren..är det någon som har tips hur man byggen en…ha en bra kväll
En 360 kvadratmeter stor balong går inte av för hackor!
Att glasa in den lär väl kosta ungefär som att glasa in ett mindre köpcentrum ;-)

hej o jag skrev tydligen fel..men nu då 120 cm djup..o 3 meter lång cirka…jag inte har jag råd att inglasa ett köpcentrum…tokigt det kan bli ibland…men varför inte..dom funderar på att glasa in en del av vårat köpcentrum här i stan…kram på er

Det går väl att göra ett bättre golv och isolera det. Har för mig bror min pratade om att han ville göra så på min och min sambos uteplats där han ska glasa in åt oss. Jag är fryslort så jag vill att det ska hålla värmen någotsånär utan att behöva ha glas som kostar lika mycket som en annan tjänar på ett år.
Så det skulle jag råda dig till att göra. Och just det där med att tillföra värme i form av fläktar. Det verkar ju funka.