Laminatgolv från IKEA?
Eftersom jag bor i hyreslägenhet vill jag inte lägga för mycket pengar på själva lägenheten, men vill såklart ha det fint ändå. Har fula plastmattor i sovrummet och köket och har börjat fundera på att byta ut dessa.
IKEA har ett vitt laminatgolv som heter Tundra (69 kr/kvadratmeter). Är det någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera det? Eller tvärtom? Tar tacksamt emot förslag på golv som inte koster så mycket.
Hur gör man för att få fetstil i rubriken? Funkar här, som synes, men lyckas inte fixa till det ovanför?

Laminatgolv är hårda och stumma att gå på men de ser trevliga ut och är lätta att lägga och som sagt, de är billiga.
Bor du i en äldre lägenhet (byggd före ca 1960) så kan det finnas trägolv under som kan tas fram och slipas. I nyare fastigheter är golvet förmodligen spånskiva.
#0: Vilken rubrik är det du vill ha fetstilt?
Vänliga hälsningar
Niklas
Vi provade Ikeas vita laminat då vi kom över några kartonger på fyndavdelningen.
Det var bättre än de billigaste laminaten på Bauhaus och till ett sovrum går det utmärkt att använda.
I ett kök är det inte så smart att lägga vitt laminat (kanske de dyra fungerar), det blir väldigt smutsigt och eftersom slitytan inte är det bästa på billiga laminat blir golvet lätt grått och slitet vilket inte går att få bort.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Jag har ingen erfarenhet av IKEA golv.
Men i köket skulle jag satsa på ett golv av bra kvalité som tål en del.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

# 4 Det kan ju vara skillnad på vad man är villig att betala för ett golv i en hyreslägenhet (med en snål hyresvård som låter de fula plastgolven vara kvar), där man kanske inte ska bo så länge, och vad man vill betala för ett golv i en bostadsrätt eller en villa, där man dels bor längre och ett bra golv även är värdehöjande.
I IKEAS produktspecifikationer så står det ju Tundra: för alla rum utom våtutrymmen, så det bör ju gå att lägga Tundra i köket. Olika människor sölar ju ner olika mycket i köket också.
10 kvm Tundra 10*69 kr / km = 690 kr, ungefär vad en matta kan kosta. Väljer man ett bättre golv t ex Marmoleum som kostar ca 400 kr per kvadratmeter så blir det 4000 kr istället.
#5 Förstår precis. Och ska man inte bo där länge så finns det säkert ännu billigare golv om man letar.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Tack för era svar 
Nja, jag tänker nog bo här länge och väl.
Det var ingen dum idé att ta bort plastmattan för att se om det finns gammalt trägolv under. Det borde det göra för huset är från ungefär 1910 - 1920. Att jag inte tänkte på det…Kan ju bli supersnyggt. Det måste såklart undersökas först och främst.
Hade inte tänkt lägga vitt golv i köket, jag sölar för mycket för det
och mina städgener är inte de bästa…. så vitt golv är uteslutet. Kanske bättre att satsa på en snygg plastmatta istället i köket.
Fetstil - jo texten längst upp där det står "Laminatgolv från IKEA! Hur får jag den att bli fet?
Kolla med hyresvärden innan du gör något så att du inte blir skadeståndsskyldig för dina ändringar.
#7: Rubriken? Den kan du inte påverka. Den har det utseende den ska ha.
Vänliga hälsningar
Niklas
Glöm inte bort att lägga foam under laminatet.
Foamen är inte särskillt dyr och ju tjockare foam ju mindre ljud och mjukare att gå på. Priset mellan 2 mm och 4 mm är väldigt liten, rullen kan låta dyr men tänk på hur många kvm den räcker till. Kanske du inte behöver mer än en rulle.
Där vi lade 4 mm foam blev golven mycket bättre att gå på än där vi provade med 2 mm.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Tack för tipset om att kolla med hyresvärden. Måste erkänna att jag i min första ivrighet inte hade tänkt på det.
Kanske blir laminatgolv och då ska jag tänka på 4 mm, det verka ju vettigt.
Om du lägger det på befintligt golv kan det vara bra att mäta så att golvet inte sticker upp över tröskelnivå och hindrar dörrar från att öppnas.
Vänliga hälsningar
Niklas