Krukväxter till våren
Just nu går det växtlig reklam från Plantagen på TV, och ialla fall jag blir ganska så sugen på att uppgradera växtligheten här hemma… Jag vill så väl, men jag har helt enkelt inte lika gröna fingrar som andra i släkten, och har väl under åren en hel del växters liv på mitt samvete… Den enda som överlevt länge länge är en ärvd porslinsblomma från morfar. Och ja, en gammal Dracena.
Men växter och blommor är ju ändå fantastiskt trevligt på alla sätt och vis, skapar gemyt och bra inomhusluft. Så jag skall nog investera i lite nya vårväxter framöver ändå:)
Hur har ni det på växtfronten hemmavid? Pysslar ni om era växter, planterar om, pratar med dem, duschar och vattnar regelbundet, ger lagom med näring? Eller har ni goda intentioner inför nyinförskaffade växter, men sedan så kommer så mycket annat emellan…? Eller har ni kanske inga växter alls?

Här åks det till plantagen med jämna mellanrum för att fylla upp tomrummen efter de stackare jag lyckats döda. Är så usel på att komma ihåg att vattna dem helt enkelt, eller så kommer hela familjen ihåg att vattna dem (typ samma dag eller dagarna efter varandra). Och då dränker vi dem i stället. Har dock lyckats med några blommor som blivit riktigt stora från att ha varit 20 cm i inköp. Dessa köptes dessutom halvdöda på Prix för några år sedan. Två av dem vart så stor att jag var tvungen att skänka bort den ena för att jag inte hade plats. Den led nog av hemlängtan för den dog efter en månad. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag köper växter lite då och då men det blir nog mest att köpa nya till våren. Jag testar olika sorter och de som överlever min behandling, får vara kvar.
Krukväxter med tjocka blad brukar vara lättare att sköta eftersom de klarar sig med mindre vattning. (Den förklaringen fick jag av en expedit på en blomsteraffär). Garderobsblomman är en sån som är tålig både när det gäller ljus och vattning, så testa den Pia.

Solis, vad kul att du nämnde just garderobsblomma, jag tänkte nämligen fråga lite om den tänkte jag:)
Mina Sprätt-iväg fungerar annars ganska bra, min mamma får med jämna mellanrum ta skott och sticklingar, plantera nya och så hamnar de här och ger sken av att även jag har gröna fingrar (fast det är nya växter med jämna mellanrum…:)
Garderobsblomma..Vad är det för nån?
Vi har rättså många blommor, ca 90 st, min man vattnar och jag pratar me dom. Det är även jag som sköter omplanteringarna .
Vi har lyckats driva upp några citrus- växter, expertisen säger att det tar ca 3 år innan det kommer frukt, så med mina matematiska beräkningar bör det komma något detta år..Så när det gäller den biten detta år så har vi åtminstone detta att se framemot…
Det där med tjocka blad stämmer, dem behöver inte så mycket skötsel som vissa andra

Några som jag har, som jag inte ens lyckats döda är svärmors tungor faktiskt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Min sambo lyckas för det mesta dränka våra blommor så det blir oftast jag som sköter vattningen. Mitt tipps blir därför känn efter med ett finger i jorden om blomman behöver vatten. Är jorden blöt vänta en eller ett par dagar med vattningen av den blomman.Det blir annars lätt att man vattnar alla växter samtidigt oavsett om de behöver det eller ej. High chaparall är en kaktus som nog är en av de mest svår avlivade växter som finns. Gav nyligen bort en pga platsbrist som är ca 27 år.
Zamioculcas - Garderobsblomma
Klarar till och med av en tillvaro i mörk garderob, nåja, nästan i alla fall. Stilrent klassisk med sina glänsande blad. Ha den i en ganska trång kruka. Vill gärna ha en riktig dränkning och sedan torka ut ordentligt. Duscha den då och då. Trivs den kommer nya skott hela tiden, och den som har tur får till och med en blomma.

Text och bild från Expressen.
Här är länken: http://expressen.se/index.jsp?a=513021
Tack den måste jag testa att "missköta"

Jag är hemsk på att sköta mina krukväxter
Glömmer att vattna dem, ger dem inte näring, omplanterar sällan och glömmer ibalnd bort att jag har dem *skrattar* Trots det så växer dem så det knakar och även om de har vissnat och torkat in ibland så brukar de alltid ta sig igen. Snittblommor som jag får eller köper brukar också stå i ca 2-3 veckor (buketten jag fick senast stod i 5 veckor så jag började undra om den inte skulle vissna snart)..
Kanske är det något med vattnet? Eller så trivs de bara väldigt bra här? Eller så är det kanske ett desperat skrik på lite mer uppmärksamhet?
Jag har inga gröna fingrar när det gäller krukväxter. Har lyckats ta död på en garedrobsblomma nyligen.Fick två av dessa (vet ej namnet)
Som jag dödade på någon vecka.

Jenna
Hej Jenna och välkommen till hemmet!
Om du vill lägga in en bild kan du använda funktionen "Bifoga fil". Den bild som du har infogat här ovanför ligger på din dator och kan således inte ses av någon annan än dig själv.
Tom

Jag har ett ganska bra knep, att inte glömma vattna mina blommor. mina blommor behöver vatten ungefär en gång i veckan. Då ger jag dem på helgen, missar jag lördagen så gör jag det på söndagen. Sedan vattnar jag mina gröna växter med lite grönsåpa i vattnet. Växterna trivs med detta, varför vet jag inte. Har fått tipset av en som hade rena djungeln hemma. Så pröva på era gröna växter, det funkar inte på blommande växter, eftersom grönsåpan stimulerar bladen på bekostnad på blommorna.
Växtdoping ;-)
Tom

#12 Vilket tips, det måste jag prova, bara en droppe då eller?

#14 …en droppe???.. nejdå.. inte snåla, det är ju så billigt. Ös i en ordentlig slurk. Ungefär som blomstergödning eller som blandningen till ditt rengöringsvatten.
Fast Grönsåpan är mer till GRÖNA växter och inte blommande. Det är ju naturligt och jag använder Grumme gröna flytande såpa. Använd inte de billigaste som Eldorado och sånt man är mer osäker på blandningen. Grönsåpan är enormt effektivt, mest på mina Shefflera, de har växt igenom taket om jag inte "halshuggit" dem!

Ja jag har ju mest gröna (och torra…) växter, så då passar ju Grummen bra, vilken kanontips!

#16 Tack! Ja, bra tips är som gödsel, det ska spridas, som bonden sa…!
En av mina favoritblommor är Paradisträd! I princip omöjlig att döda… Tog över en från ett dödsbo för flera år sedan. Den hade klarat sig med vattning i (max) halvårsintervaller, tanten bodde 80 mil bort och kom sällan "hem". Sedan dog hon och blomman var bortglömd i flera månader under bouppteckningen. Den fick sen ett nytt hem hos mig där den mår gott, men kinkar om jag vattnar den oftare än varannan månad.
Oops, glömde säga att det inte är mitt paradisträd på bilden!

Är din lika fin idag som den på bilden?
Ja det är den. Men den ser äldre och lite knotigare ut, typ som ett gammalt träd med många, många grenar, mörkare "bark" och blad. Jag har ju tyvärr ingen aning om hur gammalt det är. Har även andra paradisträd som är från ca 7 är och yngre, de överenstämmer mer med kortet.