Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 1403 ggr
Oskar
0

Bo på taket

Visst borde man väl kunna utnyttja alla de tak som finns inne i de större städerna på ett bättre sätt? Varför inte bygga parker, cafér, dagis eller annat? Ofta är ju taken platta och fina. Eller så kan man bygga hus på husen:

http://www.n24.se/apps/bildspecial.2.0/?did=13786332&imgID=0&adType=1

Ganska läckert!

Oskar

Staffan
0

Riktigt coolt!! :)

anders.boye
0

_Ja verkligen coolt. Vilken marknad det skulle kunna bli även i Stockholm.
_

Margareta
0

Det finns tillbyggda takvåningar med trädgård i Stockholm. Om jag inte missminner mig har gamla postgirohuset mitt emot stora Åhlens ett sådant arrangemang…

Numer pensionär i Nynäshamn

pluppan
0

riktigt häftigt men jag har svårt att förstå varför man ska bo packade på varandra när vi har ett så stort landFlört

Tom
0

Coolt men inte så nytt. Det är ganska många designstudier som har haft precis samma grundidé genom åren. Tidigare har det varit lite problematiskt att få bygglov och att köpa "marken" eftersom det tidigare var endimensionellt. Nu är det tredimensionellt så det är i alla fall lite enklare.

Tom

Enriks
0

Dagis på ett tak är nog inte så bra men bostäder byggs sedan länge på taken, kan man ex. se på Grimvägen i Djursholm mm.

Oskar
0

Jo bostäder vet jag att det byggs. Men varför inte parker, cafeer, nöjesfält och liknande? Tror att tex USA är mycket bättre på att utnyttja ytan.

Oskar

Enriks
0

Risk att ramla ner och att saker åker ner och skadar?

Tom
0

Grimvägen? Det finns inte några bostäder på taken där heller?

De kanske har byggt en våning till på ett brf-hus? Det är inte riktigt samma sak.

Tom

Enriks
0

På Grimvägen byggde Danderydsbostäder på ny hyresbostäder på taken på 5(?) punkthus, 4 tvåor på varje och en liten hiss, med så jävla hög hyra, över 5000 för 56 kvm så jag fick en:)

Tom
0

Jag hävdar fortfarande att de byggde en extra våning ovanpå de befintliga husen.

Är det inte trångt att bo en hel familj på 56 kvm? Och var har du din altan och din salong som du skrivit om i tidigare strängar? ;-)

Tom

Enriks
0

Ja man byggde på en extra våning med 4 tvåor och hiss på varje punkthus. Jag släppte min snabbt pga hög hyra och hade 3 andra bostäder, men det var Djursholm och gratis inträde, numera är det Brf där, antagligen värda 1-2 miljoner nu.

Familjer bor så trångt även här, i södra EU är det värre. På semestern var vi 5 pers på 40 kvm tidvis.

Tom
0

Tre andra bostäder… varför skriver du inte en miljon andra bostäder? …eller just det, jag glömde. Det låter inte lika trovärdigt…  ;-)

Tom

Enriks
0

En utrikes och höll just på att prova ett byte här från villa till lgh, när Grimvägen dök upp i TV, är det så märkvärdigt:-?)

Tom
0

Utrikes, var då?

Tom

Enriks
0

Södra EUropa:)

Ferret.YinniZ
0

vilken utsikt det skulle vara;)

Tom
0

Jag anade att du skulle ha 'glömt' exakt var det var. Eller var det för att du är rädd för att alla dina fiender skulle utnyttja informationen eftersom du är så rik?

Eller var det helt enkelt för att det egentligen inte fanns något riktigt ställe att skriva…?

Tom

Enriks
0

#17 Ja vi ser Afrika:)

# Golfkusten men har inte med Bo på taket att göra tror jag. Det luktar lite avundsjuka och jag är inte så rik, det är bara två små lgh.

Tom
0

Nej jag anade att det inte fanns något.

Tom

Enriks
0

Suck jag köpte ena för 45 och andra för 100 lakan men inte igår, men det passar nog i en annan tråd.