Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 7365 ggr
lisette
0

lukt i tvättmaskin?

min tvättmaskin luktar väldigt mycket nu. jag har provat att köra ett helt program utan något innehåll, men med tvättmedel. har inte hjälpt. vi har rensat alla filter, men det luktar ändå.

finns det någon huskur för att få bort lukten?

brukar låta luckan stå öppen tills det är torrt inne i trumman, men eftersom vi har toalettstolen mittemot går det inte hela tiden tyvärr.

Linda72
0

Jag har haft samma problem med våran gamla tvättmaskin , jag hade ättika i maskinen och körde programmet på 60 grader och det hjälpte.

mariatingsund
0

Lämna luckan öppen när du inte tvättar.
Använd extra sköljfunktion.
Tvätta i höga temperaturer med vittvättmedel. Snåla inte på tvättmedlet.

Så får du bort lukten från maskinen
Rengör maskinen, filter och tvättmedelsfack.
Tillsätt cirka 30 gram citronsyra till tvättmedlet och kör en tom maskin i 90 grader. (det är det viktigaste det är mitt bästa tips)

Kör därefter maskinen tom igen på samma temperatur med vittvättmedel som innehåller TAED (fungerar inte om maskinen har fått för stora mängder mikroorganismer).

Om kläderna luktar
Låt plaggen dra i 15-20 minuter i 2 dl ättika per 10 liter vatten.
Tvätta därefter som vanligt.
(OBS! Kan orsaka färgförändringar på tyget).

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

lisette
0

#1 tack, det ska jag prova direkt när jag kommer hem"

#2 står det på paketen att det innhåller TAED? kan du ge exempel på ett tvättmedel kanske?

Niklas
0

Det brukar stå "Via TAED" till exempel på förpackningen.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Facklan
0

Jag hade samma problem för ett tag se'n då visade sig att jag tvättat nått som innehöll nötter som fasnat i gummit som finns locket som ska hålla tätt .. det var inte mysigt att göra rent där !

Jag kör sten hårt med Ättiksprit .. 1-2dl i maskinen blir det bra med nästan vilka dofter som … speciellt sånn tvätt som inte torkat fort nog.

Lycka till!

catlins
0

Blandar du i det samtidigt som du tvättar de kläderna? Stinker det inte ättiksprit då? Kan man använda detta om man tvättar nån filt el dyl. som hundarna kräkts på för att få bort dofter helt osv?

Besök mig gärna på Ronias matte

lisette
0

men hällde du ättikan inne i maskinen eller i tvättmedelsfacken?

jag har provat ättika i maskinen och sedan 90 grader, luktar forfarnde. tänkte testa marias råd nu i dagarna.

Facklan
0

# jag har i Ättickan o trumman eller i Förtvätts facket … jag har även tvätt medel i som vanligt.

Ja jag har blandat stinkiga kläder o ok kläder det har gått bra …

Det viktiga är att hänga upp snabbt när det tvättat klart !

Lycka till !